Rembertiturm van de sloop.

Ja, Hans vaart flink door en de goede kant op! Wordt wel wat zouden ze daar zeggen. Gr. Klaas.

En we stomen stug door. Kraan al weer blauw. Vanochtend in het zonnetje gespoten. Moeten nog wat details op komen. Haak gemaakt stukje messing met 2 gordijn haakjes er aan gesoldeerd. Wil iets dikker draad dan op de foto. Denk dat ik de kraan aan de buizen op het achterdek vast kit. Deze kan kompleet er af. Wordt door de aluminium stippen waterdicht met boutjes tegen het dek aan getrokken.

Bijlagen

• 20220901_222415.jpg
    20220901_222415.jpg
    189,3 KB · Weergaven: 130
  • 20220901_222422.jpg
    20220901_222422.jpg
    221 KB · Weergaven: 131
  • 20220901_222513.jpg
    20220901_222513.jpg
    227,6 KB · Weergaven: 191
Zo weer een update. Zwart hijsdraad in de kraan. Wat masten gemaakt. Radar draaid nog niet maar dat komt eerdaags wel. Wat verlichting in de masten. Moet nog aangesloten worden op 3 volt haal ik via een printje met step-down van 4.8 naar 3 volt is SMD led hele kleintjes. En wat tuigage. Komende weet weer aan het werk. Dus dan gaat het niet zo vlot meer.
20220904_022755.jpg
20220904_022804.jpg
20220904_022827.jpg

ziet er allemaal weer netjes uit, tijds gebrek, daar hebben we in de zomer allemaal wel wat last van vrees ik.
Als straks het weer wat minder wordt gaat er heel wat meer tijd vrijkomen die we dan aan de hobby kunnen spenderen :)

Even een vraagje.
Hoe kan deze kraan ooit de pijpen van dek hijsen?

Mvg ronald
Euhh.... mischien kraan helemaal naar het achterdek en dan omdraaien. Of dat het booreilanden misschien ook een kraan heeft.
Ach je moet er ook in de boot kunnen.
Oja het onderste licht in de mast zit achter de radar radar mast werdt iets te hoog. Trouwens wel raar zo'n losse mast voor een radar staan normaal gewoon op de brug.
20220904_110430.jpg
20220904_110451.jpg
20220904_110458.jpg

Laatst bewerkt:
Waarom zit je te wachten op een spanning verlagend printje?
Je kunt een LED aansluiten op elke spanning, die je wilt, alleen je moet de juiste voorschakelweerstand gebruiken.
De voorschakelweerstand is uit te rekenen door: (Aangelegde spanning - LED doorlaatspanning) gedeeld door LED stroom.
Voorbeeld voor een rode LED, doorlaatstroom 10mA, doorlaatspanning 1,6V bij aangelegde spanning 5,5V.
Voorschakelweerstand is : ( 5,5 - 1,6 ) / 0,01A = 390Ω

300px-Ledkarakteristieken.png

Slechts één weerstand.
Bedenk wel, dat je voor iedere LED een voorschakelweerstand nodig hebt!
Verder gebruik ik, gelijk @k-k reeds eerder schreef, voor een niet kritische spanningsverlaging diodes in doorlaat geschakeld.
Een diode 1N4004, 1A, geeft in doorlaat een spanningsval van ca. 0,7V.
Dit zijn componenten, die maar enkele centen per stuk kosten.
Succes met je project.

Laatst bewerkt:
Je hebt gelijk maar leek me wel makkelijker.
Dat met een weerstand weet ik wel maar de accuspanning is net na het opladen of half leeg ook niet konstant. Nu met zo'n printje strak 3 volt. Is ook maar € 2.40 . Heb er 1 in de brug zitten voor alle led's en de radar. Het zijn smd led's van 3 volt. En het printje is al onderweg.

Ach, Als het maar werkt toch! Destijds had ik een oude miniservo gebruikt als aandrijving van de radar. Uit de spanningsconverte kwam nog teveel voor de juiste snelheid. Toen maar een diode in het circuit opgenomen. Later een 6 Volt vertragingmotortje genomen en kon de diode er weer uit. De oude servo vond ik te rumoerig. De BEC uitgang van de ESC gebruik ik alleen voor ontvanger en servo('s). Verlichting staat via een multiswitch rechtstreeks op de vaaraccu met in serie per led een passende weerstand. Indien mogelijk zet ik die weerstanden op een stukje veroboard. Op mijn tankertje heb ik de weerstanden verdekt bij de leds geplaatst. Anders moest bij het vervangen van de lampjes door leds de hele bedrading worden vervangen. Bij de bouw is die bedrading tussen de dekken weggewerkt. En daar is zonder een hoop sloopwerk niet meer bij te komen. Gr. Klaas.

Ik ben misschien een beetje eigewijs. Maar de BEC gebruik ik niet. ( heb in wel in mijn andere boot ) Zit ook niet op mijn vintage Robbe regelaar. Gewoon een 4.8v accu paketje voor de ontvanger. En de verlichting en acc. ook een eigen 4.8v accu paketje.
En de vaar accu's alleen voor het varen.
Lekker conservatief. Sorry. En veilig.
Stoom in de rembertiturm is ook nog niet helemaal klaar. En misschien verander ik ook nog wel.

Zo even een kleine update van de vorderingen. Galgjes gemaakt voor de sloepen deze geschuurd gespoten en geschilderd verder niet zo spannend. En al wat van de hoofd winch gemaakt. Moet nog wat meer aan gemaakt worden maar een goed begin.
20220923_001921.jpg
20220923_001916.jpg
20220923_001856.jpg

Goed bezig Hans! Lekker een eigen draai eraan geven en ermee varen. Gr. Klaas.

Zo er is toch geen F1 dus lekker modelbouwen. Sloepjes er op gemaakt de stoot banden er aan geplakt. Ankers moeten nog drogen 2 dinky's nog schuren en schilderen. Ankerkettingen er op. Hier en daar een trappetje. En de trap naar het werkdek met leuningen gemaakt. Met een luik dat nu dicht is. Deurtjes grijs op de brug gemaakt. Winch grijsgemaakt en zwart draad er op. Lekker een beetje met de hobby bezig. De boot vorderd lekker.
20220925_013107.jpg
20220925_013111.jpg
20220925_013125.jpg

Back