Reactie van de oranje overall
Beste Stefan,
De constructie van de vleugel is een simpele, namelijk styropor met balsa indekking. Echter is tussen styro en balsa op diverse punten versteviging (onder en boven) aangebracht met glasmat, o.a. op de plekken waar de gondels hangen.
Tevens is met stroken glasmat boven en onder een soort hoofdligger geconstrueerd. Verlijming tussen styro en balsa is daarom ook gedaan met epoxy (ingedikt met earo seal)
Keuring van deze modellen is ten tijde van Operatie Schaal '94 alleen gebeurd door de technische commissie, die verbonden was aan OS '94, bestaande uit een 3 tal Fokker ingenieurs. RLD heeft er toen niets mee te maken gehad.
Ten tijde van OS'94 en later bij PH-Blue is ook veel gesproken over een keuring van toestellen zwaarder dan 25kg. In Duitsland en Engeland bestaat een dergelijke keuring wel. De KNVvL zou ook iets dergelijks willen opzetten, maar dit zijn plannen van alettelijke jaren terug en sindsdien is er niets gebeurd. Ik denk, zoals ook al elders werd gedacht, dat ze er weinig zin in hebben om voor een heel kleine groep modelvliegers dit te gaan regelen.
Een nieuwe vleugel bouwen in spanten/liggers constructie is mijns inziens ook niet de methode om veel gewicht kwijt te worden. Bedenk ook, dat de 747 vleugel een aantal knikken heeft en het vinden van de hoofdligger positie niet eenvoudig is en zeker weten ook niet uit één stuk kan bestaan.
2 Turbines i.p.v. 4 impellers brengt wel veel kilo's.
Marinus