Regelaar

wat is een wat groterschip, welke motor ligt erin en hoeveel ampere trek de motor.
zijn allemaal factoren waar je rekening mee moet houden.
dus misschien handig als je eerst wat gegevens geeft

gr
Koos

Wat zijn de betere regelaars ?
voor de wat grotere schepen.
Rokraft bv ?
of zijn er betere adressen ?
Hallo Taco,

Als je onder 'beter'ook geruisloos verstaat zou je hier eens kunnen kijken:
Modellbau-Regler.de Shop - AS12/60RW BEC
Deze regelaars veroorzaken niet het 'algemeen geliefde' fluiten op lagere toerentallen in de motorwikkelingen.

Deze leverancier maakt regelaars voor de meest veeleisende scale vaarder.

Groeten, Jan.

regelaars

heb nu een smit nederland met 2x Power 1000...

ik wil een fairmount sherpa, ulstein SX119 of soortgelijk gaan bouwen...
Met ook weer de power 1000 motoren met een totale lengte van rond de 1m50

Hoi Taco

De smit nederland 1:33 dan met 2x power 1000 de motoren zijn bijna net zo groot als de boot dan nog een 12 volt accu er in heb je nog wel wat ruimte over.
De fairmount betreft ik weet niet of de firma daar op zit te wachten om tekeningen af te geven. en geneen die op het modelbouwform zit te wachten om lijnenplan af te geven voor een model te maken.

Ik bedoel dit niet kritisch

MVGR Bert kroes

hallo, ben net voor het eerst op dit forum, heb gelijk een vraag,
ben de banckert aan het bouwen,al jaren mee bezig, maar het eind komt nu toch in zicht,heb er een motor in zitten van robbe 8,4 volt type 600/24, maar heb vrijdag een regelaar navy v30 r gekocht bij een bekende modelbouw winkel, maar ben niet tevreden bij heel laag toerental fluitgeluid, en ik wil graag dat de schroef heeel langzaam begint,kan dat? is er iemand die mij hierin advies kan geven? alvast hartelijk dank

hallo, ben net voor het eerst op dit forum, heb gelijk een vraag,
ben de banckert aan het bouwen,al jaren mee bezig, maar het eind komt nu toch in zicht,heb er een motor in zitten van robbe 8,4 volt type 600/24, maar heb vrijdag een regelaar navy v30 r gekocht bij een bekende modelbouw winkel, maar ben niet tevreden bij heel laag toerental fluitgeluid, en ik wil graag dat de schroef heeel langzaam begint,kan dat? is er iemand die mij hierin advies kan geven? alvast hartelijk dank
Dat langzame beginnen kan wel
Dan moet je een meerpolig anker hebben
Minimaal 5 polig dus
En dat fluiten dat hoort er gewoon bij
Is alleen maar bij lage toerentallen
mvg
Frederik

Dat langzame beginnen kan wel
Dan moet je een meerpolig anker hebben
Minimaal 5 polig dus
En dat fluiten dat hoort er gewoon bij
Is alleen maar bij lage toerentallen
mvg
Frederik

bedankt voor het snel reageren, maar wat is een meerpolig anker precies,klinkt misschien dom, maar hoor het graag nog even
ben niet zo erg technisch sorry hoor.

groet piet

Hallo Piet,

Heb je alleen de motor 600/24, of de complete set met reductie?
Navy-Powerset 600/24

Wat dat fluiten betreft, deze regelaar (en de andere uit deze serie) is stil:
Modellbau-Regler.de Shop - AS12/15RW BEC

Als je handig bent met de soldeerbout is deze zelfs nog goedkoper:
Modellbau-Regler.de Shop - Bausatz "Volksregler" Typ 2 Mit 1 Amp BEC

Dat fluiten van de Navy 30R komt van de pulsfrequentie van 800 Hz, de regelaars uit de link werken in het lage toerengebied met een hogere frequentie, zodat je 'm niet hoort, bij vol gas wordt de pulsfrequentie weer naar beneden geregeld, vanwege het betere rendement.

Dit is een voorbeeld van een vijfpolige motor:
Igarashi elektromotor "SP3657-50" 12 V - Universele elektromotoren - Conrad Electronic
Door het vijfpolige anker (t.o.v. de driepolige 600/24) loopt een vijfpool bij een lager voltage al aan.

Ik heb een soortgelijke motor in m'n 60 cm sleper en bij het laagste toerental kan ik de bladen van de driebladsschroef nog nét onderscheiden, de boot beweegt dan amper...

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
Hallo Piet,

Heb je alleen de motor 600/24, of de complete set met reductie?
Navy-Powerset 600/24

Wat dat fluiten betreft, deze regelaar (en de andere uit deze serie) is stil:
Modellbau-Regler.de Shop - AS12/15RW BEC

Als je handig bent met de soldeerbout is deze zelfs nog goedkoper:
Modellbau-Regler.de Shop - Bausatz "Volksregler" Typ 2 Mit 1 Amp BEC

Dat fluiten van de Navy 30R komt van de pulsfrequentie van 800 Hz, de regelaars uit de link werken in het lage toerengebied met een hogere frequentie, zodat je 'm niet hoort, bij vol gas wordt de pulsfrequentie weer naar beneden geregeld, vanwege het betere rendement.

Dit is een voorbeeld van een vijfpolige motor:
Igarashi elektromotor "SP3657-50" 12 V - Universele elektromotoren - Conrad Electronic
Door het vijfpolige anker (t.o.v. de driepolige 600/24) loopt een vijfpool bij een lager voltage al aan.

Ik heb een soortgelijke motor in m'n 60 cm sleper en bij het laagste toerental kan ik de bladen van de driebladsschroef nog nét onderscheiden, de boot beweegt dan amper...

Groeten, Jan.

bedankt Jan, nu weet ik al wat meer, ik heb alleen de motor,dus geen complete set, maar ik denk dus dat ik met een andere regelaar al klaar ben,want ik heb intussen begrepen dat mijn motor al 5 polig is,ga het proberen je hoor het nog wel,duurt wel even, ik ga niet zo snel.

nogmaals bedankt, piet

Hallo Piet,

Als je motor de robbe EF 76 II is, dan is 'ie inderdaad vijfpolig.

Hoe goed je regelaar kan regelen en het voltage waarop je werkt bepaalt hoe mooi (en traag) de motor bij lage toerentallen zal lopen.

Met een onbelast toerental van 11400 op 8,4V kan dat wel eens lastig worden:
E-MOTOR 600/24 M.RITZEL Robbe 1-4106 4106 - Hobbydirekt Modellbau
Gebruik een schroef met weinig spoed.

De Conrad motor draait maar de ongeveer helft en zal dus onderin langzamer draaien...

Groeten, Jan.

Jan,

Volgens mij zit je hier verkeerd, een EF 76 II is een driepolige motor. Ik heb er 'vroeguhh' een aantal opgeblazen en toen gedemonteerd, vandaar.

Die Igarashi's zijn in vijfpool (in de catalogus / website aangegeven), en ook de Speed serie motoren die 'turbo' in de typeaanduiding hebben staan zijn vijfpolig.

@Lex, daar zou je best eens gelijk kunnen hebben, ik ben bij het googlen echter ook 5-polige aanduidingen bij deze motor tegen gekomen, maar die hoeven natuurlijk niet accuraat te zijn...

Piet kan beter gewoon even de segmenten van de collector tellen, dan weet 'ie het zeker.

Groeten, Jan.

Back