RESopenS

Discussie in 'F3-RES' gestart door Rob.M, 17 mrt 2020.

  1. Nogravity

    Nogravity

    Lid geworden:
    22 okt 2019
    Berichten:
    200
    Locatie:
    Nieuwegein
    Ziet er netjes gebouwd uit!
    Ik weet nu hoe lastig dat is......
     
  2. Rob.M

    Rob.M

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    254
    Locatie:
    Tolbert groningen
    Hij is klaar de aan sturing van de roeren uit eindelijk met een staal draad en torsie veer gedaan.
    Rtf gewicht van 460 met 20 gram lood in de nuis om het cg op 72mm te krijgen. De test vlucht gaan we zien of er gewicht uit de neus kan of niet. Zeer benieuwd heb goede hoop. [​IMG]


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
    Lyckele, ISOLA2 en jve vinden dit leuk.
  3. Nogravity

    Nogravity

    Lid geworden:
    22 okt 2019
    Berichten:
    200
    Locatie:
    Nieuwegein
  4. Rob.M

    Rob.M

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    254
    Locatie:
    Tolbert groningen
    De res opens heeft zijn eerste vlucht gehad. Een zeer geslaagd project. Vliegt stabiel maar toch direct op een stuur correctie wil nog best wel iets steken in de wind was 2/3bf achter een groot bedrijfs pand de wind kwam van de voorkant van het pand stonden dus war in de luwte. Kwa start aan een elastiek kan ik weinig zeggen omdat ik een lier heb gemaakt die via de zender in de start kan aan passen kwa snelheid maar hij gaat stabiel aan de lier om hoog. Verder is er nog genoeg te experimenteren kwa instelingen van cg en instelhoek .
    De rem kleppen zijn naar mijn smaak goed als je vol kleppen geeft is het niet meteen baksteen die naar beneden komt maar wel vlot met nog een goede besturing van het model.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
    reing, Thedo, jowa en 4 anderen vinden dit leuk.
  5. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.397
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Leuk man, proficiat, een geslaagd project! Hopen dat we nog n RES (competitie) seizoen krijgen. Kun je mooi laten zien wat ie kan .
     
  6. Kyrill

    Kyrill

    Lid geworden:
    16 apr 2020
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Germany, NRW, Lünen
    Gued gedaan Rob! Gefeliciteerd met je eerste vlucht!
     
  7. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.394
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Gefeliciteerd met je geslaagd project! Mooi dat het Res openS hier ook opgepakt wordt :yes:
     
  8. Kyrill

    Kyrill

    Lid geworden:
    16 apr 2020
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Germany, NRW, Lünen
    Rob, heeft het middelste deel een negatieve v-vorm? Het ziet er zo uit op de foto.
     
  9. Rob.M

    Rob.M

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    254
    Locatie:
    Tolbert groningen
    De vleugel is recht aan de onder kant. Op de foto is vertekend beeld.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  10. Kyrill

    Kyrill

    Lid geworden:
    16 apr 2020
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Germany, NRW, Lünen
  11. Nogravity

    Nogravity

    Lid geworden:
    22 okt 2019
    Berichten:
    200
    Locatie:
    Nieuwegein
  12. Rob.M

    Rob.M

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    254
    Locatie:
    Tolbert groningen
    Van het wekend de res eens uit gelaten om nu in termiek en minder wind te vliegen. Conclusies zijn goed. Kan helaas niet met andere zwevers vergelijken of ik in goede lucht zit maar hoe die aan voelt op de knuppels en reageert op termiek ben ik zeer tevreden over dit midel. Zoals ik al eerder schreef zeer stabiel maar als er termiek onder komt wordt die instabieler en dat is een teken van termiek die ik herken met mijn f5j zwever. Zwaarte punt ligt ook goed . Alles nog eens op een preciezer weeg schaal gelegd en een totaal gewicht van 437 met 30 gram lood in de neus om het cg goed te krijgen. Nu is model helemaal af met een striker er op.
    [​IMG]
     
  13. Kyrill

    Kyrill

    Lid geworden:
    16 apr 2020
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Germany, NRW, Lünen
    Hallo Rob, bedankt voor de proef. Ik ben blij met je resultaat. Ik hoop dat mijn nieuwe gebouw 450 gram blijft. Ik wens je veel plezier met de RESopenS.
     
  14. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.305
    Locatie:
    REO
    RES vliegers,

    Het is stil geworden in dit draadje. Ik ben benieuwd naar de verdere vliegervaring van deze, heb wat vragen en zin om er ook één te bouwen.

    De vragen:
    Is er iemand die een frees set kan/wil/gaat maken?
    Is het stabilo makkelijk afneembaar te maken/houden (dan wordt de romp makkelijk plat in een kist te plaatsen)
    Hoe effectief blijken de twee kleppen te zijn?
    Wat kan er (het handigst) veranderd om geen 30 gram lood nodig te hebben (ja staart lichter, maar hoe; of neus langer, of ....)
    Waarom een twee delige vleugel; een drie delige vleugel geeft mogelijk een iets lichter middendeel, compacter vervoeren, simpeler aansluiten servo's naar romp
    Kan deze versie eenvoudig naar tweedelig aangepast (freesbestanden)
    @ Rob; hoe gaat het met de electro lier?

    Mijn voorkeur voor de RESopenS:
    ingedekte torsieneus
    kruisstaart
    hopelijk demontabel stabilo

    Ik vlieg nu, met veel plezier, een Pures. Zijn er nog andere RES tuigjes die ook bovenstaande veranderingen/voordelen hebben vergeleken bij de Pures?

    Mogen we weer buiten vliegen, waait het te hard voor mijn Pures. Gisteravond maar AcroMaster gevlogen. Leek ook weinig thermisch.

    groet,
    Erik
     
  15. Rob.M

    Rob.M

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    254
    Locatie:
    Tolbert groningen
    Hoi erik.

    Ben monteel met een frees set voor een vriend eeb clublid bezig dat is wel de versie zoals ik hem bebouwd heb. Dit draadje heb ik gestart hoe ik het model bouw van het open source project. Nu is op het rc network al anderen bezig met een versie verder. Die is ook uit 2 delen vleugel maar daar bij worden de vleugels tegen de romp aan geschoven en de connectie van de kleppen dus simpel is. Bij alle res opens modellen is het hoogte roer afneembaar. Om de 27 gram lood weg te laten zal de neus langer moeten. Nu ben ik in dit project de gene met het lichte model van 437gram rtf. Kyril de beginnen en data beheerder heeft zijn laatste type met de opsteek vleugels gebouwd met een rtf gewicht van 490 gram. Denk dat het gewicht verschil meer in de materiaal keuze zit van de romp en versterkingen. Zo heb ik allen maar 0.8mm triplex voor de achter lijst en een versterking voor voor in het zadel gemaakt. En de rest van het triplex is 3mm gamma berken waar het midden van de romp is uit gemaakt gemaakt en daar weer tegen aan 2x 6mm balsa en 2mm als buiten kant. Nog terug komt op het 3 delig maken van de vleugel dat is natuurlijk mogelijk dat vergt de nodige aan passingen. Persoonlijk zie ik het gewicht verschil niet zo goed of dat gewicht bespaard.

    De lier werkt naar behoren hij doet wat die moet doen. Had er 15kg vis lijn op maar dat brak te regel matig op de geleider de lier in dus dan maar 32 kg er op gezet dat zal komende tijd getest worden. Er moeten nog wel aanpassingen aan de lier gedaan worden zoals de zijkanten van de trommel in pakken zo dat lijn om de als heen kan slaan bij los komen van de lijn. De conclusie ben blij met de lier en dat maakt dat je er overal mee kan vliegen door zo de lijn lengte aan te passen aan het veld. [​IMG]
    [​IMG]
     
  16. Kyrill

    Kyrill

    Lid geworden:
    16 apr 2020
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Germany, NRW, Lünen
    Met een goede materiaalkeuze kan de mijne nog eenvoudiger worden. In de plug kan 150 gram staal worden gestoken. Of 15 gram koolstofvezel. De RESopenS heeft het potentieel voor minder gewicht. Of naar boven.
     
  17. Rob.M

    Rob.M

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    254
    Locatie:
    Tolbert groningen
    Gister avond nog heerlijk met de res gespeeld een heel aantal hand starts en dan de lichte (termiek) pakken een paar keer cirkelen en weer in de hand landen. Wat een heerlijk kistje is het. Een tijd met een stukje van 1m onder achter kant van de vleugel zo dat de instel hoek minder werd daar mee leek het dat dat voor stekken iets beter was in iets mee wind. Het op lagere snelheid draaien kwam daar niet mee ten goede blijkt. Hij heeft dan erg de neiging om de neus omhoog te gooien in een bocht of om in een keer snel om de tip draaien. Gisteren het er weer onder weg gehaald en dat vliegt een stuk fijner. Nog een mooie avond termiek bel gepakt op 60m los van de lier een stuk naar voren gestoken en op 40m een bel te pakken. Het waaide 1/2bf de bel was best wel klein van doorsnede maar van af 70 m ging het pas echt lekker 1.5m/sec stijgen tot 125m en toen maar weer terug tegen de wind in gestoken om het veld te halen. Totaal vliegt tijd van net over 10min.
     
    frank3, jve, brutus en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik was er bij, ongelogen waar... :thumbsup:
     
  19. Rob.M

    Rob.M

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    254
    Locatie:
    Tolbert groningen
    Gisteren de res club in gevlogen van pa. Hij is een stukje zwaarder 520gram. Het kleine verschil in model is dat de club de vleugels tegen de romp steekt en een elipse vleugel vorm heeft.
    Een groot deel komt door de folie hk folie inplaats van oracover light. De romp is iets breder en zit wat meer triplex in. Dat verschil op de vleugel was al 40/50 gram aan folie. Verder vliegt die tot zo goed kwa draaien lijkt die iets soepelere draaien maar daar dat zal met meer vlieg uren blijken welke lekkerder vliegt.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Kyrill, ISOLA2, jve en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  20. Kyrill

    Kyrill

    Lid geworden:
    16 apr 2020
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Germany, NRW, Lünen
    Een prachtig model. 500g vliegt nog steeds tegen de wind in met 2-3 bft. Veel plezier ermee.
     

Deel Deze Pagina