Restauratie Horten (Super Falke)

Die elevons zijn bagger geworden.
Al bij het snijden trekken ze krom (dun en teveel warmte invloed, maar kouder snijden kan niet meer).

Die kromheid is nog wel te verhelpen met wat kunst en vliegwerk (bij het beglassen), maar vervolgens trekt het bij het bespannen weer alle kanten op.
Ik kan niet te warm bespannen want dan smelt het schuim, maar nu zit de folie niet goed vast. Na afloop heb ik iets in mijn handen dat meer weg heeft van een rodelbaan, dan van een elevon met 8 graden verdraaiing.

Ik denk dat ik ze nog een keer moet snijden en baggen, en dan met dikker glas en ingekleurde epoxy (zwart). Dat ga ik niet meer redden voor zaterdag.
Gvd ... @#$%^@!!!

en uit balsa maken? eventueel vol balsa?
of is dit geen optie?

Ja, ik heb ook al aan balsa zitten denken.
Maar dan moet het ook nog eens met diagonaal ribben, want dat ding moet goed torsiestijf zijn. Het roer is 70 cm lang. Koorde aan het begin 3,5 cm en aan het eind 7 cm. En de servo-aansluiting zit in de eerste 4-5 cm.
Dat ga ik niet voor het VG Wintertreffen meer redden, en dat was eerst toch wel de opzet. :(

Een tweede optie waaraan ik denk is: beglassen met dikker glasdoek (100 grams) en ingekleurde (zwarte) epoxy. Dat zou ik nog kunnen redden als ... ik zwart pigment voor epoxy had.

Optie drie is: beglassen met 100 grams doek en daarna spuiten met zwarte verf. Die heb ik wel ... meen ik.

Vanavond valt de beslissing.

Dirk, als je toch nieuwe elevons wil maken zou ik het ontwerp geschikt maken voor siliconenscharnier.
Ik weet dat bij het oorspronkelijke ontwerp een siliconenscharnier mogelijk is, maar is verre van optimaal.

Johannes

Het verbaast me Dirk, dat een gebagd roer zo makkelijk krom trekt.
Ik heb de ailerons van mijn supra net los gemaakt en die zijn echt ongelofelijk stijf.
Ik let er wel op dat de vezelrichting onder en boven precies gelijk is, maar ik weet niet of dat de reden kan zijn van kromtrekken.

Een mooie oplossing:
De roeren bekleden met 90 grams carbon. Mooi zwart en super stijf. (Wel duur...)

Succes!

vol balsa met een carbonlatje erin zodat het torsiestijver wordt?
ok, het weegt iets meer, maar 5gram gaat het niet maken op zo'n grote kist. zelfs niet aan de tippen.

of ipv glasmat, fijngeweven carbonmat rond de schuimkern.
dat zorgt toch ook voor heel wat meer stijfheid vermoed ik dan glas.

Ik neem aan dat je de elevons bekleed hebt met 50 grams glas onder 45graden.
Mogelijk moet je de volgende keer 1 laag diagonaal en een 2e orthogonaal aanbrengen.
Dat glas onder 45 graden werkt natuurlijk niet goed tegen stijfheid in de lengte.

@Peral: Stijfheid in de lengte is ook niet nodig: hij komt met silikonen aan de vleugel. Dan buigt hij in de lengte hooguit net zoveel als de vleugel.

Torsiestijfheid is ook onvoldoende. Daarover gisteren ook nog even met Berrie gesproken. Volgens hem moet er aan de boven en onderkant minimaal een tweede laag diagonaal 54 grams glas bij. Wel logisch eigenlijk, dat zit er ook op bij mijn DLG aileron, en die heeft ± dezelfde afmetingen.

Gisteravond geen succes.
Mijn snijsoftware kan als input een DAT-file (profiel) of DXF gebruiken.
Tot nu toe is het mij nog nooit gelukt om met DXF tot een goed resultaat gekomen. @#$%^!!!
Gisteravond toch weer geprobeerd met DXF, want anders moet ik met DAT heel veel 'lucht snijden' omdat het vleugeldeel van het elevon zoveel pijlstelling kent, redelijke koordes heeft, waarvan ik maar een klein stukje nodig heb.
Helaas dus, bagger resultaat. En ik weet niet waarom.

Ik ga vanavond (vanmiddag, ben al voor 16 uur thuis op woensdag) een laatste poging doen: met de hand snijden. Kijken of ik dat nog kan. ;-)

Dit is het allerlaaste tijdstip waarop ik het nog voor elkaar zou kunnen krijgen voor zaterdag.
1. vannacht in het vacuüm. Verwarmd op een of andere manier ...
2. donderdagochtend overdag roerhoorntjes inlijmen (ook verwarmd) ze liggen al klaar.
3. donderdagavond of vrijdagmorgen met de silikonen de elevons bevestigen (Elastosil E41 scharnier)
4. vrijdagavond (laat) stuurstangen + zenderprogrammering afronden

Oeeps .... nu, tijdens het schrijven, ontdek ik dat ik een dag extra heb. Ik had steeds in gedachten dat het Wintertreffen zaterdag is, maar het is ZONDAG !!!! Pfffffieuw. :banana:

Dirk.

Dirk, de uitharding van siliconenkit heeft veel tijd nodig!
Zeker onder de tape waar geen lucht bij kan.

Mijn advies, gebruik voor zondag eerst scharniertape en neem daarna genoeg tijd voor het maken van een goed werkend siliconenscharnier.

Johannes

Johannes,

Ja je hebt in principe gelijk, maar ... het vorige rolroer had ik ook al van een silikonenscharnier voorzien. Het is maar heeel dun laagje silikonen. Waarschijnlijk gemiddeld 0,5 mm. Ook gebruik ik van dat papieren schildersafplak-tape. Die is niet 100% dicht, dus ook vanuit de tape-kant hard het uit. Dat hard relatief snel uit. Normaal is iets van 2 mm per 24 uur, en dieper gaat het langzamer. Dit is dus maar 0,5 mm ...
En ook: de uitharding vindt plaats door luchtvochtigheid en temperatuur beïnvloed de snelheid. Daar kan ik wat aan doen, door hem in een vochtige warme afgesloten badkamer te zetten. Wanden en vloer nat, ventilatie uit, verwarming hoog.

Het vorige silikonenscharnier heb ik, zoals gezegd, ook zelf gemaakt. 's avonds vroeg aangebracht (voor 20 uur) en de volgende morgen (heel voorzichtig!!!) de tape verwijderd. De tape een beetje met een föhn verwarmen helpt de kleefkracht te verminderen. Daarna kan het van beide kanten uitharden (mocht dat nog nodig zijn).

Het vorige scharnier was 2 à 3 jaar oud, en zat nog als een huis .... Ik trok er de bekleding mee los (tijdens het begin van de restauratie), maar de silikonen bleef heel!

N.B. die elastosil E41 silikonen is heel anders dan de silikonen die we uit de Gamma e.d. kennen. E41 is zo dun als schenkstroop of dunne honing. Je kunt het heel mooi laten vloeien en dun aanbrengen zonder dat je bang hoeft te zijn dat er gaten in vallen omdat je het dun uitsmeert. het vloeit weer dicht.

Dirk.

Het snijden is nu wel gelukt .... :banana: Stom, de DXF omgezet naar DAT en nu snijdt hij keurig. Rare software. :confused: Versie 3 van de elevons ligt nu al een nacht in het vacuüm.

Gisteravond even op en neer geweest naar Berrie, hij had zwart epoxy-pigment, daar mocht ik wat van gebruiken. Vervolgens 4 uur bezig geweest met glas snijden, op het roer aanbrengen, soppen en onder vacuüm brengen. Maar het is gelukt. Het ligt nu op een iets warmere plek uit te harden.

Vanavond de roerhoorntjes erin.
Morgen silikonenscharnier.
Zaterdag eind van de dag afronden.

Het lukt !!! :D

:2gunfire::2gunfire::2gunfire::2gunfire::2gunfire::2gunfire::2gunfire::2gunfire:
:bad-words::bad-words::bad-words::bad-words:

:evilbat:

Allemaal ettertjes deze MBF-leden.
Kan een moderator ze niet bannen?!
;-)

N.B.
Ziek ben ik al 20 jaar.
"Wanneer houdt het op ..."

Zondag, dan wordt het spannend. Vliegen met dat ding!

Back