Reserve 12V loodaccu bijladen tijdes de rit ?

Om alle eventualiteiten te voorkomen neem je toch een weerstand van 0,5Ohm op in serie met de tweede accu. Die weerstand begrenst de maximale stroom waarmee de tweede accu geladen zal worden tot 3,6A.
Nu start je de motor en de dynamo zet een spanning van 14,4V over de eerste accu. De maximale laadstroom die er nu kan lopen van de eerste accu (met de dynamo) naar de tweede accu wordt nu door die 0,5Ohm weerstand begrenst op 4,8A. Zoals je ziet is dat zeer ruim onder wat de dynamo kan leveren. Er is dus helemaal niets aan de hand, niet met de accu's en niet met de dynamo.

Moet er soms ook een diode tussen , zodat de ene accu de andere niet kan leegtrekken ?
 
Mijn relais schakelt altijd uit als de motor uit is .

Hij verbind alleen bij uitgeschakelde motor als er een lader aan de hulpaccu is aangesloten en die vol raakt , dan schakelt hij door zodat ook de hoofdaccu word bijgeladen.

Mvg Johan
 
Omdat laden met 4,8A mij veel te weinig is .....
Dan heb ik je verkeerd begrepen want ik dacht dat je misschien bang zou zijn dat er 120A zou gaan lopen. ;)
De waarde van die weerstand is natuurlijk af te stellen op de maximale stroom die jij wilt dat er mag gaan lopen. Zonder weerstand zal de maximale stroom kunnen gaan lopen. Die is dan alleen afhankelijk van de inwendige weerstand van de accu, de dynamo en de bedrading die er tussen zit.
Als je een relais gebruikt voorkom je ontlading van die tweede accu tijdens het starten en heb je een minimale verhoging van de weerstand in het circuit. Zo kan je de accu met de hoogst mogelijke stroom laden. Denk er wel aan dat een loodaccu net als een LiPo aan het einde van de laadcyclus steeds langzamer gaat laden. Als je de laatste procenten er ook nog in wilt krijgen duurt dat heel lang.

Moet er soms ook een diode tussen , zodat de ene accu de andere niet kan leegtrekken ?

Dat kan je doen maar dat krijg je de tweede accu nooit helemaal vol! Een diode zorgt namelijk altijd voor een spanningsval van 0,3-1V als je een schottkey diode gebruikt. Als je een gewone diode gebruikt loopt dat op tot wel 0,7-2V. Hoeveel die spanningsval zal zijn hangt van de stroom af die er loopt. Hoe hoger de stroom des te grote de spanningsval.
 
Het relais werkt perfekt .;)

Schakelt na een paar sec al om naar de hulpaccu.
Op de E-Meeting in Boskoop hat ik een volle accu .
En door de rit naar huis is ie al weer vol .

Mvg johan
 
Bij mijn auto (ford transit) zit al een grote accu direkt onder de rijders stoel in een accubak.
Ik heb nu de oudere accu achter de bijrijders bank geplaatst en vast gezet .


Mvg Johan

.

Ik weet niet hoe oud je transit is, maar in de accubak onder de bestuurdersstoel is plaats voor twéé accu's ;-)

gr, Nico
 
2004

maar dan moet de stoel er eerst af en er is geen mogelijkheid om hem vast te maken .
nu ligt daar de verbandskist en driehoek en orange vest.

Mvg Johan
 
Ha Johan,
Ik hoop dat het werkt, ons bedrijf heeft slechte ervaringen met Victron.:murder:
Ze leverden ladertjes (schakelend) die 24V 8A moesten leveren (rolstoelen), dat dezen ze ook. maar na 1 of 2x laden was het uit met de pret. Een steekvlam of kapotte fan en het was over.
Zonder overdrijven denk ik dat we zo`n 400 laders terug hebben gestuurd.
Maar nogmaals, ik hoop echt dat jij er betere ervaringen mee hebt/krijgt.

Mvg Ron
 
Heb 1 jaar garantie .

Maak me er niet druk over , op de camperforen worden bijna allemaal deze gebruikt zonder problemen.

Mvg Johan
 
Ik wil graag m'n losse laadaccu laden achterin de auto.
Kom hier niet echt uit, doordat de linken in dit draadje verouderd zijn.
Volgens een elektricien op het werk kan ik met een diode de accu laden. Welke diode moet ik dan hebben? Ampère, volt?

Moet er nog stroomsterkte begrenst worden?
Zo ja hoe?

Groeten, Arnold
 
Koop een cyrix slim relais plaats die aan de laadkabel en de andere 2 punten de accu,s.
Nooit geen probleem meer. Eenvoudig te monteren, heb um ook in mn camper al 11 jaar.
Grt peter.
 
Arnold, je kan gaan lopen knutselen met een diode maar de mooiste oplossing is een laadstroomverdeler.
Voor een euro of 50 ben je klaar.
Wel raampje openzetten tijdens laden.

GJ
 
Een cyrix is een slimme laadstroom verdeler, diodebruggen worden nog weinig gebruikt.
Een kabel vanaf de start accu naar het cyrix relais, andere kabel naar de exstra accu, ding regelt het zelf. Neem wel een semie tractie accu als 2e, ook heeft ie geen d+ nodig van de dynamo.
Grt peter.
 
Laatst bewerkt:
Is besteld! Ik trek wel even een nieuwe draad in de auto denk ik. Draden die in de auto liggen zijn te dun.

Bedankt voor het meedenken!
 
Wel link die accu's in de auto opladen. Zuur en waterstof.. hadden eens een accu aan de lader in de werkplaats. Een andere collega ging slijpen. Was leuk vuurwerk. Even een opgeladen accu 'lui' optillen en tegen je overall aanhouden resulteerde ook in een vergaande plek. Ik laad die dingen altijd buiten op. Geen eens in me garage. Mijn motoren hadden altijd life accu's omdat ik dat zuur zo haat. Complete accu bakken bij auto's rotten weg. Neen die hoef ik niet achter de voorstoel
 
Mijn accu klotst niet. Komt ook geen zuur uit.....werkt perfect overigens....nooit meer zonder stroom op het veld[emoji106]
 
Er komen gassen uit met laden. Maar fijn dat het werkt:)

During charging, (especially in the event of overcharging), lead acid batteries produce oxygen and hydrogen. These gases are produced by the electrolysis of water from the aqueous solution of sulfuric acid. Since the water is lost, the electrolyte can be depleted. This is why you need to add water to “wet” (flooded type) non-sealed lead acid batteries. When a lead acid battery cell “blows” or becomes incapable of being charged properly, the amount of hydrogen produced can increase catastrophically


The charging reaction converts the lead sulfate at the negative electrode to lead. At the positive terminal the reaction converts the lead to lead oxide. As a by-product of this reaction, hydrogen is evolved. During the first part of the charging cycle, the conversion of lead sulfate to lead and lead oxide is the dominant reaction. However, as charging proceeds and most of the lead sulfate is converted to either lead or lead dioxide, the charging current electrolyzes the water from the electrolyte and both hydrogen and oxygen gas are evolved, a process known as the "gassing" of the battery. If current is being provided to the battery faster than lead sulfate can be converted, then gassing begins before all the lead sulfate is converted, that is, before the battery is fully charged. Gassing introduces several problems into a lead acid battery. Not only does the gassing of the battery raise safety concerns, due to the explosive nature of the hydrogen produced, but gassing also reduces the water in the battery, which must be manually replaced
 
Laatst bewerkt:
Veel moderne lood accu's zijn zogeheten VRLA accu's. Het grote voordeel van deze accu's is dat de gassen die tijdens normaal laden ontstaan in de accu blijven en gerecombineerd worden tot water. Zo gaat er geen water verloren en is bijvullen niet nodig, het kan meestal niet eens!
Wanneer je VRLA accu's overlaad of te snel gaat laden ontstaat er meer gas dan er gerecombineerd kan worden en zal er druk in de accu ontstaan. Om te voorkomen dat de accu dan zou exploderen zitten er ventielen in die open gaan om de gassen te laten ontsnappen en een (te) hoge druk te voorkomen. Daarmee verdwijnt er uiteindelijk water uit de accu en als het te vaak gebeurt zal de capaciteit van de accu merkbaar verminderen. De inwendige weerstand loopt dan ook flink op.
Wanneer je je aan de richtlijnen van de fabrikant houdt wat laden en ontladen aangaat kan zo'n accu zo maar 10 jaar mee gaan. Zelf heb ik zo'n accu die bijna 9,5 jaar oud is en nog steeds prima werkt. De capaciteit is natuurlijk wel minder geworden door veroudering maar is nog steeds ruim meer dan 80% van de oorspronkelijke waarde.

Tijdens het laden van "normale" loodaccu's ontsnappen de gassen altijd en vormen dan inderdaad het zeer explosieve knalgas. Dit betekent dus altijd laden in een goed geventileerde ruimte, niet in een afgesloten auto! Deze accu's moet je dus ook met enige regelmaat bijvullen met gedestilleerd of gedemineraliseerd water.
 
Back
Top