En dan gaat het ook wel eens mis !!!!
Het PU schuim dat in de buis moest heb ik in een stuk buis van 50 cm geprobeerd.
Het schuim stijgt wel goed en zet ook goed uit in de buis, alleen het bovenste stuk droogt sneller op zodat het een soort van bal wordt die weggedrukt wordt.
En dit was nog maar over 50 cm terwijl de boot 140 cm lang is.
Dan het belangrijkste van allemaal het gewicht.
Ik had gerekend met alleen het gewicht van de PP buis 1800 gram.
Maar daarbij komt het schuim van 350 gr., al. strips 100 gr. polyesteren deklaag 300 gr. en dan nog het hypalon rubber van 1 MM dik dat ook nog eens 850 gr. weegt.
Dus alles bijelkaar 3400 gram en dat is veel te veel voor deze boot.
Zo ga ik ver over het totaal gewicht heen dat de boot mag wegen.
Als de boot op z'n waterlijn ligt mag alles in totaal +/- 11 kg wegen.
Dus moest er voor de tube een andere oplossing komen, 2 weken werk naar de filistijnen.:nosmile::nosmile::nosmile:
Maar ja dat is ook modelbouw niet alles gaat in 1x goed.
De oplossing kwam uit een vreemde hoek.
We waren een weekendje in centerparks en daar zag ik kinderen met van die ronde drijvers in het zwembad spelen.
En raad eens, natuurlijk van schuim gemaakt dat geen water opneemt sterk,taai,flexibel,ligt en de juiste diameter.
Gelijk 2 stuks gekocht, 1 stuks was precies voldoende voor 1 kant.
Voor de bevestiging van de tube aan de romp heb ik kunststof gipsplaatankers gekocht (zeg maar een soort wokkel) daarin schroefdraad getapt.
Deze om de 10 cm in de tube geschroefd met wat kit.
De tube wordt vanuit de binnenzijde van de romp aan het dek vastgeschroefd.
Het schuim kon ik vrij snel op maat maken met de oude PP buis als voorbeeld.
Daarna het schuim op het dek geschroefd en een laagje 3/4 rond polyester erom heen.
Toen de hars droog was had de "tube" de juiste vorm en ronding aangenomen.
De "tube" van het dek gehaald om vervolgens nog een laagje polyester er helemaal omheen te doen.
Resultaat een lichte tube 700 gram (zonder hypalon) die ook nog in te duwen is.
Dus de werkelijkheid van de "echte" tube wordt hiermee dicht benaderd.
gr.
leo

Het PU schuim dat in de buis moest heb ik in een stuk buis van 50 cm geprobeerd.
Het schuim stijgt wel goed en zet ook goed uit in de buis, alleen het bovenste stuk droogt sneller op zodat het een soort van bal wordt die weggedrukt wordt.
En dit was nog maar over 50 cm terwijl de boot 140 cm lang is.
Dan het belangrijkste van allemaal het gewicht.
Ik had gerekend met alleen het gewicht van de PP buis 1800 gram.
Maar daarbij komt het schuim van 350 gr., al. strips 100 gr. polyesteren deklaag 300 gr. en dan nog het hypalon rubber van 1 MM dik dat ook nog eens 850 gr. weegt.
Dus alles bijelkaar 3400 gram en dat is veel te veel voor deze boot.
Zo ga ik ver over het totaal gewicht heen dat de boot mag wegen.
Als de boot op z'n waterlijn ligt mag alles in totaal +/- 11 kg wegen.
Dus moest er voor de tube een andere oplossing komen, 2 weken werk naar de filistijnen.:nosmile::nosmile::nosmile:
Maar ja dat is ook modelbouw niet alles gaat in 1x goed.
De oplossing kwam uit een vreemde hoek.
We waren een weekendje in centerparks en daar zag ik kinderen met van die ronde drijvers in het zwembad spelen.
En raad eens, natuurlijk van schuim gemaakt dat geen water opneemt sterk,taai,flexibel,ligt en de juiste diameter.
Gelijk 2 stuks gekocht, 1 stuks was precies voldoende voor 1 kant.
Voor de bevestiging van de tube aan de romp heb ik kunststof gipsplaatankers gekocht (zeg maar een soort wokkel) daarin schroefdraad getapt.
Deze om de 10 cm in de tube geschroefd met wat kit.
De tube wordt vanuit de binnenzijde van de romp aan het dek vastgeschroefd.
Het schuim kon ik vrij snel op maat maken met de oude PP buis als voorbeeld.
Daarna het schuim op het dek geschroefd en een laagje 3/4 rond polyester erom heen.
Toen de hars droog was had de "tube" de juiste vorm en ronding aangenomen.
De "tube" van het dek gehaald om vervolgens nog een laagje polyester er helemaal omheen te doen.
Resultaat een lichte tube 700 gram (zonder hypalon) die ook nog in te duwen is.
Dus de werkelijkheid van de "echte" tube wordt hiermee dicht benaderd.
gr.
leo