Republic F84F Thunderstreak 1/6

Beetje bij beetje verder, veel kleine dingetjes hier niet vermeldenswaardig....maar dat wil niet zeggen dat er niets gebeurt.

Alle neus spanten zitten er weer in gelijmd. Ze bleken tóch nét effe iets anders te zitten dan bij de eerste en de neuspoot wilde niet goed intrekken. Met zo'n geometrie poot komt dat dus best naukeurig, voor een productie zou daar dan het beste een triplex mal voor gemaakt kunnen worden met pas pennetjes zodat alles iedere keer perfect hetzelfde in de romp komt. Vanwege die reden heb ik de intrek vouw strut ook aangepast, er zit nu aan de bovenkant een M4 oogeind op die je ook altijd kan afstellen en misschien ook minder speling op de lange duur.

Het zit er weer in!
540.jpg


Neus deuren ook gelijk tackelen, terug in het malletje en vullen maar;
540.jpg



En zo de scharnieren ingelijmd in de deuren die vast geplakt zitten met plakband zodat de scharnieren precies op de juiste plaats zitten. Straks tape er af en hopen dat het weer mooi opengaat...!
540.jpg



Foto op de kop! Opnieuw inlijmen van de neuskap latch die bedient wordt met een schaal heveltjes onder de cockpitkap;
540.jpg


540.jpg


Groetjes,
 
Inlaat ducts er ook ingelijmd, daarna de lip op maat slijpen en schuren. Witte grondverf er over zodat ik beter kan zien of de lip radius oke is. Tis nog niet helemaal goed, vanmiddag nog wat corrigeren.
540.jpg


De wieldeuren passen mooi, verder afgewerkt en gespoten;
540.jpg


Nu gaat het best snel, ook alvast bij de oude brandstoftank en luchttank spanten lijmresten verwijderd, klaar voor her-gebruik.
540.jpg


Één van de kevlar tanks had een puncture, was bij de crash de inlaat duct tegen geklapt. Deze weer gerepareerd en lektest oke;
540.jpg


Binnenkort kan eindelijk de staart sectie er weer tegenaan, eerst nog wat ander kleinwerk nu de romp zo lekker handelbaar is.
 
Laatste schaafjes aan de neus sectie, grondverf er over en klaar! Nu is het netjes en functioneel voor de volgende test vlucht. Het heeft weinig zin om in dit stadium nog verdere details aan te brengen, kost alleen maar tijd en wie weet hoe de testvlucht zal gaan....:rolleyes:
540.jpg


540.jpg


Wel nog even wat gedaan aan de cockpit sluiting, deze strips waren best beschadigd en gescheurd. Beetje secondenlijm op het abs en het zit weer vast voor de inbouw.
540.jpg


Volgend project, de staart sectie weer in één geheel met de romp krijgen! :)
540.jpg
 
Tnx! :)

Vanavond het zaakje in elkaar geglassed met behulp van Marijn zn mallen. Was best een priegel klus, al zeg ik het zelf. Alles moest via het achterste uitlaat gat. Bokkepootje om wat gynaecologisch werk....
540.jpg


Lastig om te zien, het gaat om het zwarte randje verderop;
540.jpg


540.jpg


Morgen kijken hoe het er uit komt
 
Het einde nadert, maar dan in positieve zin :).

Laatste beetjes om de kist weer vliegwaardig te krijgen. Nog wat werk aan de achterste vleugel / romp fairing. Dit is een complex stukje om het goed schaal te krijgen, bij de vorige romp ook mee lopen te hannesen. Ik heb ze uiteindelijk simpel van de eerste romp geslepen en gewoon overgezet.

Ook de lucht happers er boven uitgeslepen en overgezet. Deze vind ik wel belangrijk, deze zorgen er voor dat na shut-down van de turbine de nog opbouwende warmte ergens kwijt kan. Anders zou het zonder jet-flow erg warm kunnen worden richting de cockpit kap waardoor deze kan vervormen.

540.jpg


540.jpg



Romp spanten voor de tanks er ook weer in;
540.jpg


Alle neus spanten en cockpit sluit susteem zit ook weer;
540.jpg


Romp / vleugel fairing en lucht happers ook glad gemaakt en gespoten;
540.jpg


En nu ligt deze spagetti van de eerste romp te wachten om in te bouwen;
540.jpg
 
De kist is klaar en had ik vorig weekend in willen vliegen, helaas was ons vliegveld gesloten dus dat ging niet door. Nog effe wachten op mooi weer en het veld wat weer open is.

Binnen wel alles al afgesteld en getest, alles weer zoals het was, nét alsof er niets gebeurd is! :D

540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg


Druk bezig geweest met her-berekenen van het zwaartepunt, zat voor mijn gevoel té ver naar voren, nu wat verder naar achteren gezet.
540.jpg


Na het grondig evalueren van de crash ben tot de conclusie gekomen dat het een combinatie van factoren is geweest. Twee belanrijkste daarbij zijn het te voorlijke zwaartepunt én verkeerd ingeschate vlieg eigenschappen waarbij de laatste bocht toch wel erg krap gevlogen is, dat geef ik eerlijk toe. De laatste jaren vlieg ik voornamelijk met mijn 2 grote F16's en mn Rafale die je echt in elke bocht kan smijten zonder consequenties. En dat vind ik ook heerlijk, 90 graden bocht met flink hoogteroer erbij en dan lekker slepen met de kont van de kist......dát heb ik niet met de Streak gedaan maar de down-wind leg voor de landing had ruimer gemogen waardoor ik de bocht wat krapper moest maken dan ik eigenlijk wilde. Dat dan gecombineerd met lastigere vliegeigenschappen heeft waarschijnlijk de binnenbocht vleugel gedeeltelijk laten overtrekken waardoor er een rare slinger kwam die ik niet tijdig meer kon herstellen op lage hoogte.

Dus tip van flip, test die dingen eerst op grotere hoogte! :hammer:
(Normaal doe ik dat eigenlijk ook maar de kist voelde zó vertrouwd aan dat ik de landing wel zo durfde in te zetten...)

Wordt vervolgd....:)
 
Laatst bewerkt:
De kist is klaar en had ik vorig weekend in willen vliegen, helaas was ons vliegveld gesloten dus dat ging niet door. Nog effe wachten op mooi weer en het veld wat weer open is.

Binnen wel alles al afgesteld en getest, alles weer zoals het was, nét alsof er niets gebeurd is! :D

540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg


Druk bezig geweest met her-berekenen van het zwaartepunt, zat voor mijn gevoel té ver naar voren, nu wat verder naar achteren gezet.
540.jpg


Na het grondig evalueren van de crash ben tot de conclusie gekomen dat het een combinatie van factoren is geweest. Twee belanrijkste daarbij zij het te voorlijke zwaartepunt én verkeerd ingeschate vlieg eigenschappen waarbij de laatste bocht toch wel erg krap gevlogen is, dat geef ik eerlijk toe. De laatste jaren vlieg ik voornamelijk met mijn 2 grote F16's en mn Rafale die je echt in elke bocht kan smijten zonder consequenties. En dat vind ik ook heerlijk, 90 graden bocht met flink hoogteroer erbij en dan lekker slepen met de kont van de kist......dát heb ik niet met de Streak gedaan maar de down-wind leg voor de landing had ruimer gemogen waardoor ik de bocht wat krapper moest maken dan ik eigenlijk wilde. Dat dan gecombineerd met lastigere vliegeigenschappen heeft waarschijnlijk de binnenbocht vleugel gedeeltelijk laten overtrekken waardoor er een rare slinger kwam die ik niet tijdig meer kon herstellen op lage hoogte.

Dus tip van flip, test die dingen eerst op grotere hoogte! :hammer:
(Normaal doe ik dat eigenlijk ook maar de kist voelde zó vertrouwd aan dat ik de landing wel zo durfde in te zetten...)

Wordt vervolgd....:)
Nooit te oud om te leren. En zelfdiagnostiek is ook goed.
 
Back
Top