Restauratie ASW22 Graupner

Gekregen van Erik , en gered uit de kliko, een ASW 22 van Graupner. Er staat op inet en ook dit forum genoeg info over deze kist. Rompje is gekrakt net voor de staart. Rompmateriaal is een soort ABS waaruit inmiddels alle weekmakers zijn verdwenen. Ik ga het rompje plakken met epoxy...kijken of dat houdt. Met een beetje geluk is ie met 1 dag vliegbaar, kunnen we Huey iig de kist zondag laten testen aan het elastiek. Volgende week maken we de kist dan verder mooi voor Bergeijk.

Dit is een 2 kanaal apparaat en van wat ik begrijp niet echt licht. De filmpjes / commentaren op inet zijn iig van dien aard dat dit een kist is die er het tempo in houdt.

De project doen we voor mbv Huey, hij heeft geen zwevert en is nog een groentje op zweefgebied :P

ASW22.JPG

Video van een E versie:

Laatst bewerkt door een moderator:
Er zijn 2 modellen. Jij hebt de 'gewone' en die is volgens mij wat sneller er is ook een 'Thermik' versie. Als ik het goed heb is die wat langzamer.
Hij vloog lekker. Dat zeker :)

succes! ben benieuwd!

de zwever op het filmpje vliegt iets sneller dan hij werkelijk nodig heeft , maar je moet er idd gang in houden.

ik zal eens kijken of ik mijn wrak kan meenemen naar bergeijck.

:D Langer dan ik dacht, de epoxy houd minder goed dan ik dacht, en het pendelscharnier is niet te plakken (en dus moet daar ik wat op verzinnen) hmmm

Ja die troep is bijna niet te lijmen! Succes man! Ik had er een gewoon normaal hoogteroer op gezet, net zo makkelijk.

Bruislijm op kunststof, kweet het niet hoor......

Ik meen dat je met pvc lijm ook goede resultaten boekt, lost de kunststof iets op, en dan gelijk een matje er in?

succes!

das idd ook een goede tip! maar heb de boel toch met bruis gelijmd. ik had gister wat gemorst op de romp, ik moest het er met geweld afbikken vanochtend. als we weer thuis zijn kijken of het gewerkt heeft. dan nog extra matje buitenkant. stuurstokken waren ook krak, ook gelijmd.

IK ben inmiddels thuis, de bruis is nog niet helemaal hard, maar t' zit toch redelijk vast zo te voelen. Nog maar eens afwachten.

Ik heb nog een restje G4 en wat glasmat 160 gram dus dat gaat ook wel goed komen....hoop ik

Laatst bewerkt:
Bruislijm (poly-urethaanlijm) kun je sneller laten uitharden en tegelijkertijd mooier laten bruisen.
Doe wat van de lijm in een bakje (waxinelicht-bakkie) voeg 1 druppel water toe op 1 kubieke cm lijm.
Goed roeren met een lucifer of iets anders tot het helemaal gelijkmatig is.
De lijm wordt vrijwel meteen melkachtig (het bruisen begint) dus door werken.
Werkstukken insmeren (tweezijdig), plaatsten en klemmen.
1 à 2 uur later is het hard.
Bovendien is het schuimen veel gelijkmatiger en fijner.

Achtergrond:
poly-urethaanlijm (PUR) hard uit doordat het vocht uit de lucht opneemt. Door die druppel toe te voegen gaat het uitharden veel sneller en gelijkmatiger.

Dirk

Klaar ! (klaar??)

Zo behoorlijk opgeschoten vandaag tussen de sportwedstrijden en boodschappen etc etc door.

Het herstelwerk aan de romp is werkelijk zeer goed gelukt al zeg ik het zelf. Aan de binnenkant heb ik 4 4*4 stokjes berken geplakt (ca 30 cm lang) vastgelijmd met bruis. Ik wilde eerst carbon nemen, maar na het lezen van een post van Dirk (over het combineren van matererialen en hun sterktes / elasticiteit) leek mij hardhout een betere match met het toch wat flexibele ABS. De buitenkant van de romp is voorzien van 4G met 2 laagjes 160 grams keper.

Deze romp is minstens zo sterk als voor de breuk. Morgen eerst vliegen, komende week verder de boel mooi maken.

IMG_2149.jpg

IMG_2154.jpg

Hoogteroer heb ik uiteindelijk opgelost door een berken latje in de staart te lijmen met ook bruis, en een carbonstokje van 4mm te nemen, wat strak in de voet van het stabilo draait. Over het stokje , aan de bovenkant, heb ik ook nog een beetje glas geplakt voor de zekerheid, hoeft eigenlijk niet, maar tkan ook geen kwaad. De construktie is spelingsvrij gemonteerd en zit werkelijk muurvast in de staart. Ook hier, komende week mooi maken.

IMG_2152.jpg

Servoplankjes gemaakt.

IMG_2150.jpg

De romp is geschuurd en alles wat nu nog mist is mooi maken, schuren, plamuren, spuiten en de rest. Morgen gaat ie de lucht in aan het elastiek, t' wordt prachtig weer, secondelijm heeft een weiland hier om de hoek geregeld als tijdelijk vliegveld.

Filmpje volgt.

En das een goeie tip dirk, tnx !

Erik, nogmaals bedankt. Morgen is Huey besmet :D

Laatst bewerkt:
Back