restauratie extra 260 2,6m

Hallo,

Ik heb afgelopen donderdag een extra 260 gekocht (2e hands). De kist heeft een 62cc zenoah benzine motor. Er zaten wat beschadigingen op het vliegtuig dus we hebben besloten om het hele vliegtuig te gaan schuren, plamuren en daarna overspuiten. Ben nu ongeveer 13 uur bezig geweest met schuren en heb het af. Het is trouwens een composite.

full

Zo zag de extra er eerst uit

full

full

full

Alleen ik denk dat er wel een grotere motor op kan. Met gewicht maakt het niks uit want er zit een dik blok lood voor aan het vliegtuig geschroefd.
En is er misschien een mogelijkheid om het hoogteroer groter te maken? Ik zit er over na te denken maar ik weet niet hoe dat zich dan gaat uitpakken.
zo iets zeg maar..
full

groet
Marc

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi,

Leuke kist! Als ik het vleugelprofiel zo bekijk lijkt het meer een Edge dan een Extra met die rechte voor-lijst. Maar dat mag de pret niet drukken natuurlijk!

Over de zwaardere motor en de grotere roeren.. Het ligt er aan wat je er mee wilt gaan doen. Als je hem voor kunstvlucht en figuren wilt gebruiken zijn die roeren groot zat en is de motor ook wel voldoende sterk (zeker met een resonantie-pijp). Ik gebruik op mijn grote kisten maar ongeveer maximaal 2cm hoogteroer uitslag (nou zijn mijn roeren iets groter, maar toch.)

Als je er echt serieus 3D mee wilt vliegen (en je KUNT ook serieus 3D vliegen) dan helpt een zwaardere motor en zo groot mogelijke roeren wel. Maar voor kunstvlucht is dit prima!

Dat blok lood moet er wel uit eigenlijk! (voor het mooie!) Alle onderdelen in de romp moeten zo veel mogelijk naar voren om het gewicht naar voren te verplaatsen. (behalve de brandstoftank, die moet op het zwartepunt) Leg alle accu's HELEMAAL voor in. Desnoods tegen het motorschot aan. zet de richtingsroer servo een stuk verder naar voren dan normaal. De ontvanger ook voorin. En koop een mooie spinner! Misschien een carbon-fiber stabilo-buis ipv een alu buis?

P.S. probeer bij het spuiten zo min mogelijk (spuit) plamuur en verf te gebruiken! Scheelt enorm veel gewicht!

Bekend toestel. Afkomstig uit Ederveen?
Ideaal om te komen knuffelvliegen in Weert op 10 juni.. ;-)

Toestel vliegt perfect. Niet te veel aan wijzigen..

Grtz Frank

Ik zou er ook niet veel aan veranderen .

Wel proberen hem achter lichter te krijgen .
Andere motor schiet je weinig mee op denk ik , nieuwe generatie van motoren zijn veel lichter . :o

De ZG-62 met HM is gewichtig , wat vroeger heel normaal was .;)

Mvg Johan

wat is het gewicht van de kist zoals hij nu is?

en als je er gewoon mee wilt vliegen (F3AX) da n zou ik er geen grotere roeren op zetten,
wil je er 3d mee doen, dan zul je ook de motor moeten vervangen.

en de ailerons vergroten .
anders kun je hooveren wel vergeten .

mvg

das dan eigenlijk een nieuwe kist bouwen,

gewoon mee gaan vliegen.. heb je het meeste plezier van die kist

idd gewoon lekker vliegen , als je naar 3D wilt moet je echt denken aan een nieuwe arf !

het toestel is volgens mij van Richard en Thomas Brandenhorst geweest.

Kist is licht en stil, kracht genoeg met die 62.

Ik zou deze setup houden. Wil je een 3D kist had je iets anders moeten kopen.

Mooi toestel, wat missch nuttig had geweest was van eerst met die kist te gaan vliegen voor na te gaan denken over wijzigingen.
Ik bedoel dan weet je hoe ze vliegt met deze motor, deze roeren, kan je je uitslagen vergroten/verkleinen, zwaartepunt naar jou zin leggen, enz.. enz..
Ben je dan niet tevreden kan je hem nog altijd aanpassen

Maar persoonlijk denk ik ook wel dat hij goed zal vliegen zoals hij nu is, beter met een groter hoogteroer.. Ik weet 't niet, er zijn wel Extra 260's die 't hebben ja, ik veronderstel vooral voor 3D werk..
Maar voor gewone acro is 't zo wel voldoende denk ik. (alhoewel ik eerl moet toegeven dat 't me persoonlijk inderdaad ook een tikje aan de kleine kant lijkt ;)

Veel succes in elk geval en proficiat met de aankoop!

p.s. vlieg zelf o.a. met een Extra 330S, wel maar van 1m85, met 32cc DLA, meer dan power genoeg.

is weer een hoop beun werk:D
hier heb je wel veel plezier aan.
succes met de bouw.
al een kleuren schema bedacht?
hier eentje van een vriend van mij 2,70 van H9 met dle111. misschien ook wat voor hier op?
IMG_0263.JPG

max

hallo
eventjes een kleine update
dat blok lood dat voorop zat weegt net geen 600 gram.
Voor dat ik ook maar iets verander aan het vliegtuig wil ik ook wel eerst even kijken hoe het vliegt. Alleen het weer laat het niet echt toe. Nou ben ik niet echt bang voor een beetje wind maar dit is wel te gek. Zal van het weekend wel even proberen de motor aan de praat te krijgen.

groet

600gr?

zaten de accu's in de staart verborgen dan?
dat is wel erg veel, de kist zou gebouwd moeten kunnen worden zonder een gram lood...

Maar bij de kits van vroeger hat je niet veel speelruimte .
Vaak zware GFK romp , vleugels , stabilo en roeren vaak Styro/Abachi
Vlieggewicht (volle tank) vaak boven de 12 kg.

Dit model is kompleet gespoten en een ZG-62 met HM en Reso

Orginal opgebouwd zal hij ook wel zonder lood gevlogen hebben .

Ik denk dat het lood gekomen is door de ombouw op elektronische ontsteking .
Je haalt namelijk een boel gewicht weg van voren en plaatst gewicht terug verder naar achter (accu)

Misschien kan hij hier de motor verder naar voren krijgen door er een kortere propadopter voor te maken/kopen.
Weet alleen niet of het past met de motorkap .

Mvg Johan

De accu's zaten bijna tegen de firewall aan geplakt, 2 stuks nimh 5 cell samen 460 gram.
Voor de rest breng ik zoveel mogelijk naar voren.

indien styro met abachi voor hoogte, mss een nieuw, lichter ribbenbouw stabilo maken( even groot kan, maar met grotere roeren kan ook?)
is toch snel gebouwd:p

kijk Chris dat is nou het verstandigste wat ik in dit draadje gelezen heb :D niks toevoegen , alleen maar lichter maken om het CG goed te krijgen.
dit zrgt er altijd voor dat de vleugelbelasting omlaag gaat en komt altijd de vliegeigenschappen ten goede .

suc6

Dit lijkt me inderdaad een slim idee alleen dat zou betekenen dat ik deze moet gaan beplakken en de reat ga spuiten zit dat er wel mooi uit?

Ribben versie of styro versie heeft weinig met de afwerking te maken.

Ook een volbeplankte ribben stabilo kan je spuiten

Hoever gaat je ervaring in bouwen ?
Heb je al gekeken of de motor verder naar voren kan ?
20 mm de motor eenheid naar voren gebracht brengt meer als een nieuw stabilo bouwen . :D

Dat is namelijk de makkelijkste oplossing .;)

Mvg Johan

Laatst bewerkt:
Back