Afgelopen zondag heb ik de servo voor het hoogteroer 180 graden gedraaid zodat er wat meer ruimte komt voor de kabels voor de servo's van de vleugel. En de stuurkabels opnieuw gespannen.
Helaas vergeten hoog-laag in de zender te reversen. Jullie hoeven hieronder niet te bevestigen dat dat dom is. En dat je dat moet controleren voor de vlucht. Dat weet ik al

. Heb ik zelfs gedaan, maar ja.....
Met als gevolg maandagmorgen een hectische vlucht. Met veel wind geprobeerd de Mandarin aan de grond te krijgen. Op een gegeven moment knalde het hoogteroer er af. Bleek achteraf de helft te zijn. Maar het model op zo'n 500 meter van het veld op de kop rustig aan de grond gekregen. Behalve het hoogteroer en een loszittend kielvlak geen schade.
Het halve hoogteroer hebben we na 2,5 uur zoeken en een wandeling door de weilanden van 9 km teruggevonden. Met de onderstaande schade.
De koolstof hoofdligger is versplinterd. Dit is een 5mm koolstof buis met een wanddikte van 0,5 mm. Mijn ervaring met buis met deze wanddikte is dat hij nogal makkelijk splintert.
Maar na een reparatie was het stabilo weer gangbaar.
Ik heb wel de 100mm pen voor het pendelroer vervangen door een 200 mm versie. Dan worden de krachten denk ik wat beter verdeeld over het stabilo. De facto gaat bij de 100 mm pen maar 45 mm het stabilo in. Dat is niet echt ver.
Gistermorgen weer een poging gedaan om te vliegen. Maar verder dan 1 vlucht ben ik niet gekomen. Toen ging het regenen en na de bui waaide het me te hard.
Wat betreft de uitslagen van flaps en aileron in de butterfly: mechanisch loopt de flap van 0 omhoog naar zo'n 80 graden naar beneden. Voor het aileron specificeert Reichart 10 mm naar beneen en 18 mm naar boven. De servo aansturing heb is zodanig gemaakt dat ik naar onderen 12 mm heb en naar boven de maximale uitslag die ik mechanisch kan maken. Wel een graad of 45 omhoog. Bij de instelling van de butterfly zet ik de rolroeren zover omhoog dat ik naar boven een 20 mm kan en naar beneden 10 mm uitslag heb.
Helaas heb ik te weinig goede omstandigheden gehad om dit te testen. Mijn indruk momenteel is dat de 80 graden uitslag is mooi om veel hoogte weg te werken, maar bij het landing is de 80 graden te veel. Het model valt vrijwel stil als je full flaps geeft en het duurt te lang om weer snelheid op te bouwen als de flaps weer omhoog gaan met een neiging tot afvallen over de vleugel. Gisteren bij een dikke WK3 lukte de landing aardig met maximaal 50% flaps. En dat is ongeveer wat Reichart bedacht had!