Afgelopen maanden weinig tot niets gedaan aan mn Streak. Drukte op werk, andere prioriteiten en flink bezig geweest met turbine bouw. De twee GR180 turbines voor mijn twee F16's zijn zo'n beetje aan vervanging toe na inmiddels al weer meer dan 10 jaar veel vliegen. Deze motoren waren licht gebouwd en eigenlijk aan de kleine kant voor het doel waardoor ze jaren uitgeperst zijn. Ik wil ze weer zelf maken en iets vergelijkbaar in gewicht maar meer power valt niet mee, ben er al een poos mee bezig, compressor na compressor kost me erg veel tijd. Dan stopt mijn scoop voor balanceren er ook nog eens mee, een tweede ging ook al snel in rook op. (Die oude Philips Oscilloscopen zijn ook al weer meer dan halve eeuw oud...) Uiteindelijk besloten om digitaal te gaan balanceren maar dat kost ook weer tijd voor je de goede set-up hebt. Inmiddels bijna bij een doorbraak, ik wil graag minimaal 25kg halen.
Hier kleine indruk van afgelopen maanden werk...:
Hele hoop onderdelen de revu gepasseerd.....
Maar goed, we zitten hier voor schaalmodelbouw dus daar wat aandacht voor!
Deze week maar eens besloten ook wat tijd aan de F84F te besteden, vliegen komt het er nu toch niet echt meer van, hou het in de winter bij wat electro en kleine turbine Rafale.
Tijdens vliegen viel me op dat de snelheid, met name tijdens nadering er lastig uit wil. Dan moet ik de turbine op bijna stationair laten draaien. Opzicht niet zo'n probleem, maar ik zit tóch te lonken naar kleinere gras banen en dan is het risico van een doorstart toch wat groter. Een turbine van stationair naar half gas kost wat seconden. Oplossing; de speedbrakes bouwen want dan kan ik met veel meer gas er op binnenkomen. Moet ik dan een doorstart maken is het een kwestie van die remkleppen inklappen en dat is al bijna voldoende om door te gaan. Ook in de hogere toeren reageert mijn motor bijna direct, groot voordeel!
Zó moet het ongeveer worden;
Alle maten ooit opgenomen op de Streak die in Gilze-Rijen en Soesterberg staat, alles eerst goed in AutoCad getekend. Eerst de maten goed uit tekenen;
De binnenkant van de klep heeft eeok een plaat, deze eerst gemaakt op de romp. PVA lossingsmiddel en 2 x 160 gram glasdoek;
Uit slijpen....geen weg meer terug!
Marijn had een keer de romp achter stukken extra gesmeerd met koolstof, hier haal ik de rem kleppen uit;
Binnen en buiten kant;
Ook pneumatiek paneel op de schop. Ik had er al 2 extra luchtklepjes en servootjes in geplaatst maar die waren nog niet aangesloten. (De 2de klep later voor de rem parachute).
Kleiner lucht tankje zelf gemaakt van deodorant flesje;
Scharnier geometrie getekend maar trial&error kijken of het strak past alvorens ze uit gfk plaat te slijpen. De ophang puntjes had ik in het begin van de bouw al ingebouwd....nu maar hopen dat het klopt!
Ziet er niet slecht uit.
En zo komen we weer een stukje verder. Komende week verder aan scharnieren en interieur van de klep.
Hier kleine indruk van afgelopen maanden werk...:






Hele hoop onderdelen de revu gepasseerd.....

Maar goed, we zitten hier voor schaalmodelbouw dus daar wat aandacht voor!

Deze week maar eens besloten ook wat tijd aan de F84F te besteden, vliegen komt het er nu toch niet echt meer van, hou het in de winter bij wat electro en kleine turbine Rafale.
Tijdens vliegen viel me op dat de snelheid, met name tijdens nadering er lastig uit wil. Dan moet ik de turbine op bijna stationair laten draaien. Opzicht niet zo'n probleem, maar ik zit tóch te lonken naar kleinere gras banen en dan is het risico van een doorstart toch wat groter. Een turbine van stationair naar half gas kost wat seconden. Oplossing; de speedbrakes bouwen want dan kan ik met veel meer gas er op binnenkomen. Moet ik dan een doorstart maken is het een kwestie van die remkleppen inklappen en dat is al bijna voldoende om door te gaan. Ook in de hogere toeren reageert mijn motor bijna direct, groot voordeel!
Zó moet het ongeveer worden;


Alle maten ooit opgenomen op de Streak die in Gilze-Rijen en Soesterberg staat, alles eerst goed in AutoCad getekend. Eerst de maten goed uit tekenen;


De binnenkant van de klep heeft eeok een plaat, deze eerst gemaakt op de romp. PVA lossingsmiddel en 2 x 160 gram glasdoek;

Uit slijpen....geen weg meer terug!

Marijn had een keer de romp achter stukken extra gesmeerd met koolstof, hier haal ik de rem kleppen uit;

Binnen en buiten kant;

Ook pneumatiek paneel op de schop. Ik had er al 2 extra luchtklepjes en servootjes in geplaatst maar die waren nog niet aangesloten. (De 2de klep later voor de rem parachute).

Kleiner lucht tankje zelf gemaakt van deodorant flesje;

Scharnier geometrie getekend maar trial&error kijken of het strak past alvorens ze uit gfk plaat te slijpen. De ophang puntjes had ik in het begin van de bouw al ingebouwd....nu maar hopen dat het klopt!

Ziet er niet slecht uit.


En zo komen we weer een stukje verder. Komende week verder aan scharnieren en interieur van de klep.
