Reducties voor schaalmodellen

Kolm viertakt motoren worden ook uitgerust met reductie (kijk maar terug in dit draadje)

Het vliegwiel moet een deel van dat schokkender lopen opvangen en verder pas ik een Gates GT3 riem toe.

Niet vergelijkbaar met de door Graupner standaard geleverde T5 vertanding.
Deze is niet spelingsvrij dus de tanden van de riem worden steeds heen en weer gedrukt in de vertanding van de pulley bij de wisselende belasting van de motor.
De Gt3 riem heeft evolvente vertanding wat betekent dat de tanden steeds mooi aanliggen dus minder klappen krijgen.
verder is de GT3 VEEL sterker. Nadeel is dat deze riem wel fors gespannen moet worden, anders kruipt de riem op de pulley tanden omhoog. Als er twee tanden OP elkaar in plaats van IN elkaar vallen wordt plaatselijk de diameter dus vergoot en is de kans op riembreuk enorm groot. Gelukkig heb ik op het werk een frequentie meter waarmee ik de juiste, door de leverancier opgegeven riemspanning kan bepalen.

Allemaal geen garanties Henri, maar de moeite van het proberen waard lijkt me.

Ter illustratie links T5 rechts GT3
2015-06-24 14.22.29.jpg

Bij een meer cylinder is het weer een ander verhaal
hoe meer cilinders een motor heft hoe lichter het vliegwiel kan
de roto 85 is een 2 in lijn en heft net zo veel ontbrandingen tijdens een omwenteling als een 1 cylinder 2 takt

Gemonteerd. Op t werk spannen met frequentie meter. Later test!
img-20150818-wa0000-jpeg.180915

Bijlagen

• IMG-20150818-WA0000.jpeg
    IMG-20150818-WA0000.jpeg
    435,1 KB · Weergaven: 586
Laatst bewerkt:
.
Vet Femmo!! Ziet er goed uit.
Ben heel erg benieuwd!

Groeten, Ramses
.

Eriks (de leverancier van de riem) geeft een bepaalde riemspanning op. Deze kan je meten door de riem als een gitaarsnaar aan te slaan en de frequentie te meten.
Bij dit type riem erg belangrijk. Als de spanning te laag is kruipt de riem omhoog. Krijg je tand op tand en breekt de riem. Spamming te hoog en hij gaat ook kapot.

Ik ben ook erg benieuwd hoe het gaat lopen.

Ik moet alleen nog ietsmet de krukas. Die heb ik een stuk afgeslepen voor de vorige test. Daarna de propmoer netjes er af gedraaid. Maar nu wil ie er niet meer op.
Misschien nog een gang wegslijpen netjes.

Mooi uitgevoerd Femmo!
Ik ben ook erg benieuwd hoe dit gaat lopen.
Welke verhouding zit er op jouw reductie?

De 2:1 inwendig vertraagde RCV 1.20 draait 17x13", 18x12", 20x12" 2-blads props.

http://www.rcvengines.com/rcv120sp.htm

Enig idee welke propmaat jij kunt gaan toepassen?

Groeten, Ralf

Laatst bewerkt:
Nou t zat niet mee....
Ik had bij afslijpen van de krukas de schroefdraad wat beschadigd. Ik heb geen snijplaat 5/16-24 en bovendien is de krukas gehard. 3 gangen afslijpen dan maar.....

Ingespannen afgeslepen....WAS T DE VERKEERDE AS!

Heb ik de M8 van de idler as afgeslepen waardoor er niet genoeg draad voor de prop meer is!

Plots een idee: Ramses heeft nog een ongebruikte reductie liggen. Een ander formaat maar ik schat de kans groot in dat ze hier in dezelfde as gebruiken.

En inderdaad ik heb mazzel! Rames bedankt!

Misschien dit weekend nog monteren.

Bijlagen

• IMG-20150821-WA0019.jpeg
    IMG-20150821-WA0019.jpeg
    580,7 KB · Weergaven: 183
  • IMG-20150821-WA0011.jpeg
    IMG-20150821-WA0011.jpeg
    251,7 KB · Weergaven: 160
Laatst bewerkt:
.
Graag gedaan Femmo!
Succes ermee, ben benieuwd!