Eind vorig jaar kon ik een Wayfarer tweedehands op de kop tikken. Als tiener droomde ik altijd al van een Wayfarer (de Svenson brochure stond trouwens vol juweeltjes) maar het kon gewoon niet toen.
Nu ik zovele jaren later toch de gelegenheid had om er 1 te krijgen heb ik niet geaarzeld.
Overgekocht, enkele kleine werkjes, motorschotje, electromotor erin (ik vlieg nu enkel electro), ontvanger erin friemelen en vliegen maar.
Maar dat kwam niet zo goed :|
Had tijdens de eerste vluchten m'n handen vol met het vlieggedrag en kreeg nuttige tips hier op het forum: domp of staartlastig?
Maar hij zag er wel leuk uit in de lucht en was er dan best wel tevreden mee.
Wat zwaartepuntaanpassingen gedaan maar de eerstvolgende vlucht eindigde na 4 seconden: motor eruit gerukt (motorschot waarschijnlijk te zwak verbonden door oude olie in het hout) met een flinke klap tot gevolg:
De schade viel al bij al mee, de vleugels waren OK (behalve de ondervleugel waar er een beetje werk aan is), de romp was vrij goed herstelbaar, de electronica was perfect in orde, zelfs de spinner en de prop hebben de klap overleefd
Even een nachtje erover geslapen en toch besloten om hem te restaureren maar dan op de goeie manier:
-volledig strippen
-romp achteraan lichter maken (kielvlak etc zijn uit massief 6 mm balsa)
-overal nakijken op structurele fouten die ik zou missen door de folie (het was immers toch een redelijke klap).
-2 aileronsservo's ipv 1. Zal preciezer sturen want op de overbrenging zat er nu toch redelijk wat speling.
Ik zal hier de vooruitgang bijhouden en hopelijk kunnen we binnen een eindje weer een geslaagde remaiden doen!
Wanneer? Afhankelijk van het weer
Nu ik zovele jaren later toch de gelegenheid had om er 1 te krijgen heb ik niet geaarzeld.
Overgekocht, enkele kleine werkjes, motorschotje, electromotor erin (ik vlieg nu enkel electro), ontvanger erin friemelen en vliegen maar.
Maar dat kwam niet zo goed :|
Had tijdens de eerste vluchten m'n handen vol met het vlieggedrag en kreeg nuttige tips hier op het forum: domp of staartlastig?
Maar hij zag er wel leuk uit in de lucht en was er dan best wel tevreden mee.
Wat zwaartepuntaanpassingen gedaan maar de eerstvolgende vlucht eindigde na 4 seconden: motor eruit gerukt (motorschot waarschijnlijk te zwak verbonden door oude olie in het hout) met een flinke klap tot gevolg:
De schade viel al bij al mee, de vleugels waren OK (behalve de ondervleugel waar er een beetje werk aan is), de romp was vrij goed herstelbaar, de electronica was perfect in orde, zelfs de spinner en de prop hebben de klap overleefd

Even een nachtje erover geslapen en toch besloten om hem te restaureren maar dan op de goeie manier:
-volledig strippen
-romp achteraan lichter maken (kielvlak etc zijn uit massief 6 mm balsa)
-overal nakijken op structurele fouten die ik zou missen door de folie (het was immers toch een redelijke klap).
-2 aileronsservo's ipv 1. Zal preciezer sturen want op de overbrenging zat er nu toch redelijk wat speling.
Ik zal hier de vooruitgang bijhouden en hopelijk kunnen we binnen een eindje weer een geslaagde remaiden doen!
Wanneer? Afhankelijk van het weer

Laatst bewerkt door een moderator: