Reducties voor schaalmodellen

Geert,
dank je.
Inderdaad we hebben voor iedere Kolm 1 cylinder en alle inlines een reductie. We hebben gisteren de IL 150 laten lopen met scale prop voor een 1/3 Me 109...pure klasse sound en kracht. Van zodra er definitieve info is post ik dit hier ook.

Ah ja, even verkeerd gelezen (zit ook met koorts op de bank).
Maar er is ook een systeem (dat heb ik zeker goed gelezen) speciaal voor de big scale Reno Racers die het proptoerental omhoog gooit.
Ik weet uit ervaring dat een langzamer draaiende prop een hoger rendement heeft.
Daarom hebben we in F5B ook 7:1 vertragingen op een klein motortje staan, de motor draait dan 70000 rpm en de 18x19 prop ongeveer 10000.
Maar ik heb binnenkort een probleempje, ik wil een bepaalde snelheid halen met een 4 takt motor.
Mijn MVVS 152 gaat een 19x30 draaien met 9500 rpm.
Een 4 takt haalt dat toerental bij lange na niet maar ik wil wel de pitchspeed halen.
Dus ik moet een versnelling hebben ipv een vertraging.
En waarom 4-takt... voor het geluid natuurlijk.

GJ

Sorry Theo, maar ik geloof hier toch wel een behoorlijk Calimero-complex te bespeuren.

Het is niet je modelbouw kennis die niet gewaardeerd zou worden, integendeel zelfs.
Maar ik denk wel dat het immer aanwezige toontje van "iedereen is tegen mij" datgene is waar mensen over vallen....

Groet, Bert

wat een kolder, ik nodig je hierbij uit om eens een dagje met mij mee te draaien. Je kent me niet persoonlijk en durft toch zo een uitspraken te doen. Gezien je opleiding denk ik dat je ook geleerd hebt om nooit zo een staat te schrijven over iemand ie je niet persoonlijk hebt gesproken of kent. Om alleen van hetgeen ik hier gepost heb zo een staat te maken is fout en kan nooit goed zijn. Wat mij betrefd mag je dat diploma dan nu al in de bomen hangen. Dus durf het eens aan om hier te komen en persoonlijk kennis te maken. Maar ach, dat durven jullie toch niet.

Hebben jullie misschien al een website opgezet met jullie producten.
Dan ben je meteen van de "regeltjes" van dit forum af.

Ik ben in ieder geval erg geintereseerd, vooral voor mijn 3W-55i en splinternieuwe AerogasRC Twin-60.

Danny

TC01,
Heb dit niet hier gepost om een off topic te veroorzaken .
Belgarath,
Onze websie gaat binnenkort online. Wat betreft " de regeltjes" wel ik heb mijn akkoord gegeven toen ik registreerde en bij deze moet ik mij eraan houden spelregels zijn er, indien je wil spelen dan is er ook een scheidsrechter en regels en die verschillen van sport tot sport...dus voor mij geen probleem.

De bedoeling van dit draadje is om indrukken te krijgen en een zinnig gesprek aan te zwengelen aangaande de topic zijnde: Reducties en jullie ervaringen, wensen ed...

:xmas: Gerrit

Gerrit, sorry dat je hierdoor misschien benadeelt wordt, maar deze week was er ook een meneer met precies hetzelfde doel met betrekking tot een vliegende vleugel. Zijn draadje werd gesloten terwijl dit van jou open mag blijven. Je zal het dan ook met me eens moeten zijn dat dit niet correct is. Ik gun je dat wat je wil berijken, maar gelijke monniken gelijke kappen.

Ik wens alle betrokkenen veel rust, kalmte en wijsheid toe. :yes:

(En, o ja, daar ging het over, hele mooie vertragingen! :p)

jan.

ik vgind het in iedergeval een geweldig product
wat zou eenh vertraging voor een dle 55 ongeveer gaan kosten
ik heb nu de 38 op de antonof maar de Zenoah motoren zijn wat aan de grote kant
en kwa vermogenm wat aan de lage kant
kan wel wat meer power hebben

@Gerrit: Om nog even terug te komen op de Kolm 50, wat voor maat prop (4 blads) zou je daarmee kunnen draaien? Voor mijn Yellow P-47 zou een 24" prop ongeveer de juiste maat moeten zijn. Ben benieuwd of dit zou kunnen.

jeroen,
DLE heeft een eiegen reductie voor deze motor ( heb hier de link niet direkt maar zal hem opzoeken). Daarom gingen wij voor MVVS en DA en KOLM kleinere cc .

Geert, inderdaad maar kijk het even na ...zoals je ziet op de foto's hebben we een yellow P 40 met drieblad ik zoek de exacte gegevens voor je op ( de schroef was een solo hub met met bladen van Jack Schepers: een prima kerel die uitstekende props en bladen maakt)

Gerrit

Geert, heb vlug even nagekeken, wat betreft de 4 blad prop 24" betwijfel ik dat je die kan draaien met de Kolm 50 ...en kan inbouwen in de P 47 met reductie. Je zal de fire wall een pak naar achter moeten modificieren wat een hele karwei is , maar het is te doen, dan nog een scale 24" draaien...neen mischien een 22" maar ?? 4 blad? ..een 65 Kolm kan de karwei klaren maar dan terug de inbouw en testen....ga je deze ombouw riskeren? Het airframe van de Yellow is volgens mij te klein...ik kan verkeerd zijn want ik moet mij baseren op gegevens op papier en heb de motor en het vliegtuig niet bij de hand...wat denk jij?

leuk dat jij ook bladen van jack schepers gebruik ik gebruik ze ook

ik heb voor mijn penta 102 een propnaaf van ESM 3 blads schaal
maar die bladen zijn veel te klein
bij jack nieuw bladen laten maken
en die ben ik nu klaar aan het maken

een vraag die propelors van seidel
Is dat dezelfde meneer seidel van de seidel stermotoren

Jeroen inderdaad MariO Seidel van de propellers en inderdaad de man van de stermotoren met planetaire geardrive op de Moki 250. Aero Tecnical Design Inginieur met als hobby props en modelbouw bekijk even zijn project van de dubbele stermotor op zijn site..heb deze live zien draaien....waanzinnig )

Mario Siedel heeft niets met de Siedel stermotoren te maken.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Om een misverstand verder te laten escaleren...Mario is Props en Planetaire reductie voor Moki 250 een vriend van hem bouwt een twin ster motor ( kijk even op zijn website naar de link)..Seidel motoren waren ster motoren van Seidel die nadien door een Indische en nu door MVVS/Evolution worden gebouwd. Daar Seidel Motoren ( een nogal tumult einde hebben gekend )heeft Mario deze nota geschreven. ;)

Ok ik heb eve gekeken op de site
mooi spul
niet goedkoop maar ook niet echt duur
heb het over de propelors dan he

de evolution seidel motoren worden nog steeds bij UMS in india gemaakt
maar nu id verkocht onder de naam evolution

seidel maakt ook weer motoren maar heb geen iedee hoe dat nu weer gaat lopen

het verliezen van de rechten houd hem kenerlijk ook niet tegen

Laatst bewerkt:
Als sponsoren geen alternatief hebben voor de producten die door kleine firma's met veel liefde gemaakt worden, wat is dan het probleem?
Een forum is uitermate geschikt om mensen die dezelfde problemen ondervinden of dezelfde producten of oplossingen nodig hebben met elkaar in contact te brengen.
In Duitsland is deze thuisproductie veel groter dan hier en de resultaten zijn prachtig.
Het betreft bijna altijd producten die de normale handel niet bijten.

Bertus, ik mag trouwens niet op die link kijken, is daar een reden voor?

Ook iedereen hele fijne feestdagen gewenst!

Back