Restauratie Horten (Super Falke)

Er blijkt nog een probleem, maar dat kan ik niet snel oplossen, maar wel omzeilen.

Ondanks zeer nauwkeurig meten, op 2 verschillende manieren, en met identieke uitkomsten, én in overeenkomst met het ontwerp/bouwtekening, twijfel ik over de verdraaiing.
  • meten leverde een tipverdraaiing van -8 graden
  • foto en dan in AutoCad de hoeken nameten leverde -9 graden
  • het bouwplan gaf -9 graden aan
Niks mis mee dus, zou je denken. Maar als ik de wortel van de elevon in lijn zet met het vleugelprofiel ernaast, lijkt de tip van het elevon teveel naar beneden te staan. Hoe dat kan, weet ik niet. Maar ik heb het elevon aan de tip maar in lijn gezet met de vaste vleugel daar.

Ondertussen ook het ZW-punt aangepast volgens de rekenprogramma's (bijna want anders moest ik alles verbouwen).
We gaan het zien morgen.

Dirk

Afgelopen weekend is deze Super Falke overleden. :(
Tijdens de perfecte landing in het (al wat hoge) gras bleek de rechter vleugel de daardoor abrupte afremming niet aan te kunnen, en brak.
Ik wist dat de vleugel zeer beperkt qua sterkte was. Iets sneller vliegen moest ik VOORAL ook NIET DOEN, want al bij 1,5x de basissnelheid ontstaat een heftige 'full body flutter'.
Ik ga deze kist niet repareren. T.z.t. komt er een nieuwe vleugel met moderne profielen, voldoende verdraaiing, en toereikend sterk ...

Al met al heb ik toch 6 jaar plezier gehad aan dit 'krijgertje', en altijd weer zeer positieve reacties en bekijks. :thumbsup:

Laatst bewerkt:
Back