Republic F84F Thunderstreak 1/6

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Gerald Rutten, 4 dec 2019.

  1. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Afgelopen maanden weinig tot niets gedaan aan mn Streak. Drukte op werk, andere prioriteiten en flink bezig geweest met turbine bouw. De twee GR180 turbines voor mijn twee F16's zijn zo'n beetje aan vervanging toe na inmiddels al weer meer dan 10 jaar veel vliegen. Deze motoren waren licht gebouwd en eigenlijk aan de kleine kant voor het doel waardoor ze jaren uitgeperst zijn. Ik wil ze weer zelf maken en iets vergelijkbaar in gewicht maar meer power valt niet mee, ben er al een poos mee bezig, compressor na compressor kost me erg veel tijd. Dan stopt mijn scoop voor balanceren er ook nog eens mee, een tweede ging ook al snel in rook op. (Die oude Philips Oscilloscopen zijn ook al weer meer dan halve eeuw oud...) Uiteindelijk besloten om digitaal te gaan balanceren maar dat kost ook weer tijd voor je de goede set-up hebt. Inmiddels bijna bij een doorbraak, ik wil graag minimaal 25kg halen.

    Hier kleine indruk van afgelopen maanden werk...:
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]




    [​IMG]

    Hele hoop onderdelen de revu gepasseerd.....
    [​IMG]


    Maar goed, we zitten hier voor schaalmodelbouw dus daar wat aandacht voor! :)

    Deze week maar eens besloten ook wat tijd aan de F84F te besteden, vliegen komt het er nu toch niet echt meer van, hou het in de winter bij wat electro en kleine turbine Rafale.

    Tijdens vliegen viel me op dat de snelheid, met name tijdens nadering er lastig uit wil. Dan moet ik de turbine op bijna stationair laten draaien. Opzicht niet zo'n probleem, maar ik zit tóch te lonken naar kleinere gras banen en dan is het risico van een doorstart toch wat groter. Een turbine van stationair naar half gas kost wat seconden. Oplossing; de speedbrakes bouwen want dan kan ik met veel meer gas er op binnenkomen. Moet ik dan een doorstart maken is het een kwestie van die remkleppen inklappen en dat is al bijna voldoende om door te gaan. Ook in de hogere toeren reageert mijn motor bijna direct, groot voordeel!

    Zó moet het ongeveer worden;

    [​IMG]

    [​IMG]

    Alle maten ooit opgenomen op de Streak die in Gilze-Rijen en Soesterberg staat, alles eerst goed in AutoCad getekend. Eerst de maten goed uit tekenen;

    [​IMG]


    [​IMG]

    De binnenkant van de klep heeft eeok een plaat, deze eerst gemaakt op de romp. PVA lossingsmiddel en 2 x 160 gram glasdoek;
    [​IMG]

    Uit slijpen....geen weg meer terug!
    [​IMG]

    Marijn had een keer de romp achter stukken extra gesmeerd met koolstof, hier haal ik de rem kleppen uit;
    [​IMG]

    Binnen en buiten kant;
    [​IMG]

    Ook pneumatiek paneel op de schop. Ik had er al 2 extra luchtklepjes en servootjes in geplaatst maar die waren nog niet aangesloten. (De 2de klep later voor de rem parachute).
    [​IMG]

    Kleiner lucht tankje zelf gemaakt van deodorant flesje;
    [​IMG]

    Scharnier geometrie getekend maar trial&error kijken of het strak past alvorens ze uit gfk plaat te slijpen. De ophang puntjes had ik in het begin van de bouw al ingebouwd....nu maar hopen dat het klopt!
    [​IMG]

    Ziet er niet slecht uit. :)
    [​IMG]

    En zo komen we weer een stukje verder. Komende week verder aan scharnieren en interieur van de klep.
    [​IMG]
     
    Twan, Bart83, Kjel Postema en 11 anderen vinden dit leuk.
  2. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Ongelooflijk wat jij allemaal klaar speelt..........

    Doe je trouwens ook weer mee met de JWM 2023?
     
  3. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Tnx!

    Kans is erg klein. Heb maar weer eens een nieuwe baan, Januari beginnen met nieuwe kist. Eerst 2 maanden type training en daarna maandje line training....weinig tijd om te bouwen en geen idee hoe dat met verlof aanvragen gaat met aankomend drukke zomer schema. Wél erg leuk maar hobby zal wederom weer een beetje moeten wijken vrees ik....
     
    Bart83, gpman en Berto vinden dit leuk.
  4. Bert van Eijk

    Bert van Eijk

    Lid geworden:
    15 sep 2004
    Berichten:
    617
    Locatie:
    Kimswerd
    Mooi Gerald, dat je weer wat tijd hebt om met jouw project bezig te zijn.
    Succes in je volgende baan, ja je hebt wat euro's nodig om te leven dus moet de hobby soms wat pauzeren.
     
    Gerald Rutten vindt dit leuk.
  5. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Dat wordt een serieus torretje! :worship:
     
    Gerald Rutten vindt dit leuk.
  6. Viperman

    Viperman

    Lid geworden:
    13 okt 2008
    Berichten:
    283
    Locatie:
    Roosendaal
    Leuk dat je de hobby weer opgepakt hebt, ziet er weer geweldig uit.:bye:
     
    Gerald Rutten vindt dit leuk.
  7. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.243
    Locatie:
    Den Haag
    Je vliegt weer? :thumbsup:
     
    Gerald Rutten vindt dit leuk.
  8. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Dank voor reacties, motiveerd! :)


    Scharniertjes oke bevonden en uitgeslepen uit 2mm epoxyplaat.
    [​IMG]

    De scharnier asjes kan ik nu nog makkelijk bij maar eenmaal ingebouwd enkel toegang wanneer motor, ducting, tanks etc. uitgebouwd zijn. Dat kan toch anderrrs! Ik heb M3 imbus boutjes kops aan de 2mm staaldraad hard gesoldeerd en kan ik van onderen de romp er in schuiven en schroeven. Om het onzichtbaar te maken doe ik er een minimaal beetje plamuur in wat ik dan weg haal mocht het ooit los moeten. In grond verf vliegen enkel een plakkertje er op....of misschien helemaal niets.
    [​IMG]

    Monnikenwerk, gaatjes boren. Eerst uitgeprobeerd op een stuk scrap gfk en dat ging eigenlijk prima uit het handje;
    [​IMG]

    Dus de kleppen aan de beurt. Alles ooit al een keer in AutoCad getekend, uitgeprint en er op geplakt als boormal:
    [​IMG]


    Ziet er al niet slecht uit, nu de andere kant nog;
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 14 dec 2022
    Didier Neefe, jmk1, Bart83 en 8 anderen vinden dit leuk.
  9. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Dat ziet er weer rete strak uit :thumbsup:
    Knap hoe jij alles "freehand" maakt.
     
    Gerald Rutten vindt dit leuk.
  10. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.243
    Locatie:
    Den Haag
    ... en dan bij het laatste gaatje met je boor uitschieten. :eek: Brrr.

    [​IMG]
     
    Didier Neefe, jmk1, Bart83 en 3 anderen vinden dit leuk.
  11. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    :D crossed my mind! :hammer:
     
  12. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    ...ik moet er nóg 1 :rolleyes:
     
    Hans Rijkuiter vindt dit leuk.
  13. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Krabbendijke
    Gewoon 1 teveel er op zetten, en die dan niet boren :jan:

    Gr

    Arie
     
    Hans Rijkuiter, henky, Henri Kaper en 3 anderen vinden dit leuk.
  14. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
  15. skycat

    skycat

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    921
    Locatie:
    Arnhem (NL)
    NICE!!!!!
     
    Gerald Rutten vindt dit leuk.
  16. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Gaaf werk weer .
     
    Gerald Rutten vindt dit leuk.
  17. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Heel mooi, prachtige toevoeging, zeker ook bij de landing straks, met die kleppen uit! Wat ik me afvroeg, zit er nog een bepaalde gedachte achter het ogenschijnlijk random gatenpatroon bij het origineel, of volgt het gewoon het frame dat de deur binnenin stevigheid geeft? De buitenste smalle rijtjes gaatjes lijken in ieder geval aan te sluiten op een luchtopening vanuit de romp naar voren, dus dat zal ook dienen als afvoer van lucht wanneer de klep dicht is. Maar de rest is neem ik aan enkel voor het zo sterk mogelijk verstoren van de luchtstroom rondom de romp?
     
    Gerald Rutten vindt dit leuk.
  18. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Mijn eerste gedachte was: remt zo'n klep nog wel, met zo veel gaatjes?

    Grapje. ;)

    Het werkt dus heel anders?

    De airbrakes van bv. de Fokker F100: daar zit geen gat in.

    Of is dat omdat die helemaal achteraan de romp zitten?


    jan.
     
    Gerald Rutten vindt dit leuk.
  19. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hoi, ze proberen het zo random en ze veel mogelijk te doen maar dat wordt met massaproductie beetje lastig. Hieronder een close up, daar kan je zien wat je zegt dat de gaten inderdaad rondom het structuur zitten. Er kunnen ook weer niet té veel gaten zijn want dat verzwakt het zaakje ook weer.

    Die gaten geven sowieso een enorme turbulente verstoring van de luchtstroming, veel meer dan enkel een gladde plaat. Het is natuurlijk een beetje designer filosofie en er zijn meer wegen naar Rome maar in gesloten ingeklapte toestand zullen de gaten ongetwijfeld ook een klein beetje weerstand hebben. Bij militair gebruik geen enkel probleem maar in de civiele wereld draait alles om zo zuinig mogelijk te vliegen, elk promille minder weerstand en dus minder brandstofgebruik telt over honderdduizenden kilometers.

    Niet alle militaire kisten hebben dit, de F16 bijvoorbeeld ook weer niet. Misschien dat alles dichthouden weer beter tegen corrosie bestrijding help...er zullen wellicht nog meer redenen zijn. Buiten geparkeerd regent het daar ook lekker naar binnen natuurlijk. Nieuwere kisten deze tijd staan weer vaker in een hangaartje, vroeger stond het bijna altijd buiten in weer en wind.

    [​IMG]


    Zó stonden ze buiten meestal te wachten op de volgende vlucht. De F16's en F35's staan allemaal binnen in een droge shelter.
    [​IMG]
     
    jmk1, Bart83 en Henri Kaper vinden dit leuk.
  20. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.243
    Locatie:
    Den Haag
    Die zijn ook een stuk duurder, he? ... en we blijven Hollanders. ;)
     
    Gerald Rutten vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina