Restauratie Robbe Bae 146 (4 motorig EDF)

Mooi project! Korte vraag, op de foto's lijkt het alsof vleugel en stabilo beide niet goed zitten? De vleugel lijkt rechts op de tip een behoorlijk stuk lager te liggen dan links bij de tip, terwijl het bij het stabilo precies andersom is?

Verder lijkt het stabilo er scheef op te zitten, als in, voorlijst van de stabilotip lijkt rechts verder naar achteren te liggen?

Gezien de staat van de rest van de 'afbouw' lijkt het mij niet onmogelijk dat het hele ding banaanachtige vormen heeft, of is dat optisch bedrog?

Ja, het is optisch bedrog dat het een en ander scheef lijkt. Komt ook door de zogenaamde pijlstelling, de vleugel en het stabilo hebben een V-vorm achterwaarts, de vleugel heeft daarnaast nog een negatieve V-stelling, naar beneden geknikt zegmaar. Alles zit er goed op, niets zit er scheef op, het hoort ook bij het type vliegtuig.

Komt daarbij nog de enige mooie Transavia livery ooit, een mooie groene neerwaarts gebogen banaan-achtige streep.

Type accu: 4S2P (A123/LiFe props: 2 x 9X6, twee 30A BL regelaars, twee Himodel 2814/06 BL outrunners van 1410KV)
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Hmm, zo een heb ik er ook nog ergens liggen, met de orginele EDF's.

Op 18 cellen NiMh vloog 'ie prima, wel even stukkie schieten met een elastiek om weg te komen van gras.

Tijd lang niet meer gezien, es kijken of ik 't toestel nog kan vinden..

haha woon jij zo ruim???? of heb je zoveel vliegtuigen op een berg liggen?

@ marcel jij kon toch gewoon vanaf gras opstijgen zonder gebruik te maken van een elastiek?
Echter niet landen want dan breekt gelijk je wiel er af;)

Jaja, inderdaad, mijn wielen gingen ook met ' maar' 3485 gram vlieggewicht krak !

Maar dat komt hierdoor; er zat een 4mm carbon-as op voor het hoofdlandingsgestel, dat ging dus krak, daarna pakte ik een gelijkend stuk 4 mm staaldraad, alleen bleek dat weekijzer te zijn, dat boog weer kapot.

Nu heb ik verenstaal en gaat het lukken ! Vergeet ook niet dat ik op bevroren gras deze zaken heb meegemaakt, en op vriesdagen.

Het is nog even wachten op het filmpje. Afgelopen zondag dec2008 heb ik gewoon zonder startelastiek take-off gedaan, Harold (electrovliegdeskundoloog) heeft ook even gestuurd en er zelfs een looping mee gemaakt. (ziet erg gaaf uit)

Met 4S2P (twee 4-cell A123 paketten) en twee 9 X 6 tweebladprops gaat het probleemloos.
Ik ben echt blij dat ik niet voor die EDF's ben gegaan, maar da's mijn keus he. (kist is er TE langzaam voor)

Hmm, nee, vooral rommelige zolder ;)

Landen ging bij mij altijd prima ;) Zelfs 1x tussen de koeien toen 1 van de 4 motoren de geest gaf (net echt, met een rookpluimpje)

Ik heb ook nog een set van 4 originele rojet motoren in erg goede staat + 4 rojet fan's. Als ik de impeller straks van de vleugel heb heb ik de stators er ook nog bij ;) Deze zijn mij niet veel waard en dus vraag ik er ook echt haast niets voor. Indien er iemand belang bij heeft ontvang ik graag een PB :)

Op 1 januari 2009 even een nieuwjaarsduikvlucht gemaakt !
--> Een goed 2009 nog !!! De laatste seconden van dit filmpje is m'n BAe vliegend te zien. (met linkerhand foto/videocamera, rechterhand de zender...)

Die motoren heb ik nog liggen, 4 x ongebruikt en gratis voor als je ze nodig hebt. (de brushed versies voor de Rojets)

Bedankt voor 't aanbod, maar de 4 motoren werken nu nog prima (had er destijds nog 1 over van een Gnat, heb die verwisseld)

Ga denk ik ook niet meer vliegen met de BAE146 , dus mocht iemand er nog eentje zoeken (die goed vliegt, maar voor 't oog wel wat op te knappen is... )

Grtz,
hans

Dank voor het aanbod om jouw BAe-146 te verkopen, maar ik heb al 'n Robbe BAe-146.

Op 1 januari heb ik er nog mee gevlogen en het gaat echt super, over bevroren gras starten met sneeuw erop. Ik wil dat wel eens zien met de EDF (fan) versie, wel de hele baan nodig gehad (windstil weer) en dan nog loskomen op twee motoren in plaats van 4 en op half gas verder gaan.

Laatst bewerkt:
Weer een filmpje, dit keer met de start er op. De specificaties staan er ook bij.
De maten zijn niet-metrisch voor de internationaliteit van deze kist. (voor het eventuele omrekenen 1 Kg is 2.2 Pound ook wel Libra genoemd/Lbs, 1 Ft, ook wel Feet is 3.28 cm)
Kijkze.

Mooi..... ik moet ook weer snel verder met de mijne. Er kwam even een jet tussen door maar die staat nu klaar te wachten op mooi weer dus de bae 146 is weer aan de beurt ;) Het is nu tijd om na te denken over de montage van de fan's en het verder afwerken van de romp, vleugel en stabilo.......

Iemand van Gooi en Eemland Vereniging van Modelvliegers - Home doet ook veel in piepschuim en heeft DE manier van licht afwerken gevonden die erg goedkoop is... Ik zal zsm nagaan wat voor spul het is/hoe het heet, het schijnt vrijwel overal verkrijgbaar te zijn. Opbrengen gaat met verdunde witte houtlijm, als je dan een primer/gronverf gebruikt dat vullend is, en op waterbasis dan kan er denk ik wel iedere verf overheen.

Afwerking met zwaardere glasmat / epoxy is dus niet nodig

De vleugels heb ik niet bespannen, stabilo alleen aan de bovenkant. De hoofdvleugel is echt een totale ramp om te gaan bespannen.

Hiermee is het prima af te werken, lees onderstaand atwoord email van een gewaardeerd forumlid.

"vlieseline heet dat. De officiele is 5 euro per meter (type L11 is het lichtst), maar je kan meestal voor 2 euro goede namaak kopen. Verkrijgbaar in borduurwinkels, stoffen winkel, en waarschijnlijk ook wel op de markt.
De lichste soort lijkt wat op bespanpapier (makkelijk de vouwen. De zwaardere soorten voelen wat stugger aan.
Met verdunde houtlijm te verwerken. Onverdund voor moelijke plekjes als hoeken.
Niet schuren, maar eerst plamuren met alabastine easy supervuller van de gamma."

Spuitgrondverf op waterbasis eroverheen en dan een kleur kiezen.

okee, klinkt goed. Ik ga alleen niet plamuren met die easy supper vuller voordat ik ga gronden, dat spul kan ik op die manier niet mee werken. voordeel van die glasmat vindt ik is dat je een echte harde laag hebt die je direct goed kan gronden en spuiten. En met plamuur niet op waterbasis ;) Ben wel benieuwd wat het gewichts verschil is......

Btw, heel misschien heb ik binnenkort ook een nieuwe kist in doos ;)

Hoi

Ik heb namelijk ook zo een toestel die ik verder aan het afwerken maar ik ben nog opzoek naar de decals van de ramen en deuren.
Weet iemand waar ik die nog kan vinden ofzo.
Anders moet ik erzelf maken en laten uitlaseren.

Mvg
Geert.

Hoi Geert,

Ik heb de decals nog en deze zijn nog niet gebruikt. Ik ga deze ook inscannen zodat ze na te laten maken zijn. Als je deze na bewerkt en geschikt maakt voor een plotter kan je ze zo laten maken lijkt me.

Hoi

Lijkt mij een tof ideé. Ik zou het heel fijn vinden mocht je mij ervan op de hoogte houden en als jij het goed vindt als jij er in de toekomst wil van verkopen.
Dan ben ik zeker geintreseerd.

Mvg
Geert

Back