Republic F84F Thunderstreak 1/6

Afgelopen week een tussendoor projectje gehad, een electro mini Avanti S van Freewings. Was een opknappertje, vanmiddag nog effe invliegen. Nu kan ik ook elders lekker jetten wanneer er (Zoals deze week) weer eens code rood is vanwege droogte en we niet met turbine mogen vliegen op Deelen.

Nu weer verder aan de nieuwe romp! :)
 
Langzaam verder aan de nieuwe romp, het is momenteel wel errug warm in mn garage....:eek:

Het achterste gedeelte goed afmeten en dan de slijptol er in;
540.jpg



Ik mocht van Marijn de mallen lenen, zo kan ik het oude staartstuk en de nieuwe romp makkelijk perfect uitlijnen. Als ik ze niet had gehad zou ik het met balsa stripjes gedaan hebben. Deze rondom overlappend plakken en de tussen ruimtes dichtplakken met tape. Dat werkt ook maar zo gaat het sneller.
540.jpg


Ik lijm ze verloopig nog niet aan elkaar, ik ga profiteren van het extra gat waar ik betere toegang heb om de spanten van de speedbrakes te verlijmen.

Alles 1 op 1 overnemen, alles is al bepaald dus eigenlijk kwestie van kopiëren;
540.jpg


Spanten uit de oude romp halen en lijmresten wegslijpen;
540.jpg


En zo zitten de midden spanten er alweer losjes in. Nog wat uit lijn werk en dan weer vastlijmen;
540.jpg



De neuskap ook alweer passend gemaakt. De magneetjes en sluitinkje moeten nog over gezet worden;
540.jpg
 
Hoi, effe poosje niets gedaan..., althans, niet aan de F84F. Druk bezig geweest met vliegen, vliegen, onderhoud en andere zaken. Het is immer zomer en dan wil je ook wel eens je bouwhok uit! ;) Ben helaas wel veel bouwtijd kwijt geraakt aan onderhoud van mijn Oranje F16 straalmotor, deze liep sinds afgelopen jaar niet goed, geregeld flame out. Hoop getest en onderdelen opnieuw gebouwd, de motor is inmiddels ook al weer 10 jaar oud met heel veel draai uren. Helaas kan ik er nog niet de vinger op leggen wat er precies aan de hand is, de flame outs zijn weg maar de temperatuur bij het piek vermogen blijft naar de 800 graden lopen en dat is veel te warm. Verbrandingskamer en brandstof injectie ring zijn nieuw gemaakt en vervangen. Onlangs ook nog eens door onhandig sleutelwerk de compressor en as beschadigd....:mad:...ik leg hem hem effe opzij, tijd voor wat anders!

Dus dan maar weer eens verder aan de Streak! :)

De achterste speedbrake spanten zitter er inmiddels ingelijmd dus nu zou ik de staart er weer aan kunnen lijmen. Echter is de romp nu wél erg handelbaar en makkelijk te draaien zo zonder staart dus ik heb besloten om dat pas later te doen.
540.jpg


Verder aan de neus sectie, die heb ik niet echt kunnen redden van de oude romp, alles zit goed vast gelijmd en te krap om er mooi uit te halen. Beter om het nieuw te maken. Gelukkig heb ik de oude spanten goed over genomen dus dat is nu een kwestie van overnemen en kopiëren;
1k0.jpg


De inlaat ducts waren behoorlijk ingedrukt en dus ook te zwaar beschadigd om te her-gebruiken. Marijn had deze ook meteen nieuwe gesopt, ik moest ze enkel nog wassen, de deelnaad lijmen met glasdoek en op maat maken;
1k0.jpg


1k0.jpg


1k0.jpg


En zo kunnen we de neus sectie alweer een beetje in elkaar zetten;
1k0.jpg


1k0.jpg


Spanten moeten nog een beetje op maat passend gemaakt worden, dan kunnen we het lijmen en het neuswieldeur gat er uit slijpen. Daarna de neus retract unit weer installeren en afstellen.
 
Ha ha ha, niet helemaal maar ik hou van meedenken! Je weet maar nooit of je bedenkt daardoor ineens iets anders. Ik denk dat de clearances tussen turbine bladen en de nozzle guide vanes té groot aan het worden is. Dat zijn giet onderdelen en tevens de duurste onderdelen.

Ik was 4 jaar geleden met een grotere experimentele motor begonnen. Eerste testen waren zeer positief maar de motor in de prak gedraaid door een vast gelopen voor lager. Ik denk dat ik de oude motor effe laat wat het is en hiermee verder ga. Maar daar gaat ook best wat tijd in zitten, ik denk dat ik dat door schuif naar de winter.
 
Hoi Gerald.
Martin heeft bij een probleem motortje van mij simpelweg de bladen van het turbinewiel een kleinere ‘spoed’ gegeven.
Resultaat was verbluffend, op lager toerental selfsustaining en vuul koeler in het hoge rpm gebied.
Ik had ook eerst van alles opnieuw gemaakt, diff, as, spleet compressorwiel, diverse afstanden NGV tov turbinewiel, zonder effect.
PS, die bladen van het turbinewiel laten zich verbazingwekkend makkelijk koud vervormen.
Succes met de herbouw van de Streak.
 
Hoi, dat is wel interessante informatie!

Ja, Martin krijgt inderdaad elke motor wel aan het draaien. Vraag me af hoe het met hem is, volgens mij zit hij niet zo veel hier op het forum. Jaren geleden ook paar keer bij hem geweest en wat informatie uitgewisseld bij een paar bakkies koffie, aardige kerel! Nadat ik een paar hobby uitstapjes had gedaan beetje uit het oog verloren...

Ik zat ook te denken om de NGV of turbine af te stellen, "tweaken" noemen ze dat bij de full-size motoren. Mijn broer heeft jaren bij Standard Aero gewerkt in Tilburg, turbine revisie en onderhoud. Na herbouw eenmaal op te testbank gebeurde het daar ook wel eens dat er een ongewenste temperatuur verhoging was of vreemde aerodynamische trilling. Dan konden ze de NGV (Die uit een stuk of 6-8 taartstukken bestond) uitwisselen naar een andere klasse. Dat wil zeggen een minimale schoephoek verandering.

Ik had gehoopt dat niet te hoeven doen omdat het GR180 ontwerp normaal altijd goed moet draaien. Ook bij fabrieks model turbines is dat niet nodig. Aan de andere kant, mijn manier van onderdelen bouwen is niet zo consistent als dat met cnc zou gebeuren. Op het oog zien mijn zelf gefreesde diffusers er dan wel netjes uit maar ook ik kan hier en daar kleine hoek verschillen meten. Daar zit dan wellicht ook het verschil...

Ik zal er over nadenken wat te doen maar na een paar weken helemaal tureluurs getest te hebben was ik effe toe aan iets anders! ;) Dus verder met de Streak! :)

Groetjes,
 
Laatst bewerkt:
Martin is nog steeds bezig met z`m pullers, niet meer op het forum actief maar wel soms op FB.
Laatste creatie van hem met 4 turbines erop, schitterend werk.

Heeft nu ook een eigen pullerbaan om te testen naast de boerderij aangelegd..

Super gast, heeft mij toen ook regelmatig geholpen, was altijd een reis naar het eind van de wereld :koud:
 
Nog wat foto's van de oranje F16 motor revisie, nieuwe verbrandingskamer;
540.jpg


Nieuwe inspuitring;
540.jpg


540.jpg


540.jpg



Ook nog bezig geweest met mijn andere F16 tweezitter. Ik vond dat deze altijd wat trager vloog dan de oranje, andere turbine inbouw zonder full-ducting. Een test opstelling gedaan met de pijp afstelling en zie zowaar een dikke 1,5kg stuwdruk extra gevonden!!! :banana: Daarna weer eens gaan vliegen en het voelde meteen wat vlotter aan, net zoals de oranje! Dát project dan wel geslaagd!

Model met paar spantouwen aan een kracht meter geknoopt;
540.jpg


Hier duidelijk zichtbaar de afstellings gaatjes om de juiste positie van de straalpijp te bepalen;
540.jpg
 
Maar goed, ik ben geloof ik mijn eigen draadje aan het vervuilen ha ha ha! :D

Verder met de F84F, hier een sfeer plaatje van Boet bij een Streak ergens in het land;
540.jpg
 
Laatst bewerkt:
Martin is nog steeds bezig met z`m pullers, niet meer op het forum actief maar wel soms op FB.
Laatste creatie van hem met 4 turbines erop, schitterend werk.

Heeft nu ook een eigen pullerbaan om te testen naast de boerderij aangelegd..

Super gast, heeft mij toen ook regelmatig geholpen, was altijd een reis naar het eind van de wereld :koud:
Ha ha ha, dat was inderdaad helemaal aan de andere kant van de wereld! Maar wél mooi gebied daar. Zucht...een eigen pullerbaan....ik zou ook wel een eigen modelvliegveld naast mijn huis willen hebben......ja mag dromen toch?
 
Sorry Gerald.
( nog 1 klein vervuilingkje)
Martin is degene waarvan heel veel ideeën geleend (gestolen) zijn door diverse grote turbine fabrikanten, Wren, Jetcat, Artes jets enz enz, als er ergens nog fouten en vermogen verstopt zit in een gasturbine weet hij het te vinden.

Ehhhhh, de remaiden van de Streak, wordt dat dit jaar nog?
 
Geen enkel probleem hoor, ik maakte maar een grapje met dat vervuilen. :) Sommige hebben daar moeite mee maar in mijn draadjes mag over van alles gediscussieerd worden!

Ja, Martin was misschien in het begin een beetje goed gelovig en erg behulpzaam naar iedereen. Daar maken in de grote boze wereld helaas altijd mensen misbruik van. Dat heb ik ook al meerdere keren ondervonden. Maar hij is zéker een genie op het gebied van micro turbines. En alles uit zn blote bol en op gevoel, niets computer berekeningen of zo...echt zeer knap!

Die Streak moet zéker deze zomer weer vliegen, dat lag wel in de planning. Alleen zoals ik al zei veel tijd verloren aan mn turbine onderhoud. Maar das ook hobby!
 
Back
Top