Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
ik heb in een eerdere post al aangegeven dat mijn vraag uit nieuwsgierigheid was ingegeven en niet om discussie los te maken, maar ik ken mijn plaats en ga gauw weer naar de recreatieve draadjes……..Je moet doen wat je wil, het maakt mij niet uit. Alleen kan je dan niet mee doen. Tis niet anders.
En over de duidelijkheid van de regels, sja er zijn altijd mensen die proberen de de mazen in de wet of regels te omzeilen, of te gaan mieren…..
Maak je niet gekik heb in een eerdere post al aangegeven dat mijn vraag uit nieuwsgierigheid was ingegeven en niet om discussie los te maken, maar ik ken mijn plaats en ga gauw weer naar de recreatieve draadjes……..![]()
Schuim als onderdeel van de ligger is niet verboden in het geschreven regelement.
Er staat nergens dat de ligger van slechts één materiaal gemaakt mag worden, hout carbon schuim of wat dan ook.
Iedere andere bedoeling zal goed beschreven moeten worden.
De draadjes die @prop-er aanhaalt zijn een duidelijk bewijs dat de regels niet eenduidig zijn.
PS, ik zal geen schuim gebruiken in een vleugel die ik aan het bouwen ben.
Maar ik ben allergisch voor regels die multi-interpretabel zijn.
Uitspraken als "dat was nooit de bedoeling van het regelement" moeten worden voorkomen.
nee lijkt me niet ‘t is hobby toch?Maak je niet gek![]()
nee lijkt me niet ‘t is hobby toch?
oh en dan nog een quasi serieuze nabrander: we zijn met de huidige balsaprijzen wel op het punt aangekomen dat schuim meer helpt om de klasse betaalbaar te houden![]()
Er lijkt mij toch echt een andere uitleg van de regels denkbaar en logisch.
5.L.3.1. Het model is voornamelijk opgebouwd met houten onderdelen. De volgende methoden zijn toegestaan:
a. .....................
b. Alle onderdelen moeten van hout zijn gemaakt met uitzondering van de voorlijst, de ligger(s) en de verbindingsdelen van de vleugeldelen.
c. .............................
Met de verbindingsdelen van de vleugeldelen worden de vleugelpennen en hulzen bedoeld die het middendeel met de tippen verbindt. Die mogen van andere materiaal dan hout zijn (meestal messing of een dunne glas huls en carbon, fiber of .... pen). Schuim tussen liggers lijkt mij in deze lezing niet toegestaan.