Indoorvlieger
Forum veteraan
Zoals sommigen weten, was op zoek naar een vlot bootje, om voor de fun mee te kunnen varen, relatief eenvoudig (dus minder kans op schade bij varen onder minder dan ideale omstandigheden) met een goed vaarbeeld bij wat hogere golven, en toch goed ogend. Ik had daarvoor eerst een "Survey" besteld, maar daar waren wat dingen niet zoals toegezegd door de verkoper, en waarvoor ook betaald was. In afwachting van een nette afhandeling hiervan door de verkoper (lees, ik werd wat ongeduldig) en de kans dat hij me er toch mee zou laten zitten, liet ik mijn oog vallen op de "Norden" van Graupner. Met een lengte van ca 615 mm en een gewicht van ca 1700 gram valt hij in een zeer handzame klasse, dus uiteindelijk hem via eBay gekocht, want de bekende Nederlandse modelshops konden er niet meer aan komen.
Na het uitpakken, en openen van de doos bleek ook hier RTR voor "Ready to Repair" te staan...
Losse motor:
Daardoor was de schroefaskoker losgebroken uit de romp:
De losse motor had ook een scheurtje in de romp gemaakt:
De roerkoker stak wel erg ver naar beneden, en bleek gewoon los te zitten...
En als kers op de taart had de opbouw ook wat geleden:
Naast de gehavende romp en opbouw, zaten in de doos 2 stuks 7.2V 4000 mAh NiMH accu's, een (langzaam) lader, een standaard (althans een bakje wat net zo goed bij de afhaal-Chinees vandaan had kunnen komen, alleen nu geel gespoten), een 3 kanaals 40 MHz FM pistoolzender, de mast met wat "kleinteile" en een rubberboot voor achterop.
De standaardreactie van de eBay verkoper en Graupner op de foto's van de schade waren, "stuur maar terug" (op eigen kosten natuurlijk, want dat zijn de gebruikelijke voorwaarden op eBay). Maar omdat verder alles wel netjes in elkaar zat, de RC spullen waren degelijk ingebouwd, kreeg ik vertrouwen dat ik het wel kon herstellen. Bovendien zou opsturen weer weken kosten. Graupner stelde voor om ter compensatie lijm op te sturen, waardoor het alleen wat tijd zou gaan kosten.
Na schoonmaken van de romp bij de opening voor de schroefaskoker, en het zoeken van de beste plek om de motor vast te zetten, heb ik wat Stabilit Express aangemaakt, en daarmee de as opnieuw verlijmd. Hetzelfde met het roer, dat zowel aan de romp werd verlijmd, als aan het steunplaatje dat tegen de achtersteven vast zat gelijmd, om de koker aan de bovenkant, net onder de stuurhevel, te ondersteunen.
Nadat dit was uitgehard, heb ik het scheurtje gerepareerd. Omdat ik niet wilde verven, is dit vanaf de binnenkant gedaan. Eerst de romp opgeschuurd en ontvet. Daarna een stripje van doorzichtig plastic erop gelijmd. Waarom doorzichtig? Dan was beter te zien of de lijm overal kwam, en er geen luchtbellen onder zouden blijven zitten. Het stripje is dun genoeg om nog mee te veren met het plastic van de romp, maar geeft verder geen krimp. Het scheurtje zit trouwens boven de waterlijn, dus al zou de reparatie ooit gaan haperen, dan is er nog geen man overboord.
Meer foto's, waarop te zien is wat ik nu heb beschreven, volgen nog.
Na het uitpakken, en openen van de doos bleek ook hier RTR voor "Ready to Repair" te staan...
Losse motor:

Daardoor was de schroefaskoker losgebroken uit de romp:

De losse motor had ook een scheurtje in de romp gemaakt:

De roerkoker stak wel erg ver naar beneden, en bleek gewoon los te zitten...

En als kers op de taart had de opbouw ook wat geleden:

Naast de gehavende romp en opbouw, zaten in de doos 2 stuks 7.2V 4000 mAh NiMH accu's, een (langzaam) lader, een standaard (althans een bakje wat net zo goed bij de afhaal-Chinees vandaan had kunnen komen, alleen nu geel gespoten), een 3 kanaals 40 MHz FM pistoolzender, de mast met wat "kleinteile" en een rubberboot voor achterop.
De standaardreactie van de eBay verkoper en Graupner op de foto's van de schade waren, "stuur maar terug" (op eigen kosten natuurlijk, want dat zijn de gebruikelijke voorwaarden op eBay). Maar omdat verder alles wel netjes in elkaar zat, de RC spullen waren degelijk ingebouwd, kreeg ik vertrouwen dat ik het wel kon herstellen. Bovendien zou opsturen weer weken kosten. Graupner stelde voor om ter compensatie lijm op te sturen, waardoor het alleen wat tijd zou gaan kosten.
Na schoonmaken van de romp bij de opening voor de schroefaskoker, en het zoeken van de beste plek om de motor vast te zetten, heb ik wat Stabilit Express aangemaakt, en daarmee de as opnieuw verlijmd. Hetzelfde met het roer, dat zowel aan de romp werd verlijmd, als aan het steunplaatje dat tegen de achtersteven vast zat gelijmd, om de koker aan de bovenkant, net onder de stuurhevel, te ondersteunen.
Nadat dit was uitgehard, heb ik het scheurtje gerepareerd. Omdat ik niet wilde verven, is dit vanaf de binnenkant gedaan. Eerst de romp opgeschuurd en ontvet. Daarna een stripje van doorzichtig plastic erop gelijmd. Waarom doorzichtig? Dan was beter te zien of de lijm overal kwam, en er geen luchtbellen onder zouden blijven zitten. Het stripje is dun genoeg om nog mee te veren met het plastic van de romp, maar geeft verder geen krimp. Het scheurtje zit trouwens boven de waterlijn, dus al zou de reparatie ooit gaan haperen, dan is er nog geen man overboord.
Meer foto's, waarop te zien is wat ik nu heb beschreven, volgen nog.
Laatst bewerkt: