Regelaar brandstofpomp

Nee, absoluut geen diode over de motor! De motor moet beide kanten op kunnen draaien om te kunnen pompen en zuigen. Met die diode zal je bijvoorbeeld wel kunnen pompen maar niet zuigen, dan blaas je de diode op.
Je moet de motor wel ontstoren met een paar condensatoren. Die condensatoren zullen ook de spanningspieken dempen. Overigens zitten er beveiligingsdiodes in de regelaar juist om die spanningspieken binnen veilige grenzen te houden.
 
Even goed lezen ernst, ik schreef:

Ik zou sowieso een vrijloop-diode over de uitgang van de regelaar (naar de motor) zetten voor het onderdrukken van negatieve spanningspulsen vanuit de motor. De diode dus in 'sper-richting' aansluiten. Je kunt hiervoor b.v. een 1N4004 gebruiken.

Houd in gedachte dat een 24VDC motor 'iets' meer effectieve wikkelingen heeft dan een 12VDC motor.
 

Bijlagen

  • Circuit.png
    Circuit.png
    122,7 KB · Weergaven: 385
Laatst bewerkt:
Dat heb ik inderdaad niet goed gelezen, dat komt mede omdat zo'n diode meestal direct op de motor wordt gesoldeerd.
Een diode over de uitgang van de regelaar is niet nodig, er zitten al diodes in de regelaar. Als je dan toch extra diodes wilt gebruiken neem dan een snelle diode. De 1N4000 serie is daar minder geschikt voor.
 
De 1N4xxx serie wordt algemeen als blusdiode in allerhande gelijkspanningschakelingen toegepast (zelfs in mijn Wurlitzer!) en is daarom makkelijk te verkrijgen bv bij een elektronica zaak of zelfs witgoed specialist. Kosten? 0,30euro! Ik heb de 1N4004 even genoemd, de is voldoende zwaar, wil je zwaarder, 1N4007.

Met toevoeging ‘sowieso’ te monteren bedoelde ik te monteren ongeacht alle andere acties, niet wetende of de uitgang van de regelaar is uitgelegd voor het probleemloos kunnen aansturen van een 24 VDC motor met dus meer effectieve wikkelingen.

Interessant om te weten of er werkelijk diodes in de regelaar zijn opgenomen, ik heb geen schema gezien, jij wel?
 
Laatst bewerkt:
De 1N4000 serie zijn universele diodes maar ze zijn vrij traag. Daarom zijn ze minder geschikt als demping diodes bij schakelende regelaars zoals deze. Als blusdiode over een relais of over de koolborstels van een motor kan je ze prima gebruiken. Overigens moet je oppassen met de maximale spanning die de diode kan weerstaan. Hoe hoger die spanning des te hoger de capaciteit en des te trager de diode zal zijn. Aan de ene kant wil je een zo hoog mogelijke spanning maar om deze reden juist niet. Allemaal tegenstrijdig.
Die Kemo modules zijn goed beveiligd, ik heb er ooit één open gepeuterd omdat hij opgeblazen was. Gelukkig was er slechts één van de beveiligingsdoides kapot en was reparatie vrij simpel. De eigenaar wel stevig op het hart gedrukt dat de accu aan de andere draden aangesloten moest worden. ;)
 
Dat kan zeker maar het nadeel van die diodes is dat de maximale sperspanning relatief laag is. Die spanning moet minstens 2x zo hoog zijn als de voedingsspanning, liever 3x of zelfs 4x zo hoog. Dit vanwege de hoge inductiespanningspieken.
Overigens is het niet zo dat een motor die een hogere spanning kan en mag verwerken per definitie weer wikkelingen heeft. Ik weet zeker dat er ook motoren zijn die tot maximaal op 12V gebruikt mogen worden en meer wikkelingen hebben dan motoren die tot wel 32V gebruikt mogen worden. Dit hangt van heel veel factoren af.
 
Om een indruk te hebben, 1N4004 en 1N4007. We moeten natuurlijk niet teveel man-uren verspijkeren aan een onderdeeltje van dertig eurocent.


1N4xxx.png
 
Laatst bewerkt:
Vandaag nog even wezen stoeien met de regelaar en heb in plaats van de pomp een borstelmotortje aangesloten. En de schakeling werkt daarmee prima, wellicht dat toch de brandstofpomp teveel gevraagd is voor deze regelaar. Maar eens kijken of ik een andere pomp kan verkrijgen.
In ieder geval bedankt voor het constructief meedenken
 
Back
Top