Nu het meeste polyesterwerk achter de rug was kon ik nu beginnen aan de rest van de boot.
Ben samen met mijn zwager naar Krikke groningen geweest en heb daar een paar meter messingbuis rond 4 MM gehaald voor de antennemast en de achterrailing.
Tekeningen van de mast en railing weer naar de juiste schaal gecopieerd.
Bij de gamma een kleine pijpensnijder gekocht (werk perfect) voor het op maat maken van de buisjes.
In een houten plank boor rond 13 MM gezet waaromheen ik de buisje buig.
Eerst goed verwarmen met de hobbybrander, daarna in de juiste hoek buigen.
In eerste instansie met dezelfde hobbybrander geprobeert te solderen.
Dit ging op zich goed alleen had deze teveel vermogen, wat reeds gesoldeert was werd te heet en viel er dus weer af.
Op mijn verjaardag een mooi klein brandertje gekregen voor het fijne werk.
Dit ging perfect, bij soldeerverbindingen kort op elkaar de reeds gesoldeerde verbinding even afdekken met een nat doekje.
Het was een hoop gepruts om alle kleine buisjes op de juiste maat, in de juiste hoek/ronding te krijgen.
Maar met een beetje geduld lukt dat allemaal wel.
Nu nog even de nieuwe maatvoering van de trekpaal op het achterdek opvragen en dan kunnen we die ook maken.
Op de tekening van de arie visser staat nl. dat de trek en steunpaal even dik zijn en dat is nu niet meer zo.
Ook zijn ze onderling van positie gewisseld.
Vanaf de deur naar de spiegel gezien komt nu eerst de steunpaal en daarna de dikkere trekpaal (gemakkelijk hoor een KNRM man die bij Aluboot werkt, bedankt Jaap).
gr.
leo