Republic F84F Thunderstreak 1/6

Bedankt voor de info Gerald.

Het is even geleden wanneer ik een foto heb gezien van de F16, maar wederom ben ik overdonderd van hoe machtig mooi het gemaakt is.
Ook de nieuwe poten zien er al erg fraai uit, ook de overgang van rond naar hoekig, dat heb je toch wel veel handmatig bewerkt ondanks dat je een frees en een draaibank bezit?

Mvg,

Pascal.
 
Bedankt voor de info Gerald.

Het is even geleden wanneer ik een foto heb gezien van de F16, maar wederom ben ik overdonderd van hoe machtig mooi het gemaakt is.
Ook de nieuwe poten zien er al erg fraai uit, ook de overgang van rond naar hoekig, dat heb je toch wel veel handmatig bewerkt ondanks dat je een frees en een draaibank bezit?

Mvg,

Pascal.
Dankjewel, inderdaad, alles met het handje....pure huisvlijt ha ha ha! :)
 
Verder met de bovenkant van de hoofdpoot. Ook weer aluminium draaien en frezen, ik probeer het metaal altijd zo dunwandig mogelijk te maken om het licht te houden en tegelijk nog sterk genoeg.

540.jpg

Schaar bevestiging uitfrezen;
540.jpg


En verder uitdraaien;
540.jpg


Aardig onderweg;
540.jpg



En zo zien ze er nu uit, verdere schaal details worden nog in een later stadium toegevoegd. Het volgende zal zijn de retract boxen waarbij ik zoveel mogelijk gebruik wil maken van de schaal lock methode. Ik ga denk ik eerst aan de vleugel beginnen (of een deel er van) want dan kan ik preciezer zien wat de afmetingen van de retract boxen moeten zijn. De vleugels worden later bij de kit vol composiet gemaakt door Marijn, ik ga denk ik eerst een schuim vleugel snijden zodat ik wat eenvoudiger secties kan uitsnijden om de retracts te passen, later meer daarover.

540.jpg
 
Zie dit nu pas . . .

Blij dat je niet voor facebook oid. kiest, maar gewoon hier, terug op het MBF-nest!

Een kwaliteitsinjectie van jewelste (waarmee ik de prestaties van anderen uiteraard niet te kort wil doen).

Om met Dave Mason te spreken:

41PHC8C7G5L.jpg


;)


jan.
 
Laatst bewerkt:
Ik schoot wat materiaal tekort dus besteld, dan maar effe wat anders doen. Voor de hoofdpoten en retract boxen wil ik een paar schuim vleugels snijden zodat ik de exacte vorm van de retracts kan bepalen door simpel de gaten uit de vleugels te snijden. Ik heb veel gelezen en gezien over schuimvleugels, heb er zat beplankt maar nog nooit zelf gesneden, mijn eerste keer dus!

Om te oefenen begin ik met de hoogteroeren, de "all flying tail" zoals ze deze noemen. Geen scharnierende roertjes maar de hele staart vleugel beweegt, beetje net zoals bij de F16;
540.jpg


Dat is dus een relatief simpele plank, enkel de scharnier pennen straks goed in de constructie integreren. Eerst middagje snijbeugels maken, snijdraad heb ik geloof ik bij conrad besteld, 0,5mm draad;
540.jpg


Ribben uitprinten en weer simpelweg overnemen met carbonpapier;
540.jpg


540.jpg


Snijmallen;
540.jpg


En snijden maar;
540.jpg


De eerste lukte niet meteen, té gehaast en spelen met juiste spanning. Echter gaat er gaat niets verloren, zoonlief weet er een vliegtuigje van de maken...en zweeft nog wonderbaarlijk goed! :)

540.jpg


En zie hier, de eerste goede exemplaren, ik ben eigenlijk wel trots op op mn eerste schuim vleugeltjes :banana:;

540.jpg


540.jpg


Ook al wat verder met het hoogteroer mechaniek, aluminium vork gemaakt met korte, starre verbinding en een stevige Sävox 16kg servo voor de hele hoogteroer;
(Je hebt nog veel sterkere servo's maar voor dit formaat model vond ik deze goed genoeg.)

540.jpg


Staart spanten inlijmen. Garage beetje aan de kille kant bij 15 graden, R&G epoxy moet boven 20 graden uitharden, bij voorkeur zelfs boven 22 graden dus mocht de Streak vannacht in de huiskamer op de vloerverwarming slapen :koud:;
540.jpg


Aluminium voor de retracts inmiddels ook binnen, kunnen weer verder met de poten;
540.jpg
 
Laatst bewerkt:
Blij dat je niet voor facebook oid. kiest, maar gewoon hier, terug op het MBF-nest!

Hoi Jan, ja ik vind het leuk om dat op een forum te plaatsen. Sommige vinden het een nadeel dat er ook kritiek geplaatst kan worden maar dat vind ik prima hoor. Ook ik ben maar mens en kan fouten maken en vind het alleen maar goed als iemand iets ziet wat ik zelf niet gezien hebt. Kan er ook van leren want daar ben je nooit oud genoeg voor. Nadeel (heb ik ook al ondervonden...) van Facebook oid is dat je bij kritiek (positief / opbouwend) simpel van de vriendenlijst wordt geknikkerd...dan zeg ik plaats het dan helemaal niet als je niet tegen kritiek kan!

Dus...kom maar op! :)

Grt,
 
Hoi, normaal zou houtlijm goed genoeg zijn, echter vanwege de pendelroeren moet alle krachten via de stalen scharnier pen door de hele elevator gedirigeerd worden. Komt nog eens bij dat de echte roeren erg slecht aerodynamisch gebalanceerd zijn, heel veel oppervlakte achter de scharnierlijn en maar een beetje aan de voorkant. Flutter kan dus om de hoek komen kijken als alles niet stijf genoeg is. Inderdaad epoxy dus met op strategische plekken koolstof doek gelamineerd tussen schuim en de balsa bekleding. Daarna uiteraard glasdoek afwerking, twijfel echter nog tussen polyurethaan G4 of epoxy voor de buitenlaag. Epoxy is sterk maar heb ook hele goede ervaringen met G4, werkt snel en makkelijk zonder iedere keer te mengen. Al mijn Avonds jets zijn allemaal met G4 gedaan.

Hetzelfde geld eigenlijk ook voor de hoofdvleugels. Vanwege de grote gaten voor het onderstel en flaps/aileron uitsparingen blijft er niet zoveel vleugel over. Ook hier epoxy en koolstof. Dit is maar een prototype, later zullen de vleugels vol composiet worden maar da's mij te ingewikkeld, dat laat ik aan Marijn over! :)
 
Staartspanten zijn in gelijmd, binnenkort verder aan de flying tail;
540.jpg


Verder met frezen, begonnen met de retract blokken;
540.jpg


Nogmaals, bij gebrek aan cnc moet je soms wat vindingrijk zijn. Radius frezen, roteren over as, met de hand draaien met behulp van griptang om wat moment in je handen te hebben;
540.jpg


540.jpg


Inmiddels al wat onderdelen klaar :);
540.jpg


En het lijkt zelfs al ergens op;
540.jpg


Verder met de "scissors", scharen tussen poot en veerstrut;
540.jpg


Ik moet 2 x 2 plaatjes hebben, net zoals ik ook bij de F16 had gedaan bout ik ze bij elkaar zodat ik gelijk 2 dezelfde maak;
540.jpg


540.jpg


540.jpg


Morgen weer verder,
 
Tjsa, wat zal ik zeggen...............................................
Vakwerk weer Gerald :worship:
 
Tnx!

Ondertussen ook al een begin gemaakt aan de staartvleugel, messing buis met triplex versterken in de schuim vleugel Daarover komt later koolstof gelamineerd tussen schuim en de balsa beplanking;
540.jpg
 
Back
Top