Deze regelaar kan een 2-polige motor op 2.000.000tpm laten draaien. Een 4-polige motor op 1.000.000 tpm. Algemeen: een N-polige motor op 4.000.000/N tpm. Zie www.powerdrives.net Verderop in dit draadje meer info. En het nodige vliegen afvangen: BLDC Motor Explosion - For your entertainment.
Wat is het verschil tussen e-rpm en rpm? Bestaan er echt motoren met een max rpm in dit bereik. Ik heb nog nooit iets gezien boven 50k rpm!
Nou het lijkt me dat het lastig is om bij een regelaar moeilijk een toerental kan aangeven aangezien je afhankelijk bent van het aantal Polen vd motor. E-RPM geeft dan het Max elektrische toerental uitgaande van een 2-polige motor. RPM is het werkelijke toerental vd motor.
Ook een reden dat men altijd aangeeft welk voltage de motor mag hebben.. in theorie zou een motortje wat geschikt is voor 1 volt, makkelijk op 100 volt aangesloten kunnen worden. alleen draait hij dan 100x harder dan waar hij voor gemaakt is, en zal waarschijnlijk uit elkaar klappen of verbranden.
Een regelaar is een computer, en die heeft een bepaalde rekencapaciteit. Elke keer dat een noord- en zuidpool magneet een spoel passeren (een commutatie), kost stukje rekenwerk: hoe snel schakelen, wanneer stroom schakelen, hoe veel stroom...). E-rpm, elektrisch toerental, geeft het aantal commutaties per minuut. Een commutatie is een volledige cyclus van het magnetisch veld. De stroom door een spoel is daarbij eerst negatief dan positief. En dit komt weer overeen met het passeren van een magneet noordpool en een magneet zuidpool. Bij 2.000.000e-rpm kunnen er dus maximaal 2.000.000 noordpolen en 2.000.000 zuidpolen passeren. Voor een twee-polige motor, noord- en zuid-pool, resulteert dit in 2.000.000rpm ast oerental. Voor een 4-polige motor 1.000.000 as rpm. 8-polig motor 500.000 as rpm. 10-polig motor 400.000 as rpm. 40-polig motor 100.000 as rpm. In tabelvorm, voor verschillende merken/typen regelaars, en verschillende aantallen magneetpolen ESC Max. RPM Limits Zeer vereenvoudigde animatie van een motor met 14 magneetpolen, 12 statorpolen en 6spoelen.