Reparatie set?

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door cryptout, 15 jul 2020.

  1. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Krabbendijke
  2. flytonio

    flytonio

    Lid geworden:
    15 sep 2013
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Hoofddorp
    En bij die club waar Edwin (spedter) vliegt kom ik ook, gezellig hoor. En van deze mannen gaan er ook wel naar de meetings
     
    Laatst bewerkt: 19 jul 2020
    cryptout vindt dit leuk.
  3. flytonio

    flytonio

    Lid geworden:
    15 sep 2013
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Hoofddorp
    igeschreven voor de clinic in Reuver, vanuit Hoofddorp
     
    jaap27 en tunderman vinden dit leuk.
  4. cryptout

    cryptout

    Lid geworden:
    24 nov 2012
    Berichten:
    13
    IMG_0634.JPG IMG_0632.JPG IMG_0633.JPG

    Het is zover! De eerste reparatie is nodig...
     
  5. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Ai. Probeer even of er iemand in de buurt is die kan helpen met de reparatie, dit is wel meteen een serieuze. Moet sterk genoeg worden (en recht). Is die gleuf aan de bovenzijde (eerste foto) ook een breuk of hoort dat daar?

    (laat maar, is de achterrand van de vleugel zo te zien. Kippig.)
     
  6. RJA

    RJA

    Lid geworden:
    24 dec 2006
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Wassenaar
    Gefeliciteerd! Nu hoor je erbij ;)

    Het moet een keer gebeuren en deze reparatie is relatief eenvoudig want je romp is gescheurd en niet helemaal door. Kun je mooi oefenen....

    Er zijn natuurlijk meerdere wegen naar herstel, maar mijn keuze zou zijn:

    1. Vleugel loshalen
    2. Voorzichting het rompje terugduwen en uitlijnen
    3. Paar druppels dunne CA op de breuk - pas op, niet teveel, het loopt overal naar toe en in.
    Nu is de romp hanteerbaar voor de eigelijke reparatie

    4. Ontvetten met alcohol
    5. Gebied rond de scheur afplakken
    6. Opschuren
    7. Weer ontvetten met alcohol
    8. Haaks op de breuk wat carbon roving lijmen. Je kunt ook UD tape gebruiken (unidirectionaal carbon, alle vezels liggen in de lengte). Bij het afplakken moet je zorgen voor voldoende overlap rond de scheur en aan weerszijde van de scheur. Vervolgens 24 uurs epoxy erop smeren, en daar leg je dan een stukje van ongeveer 2 a 3 cm carbon roving op, in lengte van de romp en haaks op de breuk. De vezels van het ‘strengetje’ roving verspreid je over het oppervlakte zodat het een dunne laag wordt. Afhankelijk van de grootte van het gebied dat je moet beplakken heb je wellicht meerdere stukjes roving nodig. Als het netjes erop ligt pak je keukenpapier en hiermee druk je stevig op de aangebrachte roving of UD tape. De epoxy druk je dan tussen alle vezels en het overtollige epoxy wordt opgenomen door het keukenpapier. Dan plastic keuken folie eromheen wikkelen en hier weer plakband strak omheen wikkelen zodat de boel goed wordt aangedrukt. Dan 24 uur wachten.
    9. Heel licht opschuren / dof maken, ontvetten en stap 8 herhalen. Maar dan met een carbon matje van 39 grams carboweave. Ik denk dat ik ervoor zou kiezen om bij deze stap het matje volledig rondom de romp lijmen.

    Stap 2 is het belangrijkst voor het herstel van je vliegeigenschappen.

    Stap 8 en 9 zijn belangrijk voor het terug op sterkte brengen van je romp. Het is moeilijk aan te geven hoeveel carbon je moet gebruiken om de breuk weer sterk te krijgen. Dit is een beetje afhankelijk van de kwaliteit roving of UD tape die je hebt. En natuurlijk afhankelijk van hoe erg de breuk of scheur is. Wees niet te zuinig, je kunt een extra laag aanbrengen.

    Voordat je begint even afwachten wat anderen vinden van bovenstaand recept. Een second opinion is altijd goed om mee te nemen in je overwegingen.

    Gewoon doorvragen als je ergens tegenaan loopt.

    Succes,

    Roger
     
    Laatst bewerkt: 2 aug 2020
    spedter en cryptout vinden dit leuk.
  7. cryptout

    cryptout

    Lid geworden:
    24 nov 2012
    Berichten:
    13
    Dat lijkt me idd een goede manier Roger, ik kwam dit filmpje tegen en het is ongeveer hetzelfde maar dan met wat krimpkous ipv keuken folie.

    Stef
     
    Laatst bewerkt: 2 aug 2020
  8. cryptout

    cryptout

    Lid geworden:
    24 nov 2012
    Berichten:
    13
    Deze man weet volgens mij ook wel hoe het moet :)

    (schrik niet hij breekt een goede romp om het even voor te doen)

     
    Loet Wakkerman vindt dit leuk.
  9. cryptout

    cryptout

    Lid geworden:
    24 nov 2012
    Berichten:
    13
    Stap 1. Met dunne CA de breuk lijmen is gelukt. De romp is nog aardig recht zo te zien.

    IMG_0658.JPG IMG_0660.JPG IMG_0662.JPG
     

Deel Deze Pagina