Restauratie project Kinderdijk

nou zoals ik al zei, niet echt een tijd voor modelbouw..

en op het andere.. tjah :rolleyes: 50 % kans

:D

maareh is dit niet :offtopic::hammer:

:lol: Groeten,
Sjoerd :bye:

Laatst bewerkt:
Als je een schroef gaat maken, wil je dan een fotoreportage maken? Wil zelf namelijk ook graag een schroef maken, maar weet niet echt hoe.

Groeten, Kees

Kees,

Als ik tzt aan de schroef begin zet ik het hier wel neer ;). Overigens is het niet zo heel moeilijk hoor.

Het schroeven recept:

Je draaid een naaf, voorziet deze van schroefdraad ( afhankelijk van de diameter van de as. En dwars hierop boor je een gaatje en tapt hier draad in bv M2 of M3 voor een inbusje. Hiermee borg je de schroef op de as en heb je al het gedoe van contramoeren niet nodig en het zit zo vast als een huis en later ook weer makkelijk te verwijderen. Afhankelijk van het model schroef frees je 4 ( voor een 4 blads ) sleufjes in de naaf op 90 gr met een hoek van 45 gr. De bladen zaag je uit een messing plaat en maakt ze in de juiste vorm. Deze soldeer je in de sleufjes in de naaf. en dan is het een kwestie van de spoed nog een beetje aanpassen met een tang. Daarna kun je ze eventueel nog aftoppen en wat ik mij nog kan herinneren heeft Bimmel hier op het forum er een mooi stukje over geschreven hoe je dat zou kunnen doen.
Maar zo als gezegd als ik er aan begin zal ik er wel een aantal foto's van maken.

Gr Martin :D

Hey Martin,

Het klinkt zo eenvoudig :rolleyes: ik ga het ook zeker volgen wanneer jij dit gaat maken :cool:

nog aanpassingen gedaan aan de Kinderdijk?

Fijne ( :zon: )dag iedereen

Groeten,
Sjoerd

Hoi Martin,

Inderdaad ik heb eens een beschrijving geschreven hoe je schroeven kunt aftoppen; Het zelf vervaardigen van de aandrijving van je modelschip :D.

Ik zie alleen net dat de foto's van de oude foto uploadpagina van het modelbouwforum zijn verdwenen......:(.

Gelukkig heeft (mijn eigen cluppie :D) VMBC het Anker het destijds op de website gezet en ook bij de HMBC is het te vinden.

Het verhaaltje is ondertussen 4 jaar oud, maar ik gebruik het principe nog steeds naar volle tevredenheid :D.

Groetjes, Danny.

Laatst bewerkt:
Nou Sjoerd,

helaas heb ik afgelopen week weinig tijd gehad om wat aan de Kinderdijk te doen, maar vandaag toch een beginnetje gemaakt aan de details.

Hier 1 van de 2 ontluchters voor de brandsstoftanks, heb het gaasje maar weggelaten ;), maar het lijkt zo verdacht veel op het 1:1 model.

483048303ee8cf25d.jpg

483048303ee9038ca.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
hoi Martin,

:confused: wel erg verdacht idd..

Maar ziet er wel erg netjes uit ;), door jouw bezoekje ben ik iig ook aangestoken hoor.. driftig al de bouwtekeningen zitten doorbladeren en zowaar een 1:20 spantenplan tegengekomen..

Nu heb ik een vraagje, ik zou hiervoor ook een nieuw draadje kunnen opstarten over de bouw van de Krimpen ( maar zover ben ik nog net niet ),
de vraag is het volgende..

Ik heb hier ook een tekening liggen van de huidbeplating ( lijkt op een platgewalsde boot ) is het theoretisch mogenlijk dat wanneer ik dit in schaal op bijv kunstof overzet, dit zo tegen de spanten aan gezet kan worden?..

DSC00375.jpg

:rolleyes:

Groeten en veel plezier met het verder aanvullen van de Kinderdijk :D
Sjoerd

Sjoerd,

Een nieuw draadje van de Krimpen is altijd goed he ;). Maar wat je vraag betreft ik zou dat niet doen. Ik zou gewoon een romp bouwen het zij van polyester dan wel een combi van houtbouw versterkt met polyester. Dan heb je een oerdegelijke sterke romp, en dan zou je kunnen over wegen om daar tegen huid platen aan te brengen bv, zo als dat is gedaan bij de " Zinna " dat draadje loopt ergens bij de bouwverslagen in dit scheepsmodelbouw forum de vorm en afmetingen heb je tenslotte op tek. ;)
Maar goed wellicht zijn er andere bouwers die dat wel zien zitten om zo huidplaten tegen de spanten te plaatsen of andere ideeen hebben wie weet :D.

hej martin

mijn eerste spant staat van de 'damenmulticat 1908' dus er is en feestje :Daan de gang hier.Want de oranje vlagen hangen al in de tuin:p:rolleyes:.Zal ff de fotos uploaden en dan op mijn draadje zetten.Bij bouwverslagen en die heet 'bouwverslag van de damen multicat 1908'ofzo iets ben der al een tijdje niet op geweest :p:p:p:p:p:p.

gt marco

Nou Marco,

nu gaat het beginnen he ;) beplanken die multicat :D

Zo weer een stukje verder met het monikkenwerk een slordige 50 "M12" bout koppen gemonteerd { jammer dat 6 kant niet zo vloeiend past in een rond gaatje en het meer en spelletje hamertje tic werd :p:D } en gesoldeerd ( gelukkig hoeft bij mij de beplating er niet af ) Nu de andere helft nog :( Ook het hoedje boven de roerkoning gedraaid en geplaatst. Ik moet me nu eens buigen overde knevels voor de luiken, ik denk dat ik zelf maar m1 of m1,2 draad snij op een stangetje om zo het schroefdraad te maken en met een stukje 6 kant de het moertje maak of iets van dienaard.
4830483c38df56570.jpg

Voor zo ver weer

Allemachtig!

We kunnen voortaan in plaats van monnikenwerk beter van Marcowerk spreken geloof ik.
Daar zal per kopje wel wat werk in zitten! En dan hele rijen ervan, over elke plaatoverlapping ...

Machtig mooi werk hoor!

VrGr,

Theo

Theo,

het is goed dat ik alles nog mag zien van de dokter :D het viel niet mee het is 1mm zeskant staf. maar het zit er in

4830483f17a4670b5.jpg

Voor het luik heb ik eerst de rand gesoldeerd en daarna van de deksel de binnen zijde uitgefreest, waardoor deze over de rand valt. De deksel moet ik alleen nog wat opdikken met styreen omdat er een bolling inzit. En de 4 knevels. Ook voor de middenplaat moeten de knevels er nog op en 2 handvatten. Na deze details is de deksel van de roerinstallatie zogoed als vernieuwd. Resten mij nog een 2 tal ontluchters aan weerszijde van de rand te maken. De reden dat ik voor messing heb gekozen is puur vanwege het gewicht. Deze moet iets meer worden en aangezien er bijna geen lood meer inkan aan de achterzijde hoop ik dit iets wat op te lossen middels het gewicht van het messing.

4830483f17a439de5.jpg

Na een kort weekendje toch nog wat draaiwerk gedaan.

Als ik mij niet vergis heb ik nu de onluchters van de brandstoftanks de vul openingen van de brandstoftanks, een aansluiting voor water voor een deckwash een afgeblinde opening en tenslotte nog de handafsluiter van de dagtank. Nu eerst ochter de juiste maat koperenpijp aan om de zwanehalzen te buigen.

4830484305d10fd00.jpg

Martin,

Geweldig hoor :D en het klopt nog helemaal ook..

Wat je zei bij het bezoekje aan de Krimpen dat je nou niet een van die uber bouwers was klopt toch niet volgens mij.. ik vind dat je heel mooi werkt!;)

Straks voor mijn model kom ik op jouw model kijken hoe ik het moet maken ipv de echte :cool:

Groeten,
Sjoerd

Sjoerd,

hahaha ja dat is goed hoor ;), joh in mijn ogen pruts ik maar raak :D en dat het er op lijkt is mooi meegenomen.

Overigens ga ik de schijnwerper ook maar functioneel maken, ik heb op mijn zender er een mooie functie voor vrij dan kan hij mooi aan en uit en 180 gr draaien.

Hoi Martin,

hier nog wat foto's van de eerland5 mbt de ankerlier, misschien dat je er wat aan hebt?

IMG_2016.jpg

IMG_2014.jpg

Ik weer niet of je al fotos had van het zoeklicht? anders maak ik er een paar..

Groeten,
Sjoerd

Sjoerd,

nee niet van de Krimpen eigenlijk :( ik had er eigenlijk niet bij stil gestaan omdat ik hem eigenlijk niet wilde vervangen maar nu heb ik andere plannen :D en als je dat zou willen doen graag, want ik denk niet meer dat ik het vande week red om nog even langs Maassluis te rijden. Want een schijnwerper is altijd leuk voor in de avond uurtjes varen En inderdaad de foto's van de ankerlier met de camouflage takjes die had ik al ;)

Gr Martin

In afwachting van de bestelde koperen pijpjes t.b.v de zwanenhalzen, heb ik ondertussen een beginnetje gemaakt met het zoeklicht. Dit valt toch niet mee maar ook hier geldt de aanhouder wint :D.
De behuizing bestaat uit 3 delen de cover aan de achterzijde, het midden huis en de de lens.

De achterplaat heb ik klempas gedraait in het middenhuis waar straks het ledje in komt. Door de voorzijde in te boren krijg je vanzelf een soort van vorm van de reflector. Voor de lens heb ik gebruik gemaakt van 5 mm plexiglas, dit heb ik in de draaibank voorzien van een rond randje wat klempas in het middenhuis zit. Vervolgens met een druppeltje sec. lijm vast gezet en vervolgens de rest van het plexiglas op maat gedraaid . Helaas niet meer glashelder :(. Dus dan maar polijsten en na menige poging is het toch nog goed gekomen.

Hier weer wat plaatjes ter leerling en vermaak :D

48304845a9b3784de.jpg

48304845a9b3d1c9e.jpg

48304845a9b3a5d7d.jpg

nog even voor de beeldvorming de beugel aan de voorzijde is 0,5mm diameter.

Maar Sjoerd nu is het even wachten op de detail foto's ;).

meer volgt

en vervolgens de rest van het plexiglas op maat gedraaid . Helaas niet meer glashelder :(. Dus dan maar polijsten en na menige poging is het toch nog goed gekomen.

48304845a9b3784de.jpg

48304845a9b3d1c9e.jpg

48304845a9b3a5d7d.jpg

nog even voor de beeldvorming de beugel aan de voorzijde is 0,5mm diameter.

Maar Sjoerd nu is het even wachten op de detail foto's ;).

meer volgt

Hoe is dat dan gekomen Martin
Mvg
Frederik

Back