Restauratie oude Wayfarer

Eind vorig jaar kon ik een Wayfarer tweedehands op de kop tikken. Als tiener droomde ik altijd al van een Wayfarer (de Svenson brochure stond trouwens vol juweeltjes) maar het kon gewoon niet toen.
Nu ik zovele jaren later toch de gelegenheid had om er 1 te krijgen heb ik niet geaarzeld.

Overgekocht, enkele kleine werkjes, motorschotje, electromotor erin (ik vlieg nu enkel electro), ontvanger erin friemelen en vliegen maar.
Maar dat kwam niet zo goed :|

Had tijdens de eerste vluchten m'n handen vol met het vlieggedrag en kreeg nuttige tips hier op het forum: domp of staartlastig?

Maar hij zag er wel leuk uit in de lucht en was er dan best wel tevreden mee.

Wat zwaartepuntaanpassingen gedaan maar de eerstvolgende vlucht eindigde na 4 seconden: motor eruit gerukt (motorschot waarschijnlijk te zwak verbonden door oude olie in het hout) met een flinke klap tot gevolg:

full

De schade viel al bij al mee, de vleugels waren OK (behalve de ondervleugel waar er een beetje werk aan is), de romp was vrij goed herstelbaar, de electronica was perfect in orde, zelfs de spinner en de prop hebben de klap overleefd ;)

Even een nachtje erover geslapen en toch besloten om hem te restaureren maar dan op de goeie manier:
-volledig strippen
-romp achteraan lichter maken (kielvlak etc zijn uit massief 6 mm balsa)
-overal nakijken op structurele fouten die ik zou missen door de folie (het was immers toch een redelijke klap).
-2 aileronsservo's ipv 1. Zal preciezer sturen want op de overbrenging zat er nu toch redelijk wat speling.

Ik zal hier de vooruitgang bijhouden en hopelijk kunnen we binnen een eindje weer een geslaagde remaiden doen!

Wanneer? Afhankelijk van het weer :cool:

Laatst bewerkt door een moderator:
Het strippen en lichter maken van de romp

Allereerst heb ik de romp aangepakt.
Hij werd ontdaan van z'n oude folie en die had eigenlijk z'n beste tijd gehad.
Kwam er in no time af!

De bovenvleugelsteunen waren afgekraakt en zaten onderaan nog met epoxy verlijmd in de romp dus eruit snijden was bijna geen optie.
Dan heb ik maar de ganse verbinding eruit gezaagd.
Nieuwe vleugelsteunen gezaagd uit triplex en aangepast om elders in de romp te verlijmen. Na het inlijmen van de supports wordt de romp weer aangevuld zodat er van de uitgezaagde stukken niets meer te zien blijft.

Omdat ik het zwaartepunt niet meer voorwaarts kon brengen (batterij kon niet verder) heb uitsparingen aangebracht in de romp en het staartdeel.
Het kielvlak, rudder en elevator waren opgebouwd uit 6 en 8 mm balsa dus die kunnen er wel tegen. De romp wand bestond uit 5 mm balsa dus ook hier kon ik wel er iets uitnemen.

Ik vond via het net al mooie voorbeelden:
-http://www.modelbouwforum.nl/forums/vliegende-schaalmodellen/203634-svenson-wayfarer.html
-http://pfmrc.eu/index.php?/topic/17162-svenson-wayfarer-budowa-dwuplata-z-balsy/
-http://www.modelisme.com/forum/aero-construction/179220-biplan-svenson-wayfarer.html
-https://plus.google.com/photos/114264458476454808990/albums/5792944603475964177

Met wat voorbeelden van bovenstaande websites ging ik aan de slag.
Lat, stylo, boormachine, mes en schuurpapier waren er nodig en dan plotseling heb je dit:

full

full

Er zaten ook nog flink wat klodders hot glue in de romp (de vorige eigenaar had er z'n ontvanger mee vastgemaakt), die hebben we dan ook netjes verwijderd.
Al bij al hebben ik er 60 gram vanuit gekregen, die zich vooral in de staart bevonden. 60 gr is an sich niet zoveel maar 60 gr achteraan betekent +/- 200 gr minder gewicht vooraan om hem in balans te houden en dat is mooi meegenomen!
Ik vloog hem op 2950 gr voor de crash, als ik zou kunnen gaan naar 2600 gr zou ik al heel tevreden zijn!
Om nog lichter te gaan zouden we eigenlijk een nieuwe romp moeten opbouwen maar dan is het geen restauratie meer hé ;)

Dit betekent dus dat we de batterijslede lang genoeg moeten maken zodat we vlot met de LiPo kunnen schuiven om het CG goed te krijgen!

De beplanking van de romponderzijde had de nerf in de verkeerde richting, dit wordt dus ook aangepast.

Ja mooie klus!
Via Google komt er nog wel meer naar boven aan kleurenschema's.
Ik zie aan mijn favorieten dat er al weer een hoop leuke links zijn verdwenen. Jammer toch altijd. Heb nog wel een klein bakje met internet plaatjes op de Mac...

Restauratie.. ach... wat is origineel... Bij Audi hebben ze ooit een jaren 30 racer gerestaureerd aan de hand van een overgebleven ventieldopafdichtring :mrgreen: (iets gechargeerd, maar het werd wel een rel)

Ik denk dat je wel het een en ander kan winnen in gewicht. Je vliegt em immers niet met brandstof, geen last van al die motorresonanties die om veel meer sterkte vragen...

Wel, gisterenavond toch een fijne ontdekking gedaan. De firewall is (ook volgens het plan) reeds met twee graden domp ingelijmd. Ik had die dus als loodrechte referentie genomen om m'n motorsteun onder een hoek in te lijmen. Dus had ik vier graden domp...
Niet zo goed natuurlijk.
Ik denk dat deze restauratie zal resulteren in een beter vliegtuig.

Te grote domping is van sterke invloed op het vlieggedrag.
Domping genereert lift, kan ook te veel zijn.
Ik heb een Extra 330-je, en is met domping niet te vliegen.
Symmetrisch profiel en flink tapse vleugel met balansroer...
Of je hebt heel veel lift, schiet de kist om hoog, gooi je de motor te veel uit, dan verlies je snelheid en gaat de vleugel in de overtrek. Niet te landen.:schrik:

Ondertussen is er een nieuwe neus en motorschot ingelijmd
Nieuwe neus uit populierentriplex, motorschot uit twee plankjes triplex, haaks op elkaar gelijmd.
Komt niet meer los...

:D

full
full

Ondertussen een beetje voortgedaan aan de Wayfarer.
De romp en de vleugelbevestigingen uitgelijnd want voor de crash was het maar zus en zo.
En om ook iets visueel te hebben de bovenste vleugel bekleed!

full

(Nee het is niet de Belgische driekleur, het rood op de foto is oranje...)

Nog wat verder gedaan:
Batterij slede gemaakt en bevestigd, afsluitkapje gemaakt met magneetslotjes, staart in de cover. Onderste vleugel had wat gevroken ribben, die zijn hersteld. Ook montageplaatjes voor dubbele aileronservo's ingekleefd.

Back