RESopenS

Discussie in 'F3-RES' gestart door Rob.M, 17 mrt 2020.

  1. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.034
    Locatie:
    Huissen
    Carbon liggers en voorlijst mag juist weer wel om de bouw te vergemakkelijken.
     
    Erik Janssen vindt dit leuk.
  2. Freubelaer

    Freubelaer

    Lid geworden:
    5 feb 2016
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Venray
    Ik ben RESopenS ook aan het bouwen met D box maar zonder Carbon en zonder rovings erin. De Carbon heb ik vervangen door noten latten met dezelfde afmetingen.
    Mij redenatie erachter is dat de vleugel een ontwikkeling heeft doorgemaakt van helemaal open naar een beplante voorkant onder en boven. Dus steeds degelijker en ook zwaarder. Of mijn aanpak werkt zie ik natuurlijk pas zodra ik er mee ga vliegen.
     
    Erik Janssen vindt dit leuk.
  3. Erik Janssen

    Erik Janssen

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    225
    Locatie:
    Hoorn
    Carbon liggers mogen wel en ook de neuslijst en verbinders , maar dat is het dan voor de vleugel..

    Maar ik vind de RESopenS niet echt een beginnersmodel om te bouwen, sterker nog , ik vind hem moeilijk te bouwen, ook dat is niet volgens de basis uitgangspunten van het RES regelement....

    Maar als hij maar lekker vliegt straks, dan maar geen wedstrijden
     
    Laatst bewerkt: 6 jan 2023
  4. peytr

    peytr PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2012
    Berichten:
    226
    Volgens mij zit je met je ligger prima binnen het reglement en hoef je je daarbij ook niet tot koolstof te beperken:

     
    Erik Janssen en Freubelaer vinden dit leuk.
  5. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.398
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Dit is regel conform. ( in jou slite V1 zit toch ook een ronde ligger van carbon??)
     
  6. arjan191

    arjan191 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    16 sep 2014
    Berichten:
    244
    Locatie:
    Utrecht
    Helder & overtuigd gents, dat gewokkekde kevlar binnen het RES-reglement vallen.
     
  7. Erik Janssen

    Erik Janssen

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    225
    Locatie:
    Hoorn
    Ik heb hem nu klaar en wilde toch even wat opmerkingen kwijt voor de toekomstige bouwers.

    Het gewicht is me tegen gevallen, ik zit nu op de 550 gram, dit komt ook door behoorlijk wat neus lood terwijl ik toch echt wel een lichte staart heb gebouwd. De staartbuis was 17 gram, de stuurstangen van koolstof en de totale romp incusief de besturing en de accu weegt 188 gram, daar komt nog neuslood bij.
    Een ander aspect wat het totale gewicht behoorlijk kan verhogen is de balsa keuze, op dit moment is er niet veel balsa keuze en wil je licht bouwen zal je echt op zoek moeten naar het lichtste balsa, bestelling met een on-line winkel is bij mij niet goed gegaan.
    Lijmen viel wel mee, ik ben een houtlijm liefhebber en ik denk dat ik 50 gram met water verdunde houlijm heb gebruikt en 5 gram CA. De ligger verlijmen met epoxy is nog wel een gewicht issue van ongeveer 20 gram op de beplanking en de tussenlat.

    De ligger is naar mijn idee veel te zwaar, dat kan met de helft als je met koolstof werkt ik denk dat hier het grootse gewicht zit, want buiten de koolstof neemt het ook veel epoxy mee.

    De achterlijst was in mijn geval te licht, ik heb de vleugel bekleed met oracover light en dat ging niet goed, de achterlijst trok krom en ik ben bang dat ik opnieuw kan beginnen. Als ik dat ga doen ga ik niet door met dit model, ik vond hem te moeilijk bouwen.
    1. IMG_0355.JPG
     
  8. peytr

    peytr PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2012
    Berichten:
    226
    Oef! Dat is vervelend; vooral die achterlijst. Met 550 gram heb je volgens mij nog altijd een heerlijk kistje, zij het voor de competitie misschien wat zwaar.

    Het trekken van de achterlijst is minder! Ik heb niet zoveel met die plex achterlijstjes (ik vermoed ten minste dat je dat maakte). Ze zijn niet erg buigstijf. Misschien is de vleugel te redden door het oralight er af te halen en de vleugel te bespannen met polyestervlies. Je zou dat ingespannen kunnen verwerken (zoals we in de oudheid met papier deden). Het bespaart ook nog wat gewicht, denk ik, maar is wel kwetsbaarder.
     
  9. Erik Janssen

    Erik Janssen

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    225
    Locatie:
    Hoorn
    Dank @peytr het is inderdaad jammer, zat voor mijn doen erg veel werk in, maar altijd nog goedkoper dan in de kroeg zitten.

    De achterlijst was inderdaad van 0.8 mm plex.. ik heb van vroeger wel wat papier ervaring en misschien ook een mooi idee, Japanzijde, al heb ik dat laatste ook vleugels stuk zijn trekken.

    Of gewoon een nieuwe vleugel bouwen, met balsa achterlijst en liggers van 3 mm
     
  10. Rob.M

    Rob.M

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Tolbert groningen
    Spijtig om je slechte ervaringen te horen van de res open. Je kan de vleugel nog wel reden zonder al te veel moeite.
    Als je met zijn 2en bent kan een de vleugel vast houden en de ander de vleugel zo te drukken dat je met een warme folie bout de kronkels er uit strijkt.
    Dit heb ik zelf ook gehad en valt prima te doen zo.

    had zelf niet verwacht dar het zoon moeilijke kost is om te bouwen. de bouw bij ons ging voorspoedig zonder al te veel moeilijk heden. blijkbaar hebben wij veel bouwervaring met dit soort klussen.
     
  11. Erik Janssen

    Erik Janssen

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    225
    Locatie:
    Hoorn
    Dank je @Rob.M ik ga inderdaad proberen de vleugel te redden. Ik lees dat jij dat probleem ook gehad hebt dan ben ik gelukkig niet de enige.

    Ik had me goed ingelezen, mede door jouw bijdragen en op de duitse site, alles ging best wel voorspoedig, tot het aanbrengen van de Ora-light, misschien toch andere bespanning gebruiken.

    Nog een klein detail, ik kwam niet goed uit de randafwerking van de remklep, het stuk om de ora-light op vast te strijken. Ik heb de V11 D box gebouwd en die mixt wat met de andere uitvoeringen.

    Misschien moet ik hem gewoon twee maal bouwen om het helemaal mooi te krijgen.:yes:
     
    peytr vindt dit leuk.
  12. peytr

    peytr PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2012
    Berichten:
    226
    Ach, ik bouwde al veel 'from scratch' en perfect zijn ze nooit (al wil ik wel graag dat dat onder ons blijft).

    Waarschijnlijk krijg je het ding met het advies van Rob gewoon aan het vliegen en inspireert dat je weer zodanig dat je het hele euvel vergeet.
     
  13. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Als de achterlijst problemen geeft, probeer of je dit met beheerst strijken om-en-om kunt voorkomen. Niet 1 kant eerst strak zetten!
    Begin met 1 zijde voorzichtig opbrengen zonder krimpen, alleen op zijn plek plakken langs de randen en op de ribben.
    Dan de andere kant. Pas daarna, _met beleid_, kant voor kant wisselend een beetje strakker spannen.

    Bij mijn X-dream had ik ook een kromme tip en een krom richtingsroer. Het blijft dun en licht spul, foliën moet echt met beleid gebeuren.
    Folie verwijderen, hout recht buigen en nogmaals proberen.
     
    Erik Janssen vindt dit leuk.
  14. Erik Janssen

    Erik Janssen

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    225
    Locatie:
    Hoorn
    @Rob.M even een vraagje.... op de duitse site dacht ik te lezen dat jij je RESopenS vliegt met het zwaartepunt op 80 mm in plaats van de veel genoemde 72 mm ...klopt dat en zo ja, wat zijn je ervaringen met 80 mm ????
     
  15. Rob.M

    Rob.M

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Tolbert groningen
    Hoi erik, klopt met de zweef versie logt die op 80 mm en dat vind ik persoonlijk lekker vliegen. Het toestel is daardoor (minder stabiel) en geeft thermiek beter aan. Bij wat meer wind 2bf + is een voorlijker zwaarte punt lekkerder dan is die iets koersvaster. Ik heb wel iets expo op hoogte en rudder dacht 20%.
     
    Erik Janssen vindt dit leuk.
  16. peytr

    peytr PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2012
    Berichten:
    226
    Na een jaar stilstand heb ik de RES weer van zolder gehaald om weer een stukje te bouwen. De vleugel is geplot en dat betekent ribben snijden.

    Enfin, ik heb een vraag: wat hebben jullie voor accu's in je toestellen zitten? Ik neig naar een kwartetje Eneloops AAA omdat die lekker robuust zijn, maar dat weegt dan toch weer tegen de vijftig gram. Dat lijkt me veel maar het is ook de bedoeling dat ik het zwaartepunt ergens voor het midden van de vleugel krijg en veel lood in de neus voelt ook altijd een beetje dom. Hoe dan ook: wat gebruiken jullie?
     
  17. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.398
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Leuk! Het hangt ook een beetje af van je servo’s en ontvanger (meeste kunnen tegenwoordig met gemak HV aan)
    Zelf gebruik ik een 2s lipo (R-line Tattu 550) en kom zonder al teveel extra neus gewicht altijd goed uit.
     
  18. peytr

    peytr PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2012
    Berichten:
    226
    Dank! Ja, dat zal iets van 30 gram zijn en klinkt net wat logischer. Ook mooi smal zodat je het goed voor in de neus kunt krijgen.

    Ontvanger wordt denk ik een G-RX6 oid. Of een veel simpeler ding maar in ieder geval slechts enkele grammen. En de servo's - ik heb een stapeltje D47s liggen zowel de 'nieuwe' als nog echte Dymonds. Dat weegt bijna niks.
     
  19. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.398
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    De D47 voor op de spoilers kan prima, richting en hoogte kan maar met meer wind of ballast misschien een beetje te krap. Maar het moet kunnen.
     
  20. Erik Janssen

    Erik Janssen

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    225
    Locatie:
    Hoorn

Deel Deze Pagina