Republic F84F Thunderstreak 1/6

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Gerald Rutten, 4 dec 2019.

  1. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Wauw, super man! (Mooie kleur ook trouwens, psies goed voor Wiskey 4 :D)
     
  2. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Zo ziet de neus poot retract er dan uit buiten de kist. Down lock simpel overcenter lock en up zullen de wieldeuren het tegen houden zodat bij grotere G krachten het zaakje er niet uit geduwd worden.

    [​IMG]

    Vandaag ook nog kadootje met de post, paar velgjes, nogmaals mijn dank Frank, ik denk dat ze wel bruikbaar zijn. Volgende week druk met andere zaken, de week erna pas weer verder.
    [​IMG]
     
    Helikapoter, Han, ramses en 4 anderen vinden dit leuk.
  3. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Vandaag bezig geweest met de 3D geprinte velgjes. Er zat nog wat print structuur in wat ik weg wilde schuren. Dat viel niet mee, de 3D guru's zullen vast weten wat ik bedoel en hoe er mee om te gaan. Ik heb eerst het zaakje met aceton schoongemaakt en daarna met plastic primer gespoten. Dan met #280 nat schuren lijkt het beste. Nog een laagje plastic primer en nog een keer schuren, uiteindelijk is het goed glad geworden. Kostte iets meer werk dan ik dacht, komt ook omdat de eind lak erg glimmend is en je echt élke oneffenheid daarin ziet. Later gaan we natuurlijk weatheren maar de basis moet eerst goed zijn.

    Schuren.....;
    [​IMG]

    Vervolgens asjes maken. Deze velgen blijven stil staan als het wiel ronddraait. Bij het origineel zitten de wiel lagers helemaal ver uit de as, dicht bij de band kern. Geen idee waarom voor deze oplossing is gekozen, volgend mij zie je het nu ook nergens meer. Op de as heb ik een messing wiel stop en een messing schijf gesoldeerd. Daarin heb ik 10 x M2 gaatjes getapt voor de velg schroefjes.
    [​IMG]

    Schijfjes met de kolomboor uit 1mm messing gedraaid. [​IMG]

    Op de as stop gemonteerd.
    [​IMG]

    En zo ziet het er dan uit na spuiten van de eindlak, ben er dik tevreden mee;
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    kvlasblom, Frank Hartog, Cnn en 6 anderen vinden dit leuk.
  4. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Spinner.......:)

     
    kvlasblom, fransspitfire, tjarko en 5 anderen vinden dit leuk.
  5. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Wat loopt dat perfect, past exact bij de rest van het toestel. Alleen maar vakwerk op een belachelijk hoog niveau. Heel mooi allemaal
     
    Gerald Rutten vindt dit leuk.
  6. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Ik zou niet verwachten dat die deur blij wordt van het tegen houden van de neuspoot. Je kan de krachten zo berekenen natuurlijk, maar het valt mij altijd tegen. Druk blijft er dan op uiteraard, dat scheelt al een hoop.
     
  7. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    :) Daar wordt'ie voor gemaakt, hij mag niet zeuren!:D

    De deur wordt sowieso koolstof gelamineerd en er zit ook een balsa schaal doubler/binnenstructuur op dus waarschijnlijk sterk zat. Maar zoals je al zegt, normaal is de druk groot genoeg om hem omhoog te houden, enkel bij hoge G-krachten en lagere druk op het einde van de vlucht kan het gebeuren dat hij er uit floept. Dat probeer ik sowieso te vermijden want dat is niet schaal vlieg gedrag maar in het geval dat zal de deur hem effe tegen moeten houden. Ook mijn grote F16's hebben geen uplock, wordt door de deuren gedaan en dat werkt prima, ik heb de deuren nog niet horen klagen.

    Grt,
     
    Cnn vindt dit leuk.
  8. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Jouw bouwkwaliteit is ook wel iets beter dan mijn arf sabre uiteraard. Dat houdt niet over.... En als je de deur er voor ontwerpt is het natuurlijk een heel ander verhaal.
     
    Gerald Rutten vindt dit leuk.
  9. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Maar daar zit wel altijd een kantelpunt. Reden dat die arf kisten meestal zo lekker vliegen is omdat ze licht zijn, sleutel voor goed vlieg gedrag voor alle modellen. Als je er van alles bij verzint om het mooier te maken wordt het meestal ook zwaarder, het blijft altijd een gevecht (uitdaging) tussen extra constructie en proberen gewicht zo laag mogelijk te houden. Persoonlijk vind ik dat het hele onderstel "relatief" zwaar aan het worden is hoewel ik zoveel mogelijk gebruik probeer te maken van kunststoffen en holtes in aluminium. Ik ben zelf ook héél benieuwd wat het eind gewicht gaat worden, ik hoop ergens tussen 10-12kg...anders moeten we alweer aan de lijn en verjongingskuur nog vóór de eerste vlucht! o_O
     
    Cnn, Berto en gpman vinden dit leuk.
  10. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Vandaag de "shrink link" gemaakt van messing buis, messing onderkap, staal staafje en M2 schroefdraad pen. Alles zacht gesoldeerd;
    [​IMG]

    Na solderen spuiten;
    [​IMG]


    Gemonteerd op de neuspoot, het werkt, ook bij inveren en ziet er weer beter uit. Binnenkort beginnen aan lamineren van alle wieldeuren.
    [​IMG]
     
    kvlasblom, aurectar, Cnn en 10 anderen vinden dit leuk.
  11. Mr. Tucano

    Mr. Tucano

    Lid geworden:
    17 apr 2008
    Berichten:
    368
    Locatie:
    België
    Pure kunst :)
    Mooi.
     
    Cnn en Gerald Rutten vinden dit leuk.
  12. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
  13. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Vandaag begonnen aan de wieldeuren. Ik had al eerder de mallen getrokken van de romp en de vleugels. Zo kan ik altijd later nog extra deuren maken mocht er een keer wat beschadigen bij een onfortuinlijke landing of iets met transport, you never know...


    Eerst alles met PVA lossing middel behandelen
    [​IMG]

    Glasdoek en koolstof alvast op maat knippen;
    [​IMG]

    Gelcoat;
    [​IMG]

    Na lamineren met keukenpapier overtollig epoxy weg halen om gewicht te sparen;
    [​IMG]

    En alles gelamineerd, nu 24h wachten;
    [​IMG]
     
    strutter, HansH, Frank Hartog en 4 anderen vinden dit leuk.
  14. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Epoxy uitgehard, mooi los gekomen. Nog effe met lauw water wassen om de PVA resten te verwijderen, straks beginnen met op maat maken en interieur doublers maken.

    [​IMG]
     
    strutter, Bart83 en Cnn vinden dit leuk.
  15. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Op maat zagen en slijpen. Om zo min mogelijk materiaal in het midden weg te halen gebruik ik deze hacksaw. De rest met de dremel;
    [​IMG]

    Effe kijken of het past, morgen verder met de binnenzijde van de deuren.
    [​IMG]
     
    M.l.v.Doesburg, tjarko, HansH en 2 anderen vinden dit leuk.
  16. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Weekje andere bezigheden, vandaag weer verder aan de neuswiel deuren. Van balsa de binnenzijde gemaakt, bekleed met 25gram glasdoek en epoxy.

    [​IMG]

    Schuren, spuitplamuur, schuren en met epoxy op de deuren lijmen. Later zal ik de randjes nog afwerken met epoxy en microballoons.

    Lijm harden;
    [​IMG]


    Tóch met epoxy bezig, gelijk de vleugel tippen maken. Net zoals de wieldeur mallen had ik ook hier al een mal van gemaakt. Ik had ze ook van massief balsa kunnen maken, niet eens zoveel zwaarder dan nu, misschien wel lichter, maar zo kan ik ze mooi hol maken. Later komen hier intrekbare landingslampen in met een mini servo'tje.

    Ook deze gesopt met 160gram glas. Ze zullen ook eenvoudig afneembaar worden zodat ik er makelijker bij kan, ook om de scharnier pen van de rolroeren makkelijker er uit te krijgen;
    [​IMG]

    [​IMG]

    Morgen weer verder.
     
    Cnn, henky, jan brilman en 4 anderen vinden dit leuk.
  17. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Weer wat verder met de deuren en scharnieren. De deuren zijn afgelakt, er moeten later nog wat details en klinknagels op maar dat schuif ik door tot ná de eerste vlucht, eerst het ding maar eens vliegklaar maken, duurt al lang genoeg, en zal nog wel effe duren, hopelijk einde volgend voorjaar.

    [​IMG]

    Moest nog een chirurgische ingreep doen op de inlaat ducts. De tussenruimte voor de wielbak was nét iets te krap waardoor het schaartje van de poot net tegen de duct knelt.
    [​IMG]

    Dat moesten we dus effe corrigeren. Een spie van 5mm er uit geslepen en daarna weer vast geglassed.
    [​IMG]

    Induwen, buitenkant vast tapen, binnenkant vast tapen met aluminium tape, buitenkant weer er af en 160 gram glas er over.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Friemelen met scharnieren, gemaakt van 2mm epoxy plaat.
    [​IMG]

    Ook hier weer in paar aan elkaar geschroefd zodat ze links/rechts identiek zijn.
    [​IMG]

    Ondertussen ook sponning maken waar de scharnieren aan vast komen te zitten, alvast glad schuren en grond verf er over. Het interieur van de wielbakken wordt later groen maar die verf heb ik nog niet.
    [​IMG]

    Ingelijmd;
    [​IMG]

    Verder friemelen en priegelen met de scharnieren geometrie. Het draaide en paste net niet goed dus weer nieuwe scharniertjes zagen. Het is altijd weer een monnikenwerk om dat mooi precies passend te krijgen.
    [​IMG]

    Uitproberen voor dat het vast gelijmd wordt. Nog niet helemaal tevreden maar het lijkt er al aardig op.
    [​IMG]

    Hier kan je mooi zien dat als je iets schaal nabouwd dat het ook precies past....
    [​IMG]

    Hopelijk vanavond vast lijmen, daarna de aansturing van de deuren.
     
    E.hof, henky, Cnn en 7 anderen vinden dit leuk.
  18. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Verder gegaan aan de wieldeuren, een heel gepriegel maar het zit nu zoals ik het wil. Ik heb er voor gekozen om de twee deuren met één cilinder aan te sturen. Niet alleen goedkoper en misschien lichter maar zo gaan ze altijd mooi synchroon samen. Ook denk ik dat ze smoother gaan omdat 2 kleinere cilinders snel de neiging hebben om schokkerig in te trekken. (Stick slipping heet dat geloof ik, dan bouwt de druk langzaam op totdat er genoeg druk is om te bewegen en dan klapt'ie ineens dicht.)

    Printplaat scharnieren gelijmd, moet de naadjes nog opschonen;
    [​IMG]

    Dan een sequence systeem. Ik heb nagedacht over een elektronisch systeem, zijn er diversen en vooral Xicoy heeft er nu een mooie inclusief lage druk beveiliging waar de wielen bij instelbare druk van bijvoorbeeld 2 bar automatisch uitklappen. Dat laatste vooral erg handig, ben er nog een aan het zoeken maar de sequence ga ik toch anders doen. Ik heb een lichtgewicht klep zelf gemaakt van messing buis en een aluminium plunjer van Ø6 bij 20mm. Zo zal altijd de deuren pas dicht gaan als de poot ook écht binnen is..., en omgekeerd, kan het nooit klem lopen.

    De sequence klep aan de retract cilinder blok bevestigd;
    [​IMG]

    De cilinder komt gemakkelijk boven bij de inlaat te zitten, naast de neuspoot stuur servo;
    [​IMG]


    En zó ziet dat er dan ongeveer bij elkaar uit, met de armpjes die naar de deuren gaan;
    [​IMG]


    Gelijk effe inbouwen en uitproberen, ben er voorlopig tevreden mee. Ik vind dat de uitgaande slag nog wat snel gaat, moet ik nog wat aan afstellen. Dat heb je al snel omdat het gewicht mee helpt naar beneden. Aan de andere kant, tijdens de vlucht duwt de airflow tegen de poot dus kan misschien wel meevallen, misschien eerst maar eens mee vliegen dan.

    maar het werkt en dat is het belangrijkts!




    Nu de deuren en systeem klaar is kan ik de inlaat ducts er in lijmen, zonder deze heb je iets makkelijkere toegang.
    Spanten allemaal klaar;
    [​IMG]

    .....en lijmen maar!
    [​IMG]

    Ook de bovenste hatch passend en klaar gemaakt. Ik wilde het eerst zoals de echte scharnierend maken, daaronder zitten 4 boord kanonnen en munitie. Misschien dat ik dat later nog schaal maak maar voorlopig effe de makkelijke manier. Ik heb gekozen voor neodymium, 2x onder en 2x boven. Moet nog effe kijken of dat sterk zat is... Het voelt best strak aan.
    [​IMG]
     
    kvlasblom, freekt, tjarko en 8 anderen vinden dit leuk.
  19. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Kijk uit, voordat je het weet is het te strak (sterk)! :confused:

    Je kunt op allerlei sites zo zien wat de houdkracht is.

    https://www.supermagnete.nl/supermagneten-sterke-neodymium-magneten

    Je wilt toch ook niet met een schroevendraaier je luik moeten openwrikken . . . :mad:

    Succes!


    jan.
     
  20. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Sterk, strak...ik vind hem eigenlijk wel strak hoor :koud:.

    Inderdaad, ik heb gezocht naar iets van een antenne of zo om een latch onder te zetten zoals ik dat ook bij mijn F16 heb gedaan. Maar die is er niet, dus mag die ook niet zichtbaar zijn. Er zijn aan de zijkanten van het luik 2 uitklapbare latches die ik schaal werkend na wil maken maar da's best veel en precies werk. Maar daar hoort dan ook een schaal interieur bij en dat komt later wel een keer en tot die tijd hoeft het van mij niet schaal open te kunnen. Het moet echter wel makkelijk en snel open, hieronder komen alle schakelaars, lucht ventielen, Lipo's etc.

    [​IMG]


    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 30 dec 2020
    tjarko en Berto vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina