restauratie boeing 747 3.9 meter spann

heb al het 1 en ander nagevraagd bij de knvvl. ik ga hierover geen uitspraak doen omdat het nog niet 100 procent zeker is.


verder liever weer praten over de boeing en niet over het 25 kg + verhaal.
daar zijn zat andere draadjes van

ik heb een zeer bekend bedrijf gevraagd in de modelbouw wereld en die zij dat hij de vleugel wel
veel lichter kon maken. maar de kosten daar niet om liegen.


groeten stefan
 
ik heb een zeer bekend bedrijf gevraagd in de modelbouw wereld en die zij dat hij de vleugel wel
veel lichter kon maken. maar de kosten daar niet om liegen.

Wat voor constructie heeft de huidige vleugel en wat voor constructie stelde dat bedrijf dan voor?
 
de constructie nu weten we niet precies. het is balsa met styro volgens mij en volgens mij zit er een soort schuim in.

en het bedrijf waar we gevraagd hebben had het over composite
volgens mij.

maar het ging zowiezo 10.000 euro kosten. en dat gaat beetje boel over
het budget
 
Ik denk dat (her)keuring bij de RLD de beste oplossing is. Misschien heeft de bouwer van het model alle documentatie en keuringsrapporten nog.
m.v.g. Erik
 
Ik denk dat (her)keuring bij de RLD de beste oplossing is. Misschien heeft de bouwer van het model alle documentatie en keuringsrapporten nog.
m.v.g. Erik


Beste erik

alle documentatie is er nog. keuringsrapporten moet ik even navragen.

met vriendelijke groet ,

Stefan
 
10.000 euro is inderdaat een hoop geld
daar kun je tog een zeer knappe auto van kopen
voor wat ik weet is de vleugol een stiro kern bekleed met houd
ik heb foto,s gezien van de bouw van dit geweldige toestel
de enige manier om de vleugol betaalbaar lichter te krijgen is houtbouw
en zelf bouwen
 
10.000 euro is inderdaat een hoop geld
daar kun je tog een zeer knappe auto van kopen
voor wat ik weet is de vleugol een stiro kern bekleed met houd
ik heb foto,s gezien van de bouw van dit geweldige toestel
de enige manier om de vleugol betaalbaar lichter te krijgen is houtbouw
en zelf bouwen


ik heb u even een prive bericht gestuurd

mvg

Stefan
 
Reactie van de oranje overall

Beste Stefan,
De constructie van de vleugel is een simpele, namelijk styropor met balsa indekking. Echter is tussen styro en balsa op diverse punten versteviging (onder en boven) aangebracht met glasmat, o.a. op de plekken waar de gondels hangen.
Tevens is met stroken glasmat boven en onder een soort hoofdligger geconstrueerd. Verlijming tussen styro en balsa is daarom ook gedaan met epoxy (ingedikt met earo seal)
Keuring van deze modellen is ten tijde van Operatie Schaal '94 alleen gebeurd door de technische commissie, die verbonden was aan OS '94, bestaande uit een 3 tal Fokker ingenieurs. RLD heeft er toen niets mee te maken gehad.
Ten tijde van OS'94 en later bij PH-Blue is ook veel gesproken over een keuring van toestellen zwaarder dan 25kg. In Duitsland en Engeland bestaat een dergelijke keuring wel. De KNVvL zou ook iets dergelijks willen opzetten, maar dit zijn plannen van alettelijke jaren terug en sindsdien is er niets gebeurd. Ik denk, zoals ook al elders werd gedacht, dat ze er weinig zin in hebben om voor een heel kleine groep modelvliegers dit te gaan regelen.
Een nieuwe vleugel bouwen in spanten/liggers constructie is mijns inziens ook niet de methode om veel gewicht kwijt te worden. Bedenk ook, dat de 747 vleugel een aantal knikken heeft en het vinden van de hoofdligger positie niet eenvoudig is en zeker weten ook niet uit één stuk kan bestaan.
2 Turbines i.p.v. 4 impellers brengt wel veel kilo's.
Marinus
 
hallo allemaal,
ook ik heb toedertijd meegedaan aan operatie schaal,we hadden een dc4 en boeing 737 gebouwd,geweldig project!!!
marinus,alles goed??
de 747 kan tegenwoordig toch op 2 turbines gevlogen worden??
ze hebben de power,en het scheelt aanzienlijk in gewicht denk ik.
de buitenste motoren zijn dan leeg,moet kunnen,succes.
groet,Paul.
 
Beemstra en marinus bedankt voor jullie reacties.

Marinus ik heb nog wel een vraag.

wist u zo ook waar het zwaarte punt van deze kist lag?
er zitten wel een paar streepjes op de vleugel maar daar durf ik niet van uit te gaan


groeten stefan
 
even verder met de boeing....

We hebben inmiddels alle servo's vervangen. 16 stuks....
De volledige vleugel opnieuw afgesteld.
ontvanger met bij behorende powerbox enzo geinstalleerd.
Motoren hebben een revisie gehad.

makkelijk gezegd , motoren qua toeren op elkaar afstellen en
mooi op poetsen en dan is die al weer helemaal af.

* in de toekomst gaan we zeker turbine's erin doen en dan maken we hem
ook vlieg klaar *
 
beste edwin.

bart soetebier ken ik inderdaad.

mvg stefan

Bart en ik werken samen bart koeien en ik aardappelen had het onder de koffie toevallig over modelvliegen en bart begon over een heel groot vliegtuig dat jij hem had laten zien een boeing ofzo zei hij, bij mij ging er direct een lampje branden.
Ik liet hem dit draadje zien en hij herkende amg power haha en uit coevorden dus dat kon niet missen......
 
Ik zal even en paar foto's erop zetten dit weekend.

En ja. Bart is een neef van mijn vriendin.

Oja en de boeing is Zowiezo op 25 en 26 mei te bewonderen
Bij de fly inn van model vlieg club klazienaveen

Groeten Stefan
 
Hierbij alvast een paar foto's

Deze eerste foto was genomen toen we de motorkappen eraf haalden.

full



Toen we dat gedaan hadden hebben we gelijk de motor en demper eruit gehaald en bleef dit resultaat hieronder nog over.

full


Toen de motoren eruit waren hebben we alles er maar uitgehaald en alles schoongemaakt.

hierbij even een foto dat we het blokje uit elkaar hebben gehaald

full



en dit is natuurlijk bij alle vier motoren gebeurt.

dit waren de eerste paar foto's

Groeten stefan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top