Reprise: De Zeven Provinciën

@allen dank voor jullie opmerkingen en likes.

We staan op het punt om met beplanken te beginnen.

IMG_4448.JPG

IMG_4449.JPG

Maar voor we beginnen met beplanken controleer ik eerst of de spanten voldoende in vorm geschuurd zijn met een strip styreen dat erg makkelijk buigt.

IMG_4451.JPG

IMG_4452.JPG

IMG_4453.JPG

Ik verbaas me er steeds over hoe men in de 17e eeuw duims(?) planken in deze onmogelijke bochten over de spanten heeft kunnen buigen. Het kost mij menig zweetdruppel en een paar gebroken latjes deze vreselijke bochten tot een goed einde te brengen ondanks de hulp van een electrische plankenbuiger. Maar uiteindelijk is het gelukt.

IMG_4454.JPG

Ik heb besloten om naar onderen toe met verloren gangen te werken en aan de achterkant eventueel met instekers.

IMG_4455.JPG

Het werk vordert gestaag.

Voor een ieder een gezond en voorspoedig 2022 gewenst.

IMG_4456.JPG

IMG_4458.JPG

De romp is bijna dicht, waarna het grote schuurkarwei wacht.

IMG_0001.JPG

Het schuurwerk zit er op. De waterlijn zit er op en de onderkant is voorlopig wit geschilderd, ik overweeg nog om daar een bruine wash van Van Dijcksbruin over heen te zetten.

IMG_0002.JPG

IMG_0003.JPG

De twee onderste berghouten zijn gemonteerd. Het aftekenen en uitsteken van de kanonspoorten kan aanvangen.

Laatst bewerkt:
Dank je Peter.

IMG_0005.JPG

De poorten zijn afgetekend. Het uitsteken/uitvijlen van de poorten kan beginnen.

IMG_0006.JPG

De eerste schade is aangericht. Gelukkig is herstel eenvoudig.

IMG_0007.JPG

Het herstel is uitgevoerd.

IMG_0011.JPG

Om beschadigingen te voorkomen plaats ik in het vervolg twee lijmklemmen aan weerszijden van de uit te steken kanonspoort, waardoor de beplanking voldoende steun heeft.

IMG_0012.JPG

Alle kanonspoorten zijn uitgevijld. Ik werk hierbij met de set diamantvijltjes verkrijgbaar bij Kolderstok, bevalt uitstekend.

IMG_0013.JPG

Hoewel het roer volgens de bouwbeschrijving in een veel later stadium opgehangen moet worden heb ik ervoor gekozen het roer nu op te hangen. Nu kan ik de romp nog op z'n zij leggen straks als de kanonnen op het overloopdek geplaatst zijn is dat niet meer mogelijk en bemoeilijkt daarmee het plaatsen van het roer.

IMG_0016.JPG

Katya komt kijken wanneer het model klaar is en ze weer demolitiewerk kan verrichten.

IMG_0018.JPG

De sponningen in de kanonspoorten zijn aangebracht, alsmede de nagels in de berghouten.

IMG_0019.JPG

IMG_0020.JPG

28 affuiten voor de onderste rij kanons zijn gemaakt. Het meervoud van kanon is bij de marine kanons en bij de landmacht kanonnen. Het rood is karmijn van de Talens acrylverf uit de Amsterdam serie.

IMG_0021.JPG

IMG_0022.JPG

De kanons zijn geplaatst en vastgelijmd op hun plaats.

IMG_0023.JPG

De omlijsting van het voorste luik is geplaatst. Het achterste luik laat ik achterwege, het is straks niet meer zichtbaar. De gelaserde luiken in elkaar zetten is nogal pieterpeuter werk.

IMG_0028.JPG

Het luik is geplaatst, het dek wacht een laatste schuurbeurt.

IMG_0025.JPG

IMG_0026.JPG

IMG_0027.JPG

De beplanking is opgehoogd tot het bakdek. De geschutspoorten voor de kanons op het verdek kunnen gemaakt worden.

IMG_0030.JPG

De zichtbare spanten, die tijdens het beplanken bedekt waren met plakband om hechten van de planken te voorkomen, kunnen weggebroken worden.

IMG_0029.JPG

Aan de binnenzijde van de verschansing worden de geschutspoorten voor zien van een frame dat rondom plm. 1mm kleiner is dan de poort.

IMG_0032.JPG

De binnenzijde van de verschansing kan verder beplankt worden.

IMG_0033.JPG

Het dek wordt volledig beplankt.

IMG_0034.JPG

De kanons voor het verdek worden gemaakt en rood geschilderd.

IMG_0035.JPG

De zichtbare kanons worden volledig getuigd. Op het plaatje wordt mbv dit tooltje de broeking aangebracht, waarna het langdurige karwei van het knopen van 4 takels per kanon aanvangt.

IMG_0037.JPG

Het luik naast de grote mast is voorzien van een railing om ongelukken te voorkomen.

Haha - het voorkomen van ongelukken was een belangrijk aspect! Netjes allemaal weer André!

Lekker bezig André, je gaat snel.
Vraagje heb je het dek al behandeld met een lak/vernis of olie ? of blijft het verder zo ?
En waar heb je de lopen van de onderste kanonnen mee behandeld? (Zuur)
En ga je de romp verder ook nog behandelen, of laat je het naturel?
Voor de rest ga je lekker, blijf je volgen!

@ Hans ondanks het ontbreken van een ARBO-wet, denk ik toch dat Michiel Adriaanszoon het verkieslijker vond om zijn bemanning te verliezen door vijandelijk vuur ipv ze te pletter laten vallen in het ruim.

@Boris het schip is nog niet gelakt. Ik ben van plan het in een later stadium te behandelen met blanke beits. De kanons zijn behandeld met de patina van Kolderstok

Heinrich, het dek heeft z'n laatste schuurbeurt gehad, het stuk dek dat je ziet achter het hekwerk, is na plaatsing van het halfdek niet meer zichtbaar. Vandaar dat het niet zorgvuldig geschuurd is.

Heren, dank voor uw reacties.

IMG_0039.JPG

De kanons aan bakboord zijn getuigd. Ik heb gekozen voor de authentieke blokken. Ik moet zeggen dat die er een stuk beter uitzien dan de eenvoudige blokjes. Het prijsverschil zeker waard.

IMG_0040.JPG

Ter afwisseling een kaapstander gemaakt, weliswaar nauwelijks zichtbaar na aanbrengen van het bakdek, maar toch leuk om in elkaar te prutsen.

IMG_0041.JPG

Hehe, alle kanons op het verdek zijn getuigd. Het is een redelijk eentonig karwei 12 kanons tuigen.

IMG_0044.JPG

Het bakdek is beplankt en het schot op de luizenplecht is aangebracht.

IMG_0045.JPG

Back