Restauratie Robbe Bae 146 (4 motorig EDF)

Zonet de nacell plug netjes in 2e verdeeld met een stift en gelamineerd. Er zitten een paar was lagen op en de pva lak wil dan voor geen meter. Is niet erg, 1 keer lossen is voldoende. Was was een mooi glad laagje dus ik hoop dat hij wil lossen. Is geen moeilijk model dus dat gaat wel lukken denk ik. 1 laag 58g, 1 laag 105g en 2 lagen 260g mat. Mooi volledig doordrongen dus dat wordt een sterke schil. Eens kijken hoe dat over enkele dag los komt (als dat al zo is :()

Btw, de bobbeltjes op de romp zijn overtollig epoxy wat blijkbaar onder het de mat trekt door de spanning die erop staat. Hij begint nu uit te harden dus ik kan het goed voelen. Is niet zo erg zolang er maar vol epoxy onderzit zodat ik ze mooi glad kan schuren zonder dat er gaten vallen. Maandag eens kijken hoe het na het schuren lijkt.

Laatst bewerkt:
Volgens mij gaat het schuren door tot januari 2009...

Hier een leuk pauzefilmpje

De afgeleide van je (en mijn) BAe-146 de HB-IFX van 'Swiss' vliegt overigens nog wel eens over m'n huis richting Schiphol baan 27(0), het blijft een gaaf gezicht.
Tijdje nog op Schiphol gewerkt, zo'n BAe past gewoon aan de gate, alleen staat de loopbrug tot bijna op de grond, lachu...

Laatst bewerkt door een moderator:
Zou wel een hele goede zet zijn om ze weer te gaan maken :) En ja het schuren gaat nog wel even door ;) Romp is redelijk hard nu en er zit zeker geen lucht onder de bobbels dus dat wordt straks mooi vlak geschuurd. Volgende keer wat minder epoxy gebruiken maar het kan ook door het schuiven en vormen van de mat over de neus edg komen. We zien wel.......

Qua kleuren zat ik ook te denken aan die van Jade airlines (hebben nooit een Bae 146 gehad maar toch) en dat lijkt erg op die van jouw. Wel wat werk (vooral die tekens) maar staat wel erg mooi. Probleem is alleen dat dit een onderdekker is en de Bae 146 een bovendekker dus dan klopt de lijn niet.
b7474jad.jpg

Ach, zover zijn we nog lang niet :) :(

Het schijnt dat ze bij Robbe nog alles hebben liggen om ze weer te maken. De mallen van het model schijnen erg duur te zijn, dus willen ze er minstens 500 van verkopen, we wachten maar af...

Een tijdje geleden had "de concorde" in Kortijk (Belgie) er een in doos staan.... Dus als iemand er eentje wilt hebben, misschien de moeite waard om een telefoontje te plegen.

Cor

http://vliegtuighomepage.nl/bae146hv.jpg

De oude Trans kleuren zijn ook mooi, de KLM heeft er ook nog mee gevlogen in de KLM-kleuren.

Misschien is het evt handig om zelf aan de slag te gaan met het maken van onderdelen van/voor de BAe van Robbe, eens vragen wat ze er bij Robbe van vinden. (als dat lukt)

Die kit die dan hopelijk nog staat bij 'de Concorde modelbouw' in Kortrijk moet dan geplukt worden...

Dank voor het advies van dat er nog een kit van is Cor !

Snel bellen morgen ;)

Ik maak zelf al een volledig stabilo na dus die kan ook van hout gebouwd worden, scheelt al weer. Mallen voor de motor gondels zijn ook in wording. Begin is er :) Het gaat alleen wel wat gips kosten om van die romp een mal te trekken ;)

Ik was vandaag net optijd terug van de club om nog even langs de bouwmarkt te rijden voor wat spullen, schuurpapier was op. Nu heb ik ook een schuur muis meegenomen voor de grote oppevlakten op de romp. Met korrel 120 eronder gaat dat nog steeds langzaam maar zonder vermoeide armen ;) Tijdend het laden (30 min) kan ik mooi met de hand en nat 180 mooi de ramen en neus schuren die met de muis toch niet te doen zijn. Begint al aardig vlak te worden :) Zodra de bulten wel lijken te zijn ga ik een laag plamuur spuiten en kijken wat het resultaat is. Dan maak ik ook een foto. Die dikke laag epoxy heeft ook weer als voordeel dat er minder plamuur op hoeft ;) Ik heb er al weer 4g afgeschuurd.... doel is om toch minimaal 10g eraf te schuren weer.

De mal van de nacelle lijkt ook goed te harden en een klein drupje gemorste epoxy liet mooi los van de waslaag. Nog even kijken hoe lang ik kan wachten ;)

Voor het spuiten van de romp heb ik ook een verf pistool mee genomen (altijd handig) zodat ik niet met de airbrush de hele romp langs hoef, dit bleek toch veeeeel minder handig dan ik dacht.

Zonet nog even aan de mal gezeten en deze kwam spontaan los van de plug :) Hij lijkt ook heel erg goed gelukt. Er zitten maar een paar puntjes op (geen gaten oid) dus hij kan direct gepolijst worden en dan gewaxed.

Volgende stap is spanten maken om hem goed te fixeren en te trimmen. De mooi afgemeten lijnen die ik op de plug had getekend zijn compleet verdwenen helaas dus dat wordt opniew aftekenen en overzetten op de mal. Morgen eens spanten tekenen en zagen en erop lijmen.

Daarna eens proberen om een schaal te maken :) 1x G25, en dan 1x of 2x G105 mat denk ik. Ik heb carbon roofing liggen om de schaal wanden te verstevigen, lijkt me lichter dan een dikkere wand. Ik ga voor < 25g per schaal dat is dan totaal < 50g per nacelle. Dat is al samen 200g. Wel gespoten dan hoop ik ;) 1xG25 + 1xG105 en 2x G260 weegt per schaal 45g (mal) dus dat moet heel wat lichter kunnen.

Zo, het neemt concrete vormen aan !

De manier waarop Robbe het heeft gedaan, een super-dure productiemal waaruit gewoon piepschuim komt is zonder enige twijfel het meest licht qua eindresultaat voor de romp/vleugels.

De volgende stap die ze zouden kunnen overwegen, is om de mal te gebruiken voor dat crashproof schuim, is maar iets zwaarder. Ik ga eens vragen aan Robbe (als het lukt ja) van wat de concrete plannen zijn, als ze alles nog gewoon hebben liggen en de productie kunnen gaan starten zou dat toppie zijn.

Succes met bellen / bestellen.

Als ze willen antwoorden wel ja. Ik heb het eens eerder geprobeerd met een net zo begeerd model (Vampir) maar kreeg absoluut geen zinnige reactie :(

EPP kan maar dan moet de wand wel dunner. Epoxy rompen zijn veel duurder maar indien goed ontworpen met goede spanten en wat carbon niet veel zwaarder.

Vleugels zijn vrij dun en dan is een ribben constructie voor zo'n zware kist ook erg lastig. Met een goede glas / cabon sandwich is een gfk vleugel ook een goede optie en niet eens veel zwaarder, wellicht lichter. Het kan dus veel beter / lichter maar dna is het ook meteen rete duur. Anders waren wle wel meerdere mooie grote gfk kisten geweest ;) Mallen voor gfk versie kosten al snel 20.000 euro...... da's niet leuk meer.

hallo,.

ik volg dit draadje al een tijd en ziet er goed uit:worship:

maar nu.. ik vlieg de dash-7 en volgens mij is dit dezelfde romp of niet????op fotos niet maar als ik de kist van jouw zo bekijk wel misschien een optie voor mij om een losse vleugel met 4 keer edf er bij te maken!!!:rolleyes:

De Dash-7 is een heel ander vliegtuig, de BAe-146 heeft een spanwijdte van 1 meter 90, romp 1 meter 80. De vleugel is in het midden 37 cm breed en aan de tips 11 cm.

Hier nog een stukje over de eventuele herstart van de BAe productie. --> The 2001 Nurnberg International Toy Fair - RC Groups

Die romp (en in mindere mate de rest) is waar zoveel vraag naar is, er is nog steeds niets op de modelbouwmarkt wat op dat vliegtuig lijkt, in elk geval niet iets wat zulke afmetingen heeft.

Jamara heeft bijvoorbeeld nu de Airbus 330 (Boeing 777) of de link van een andere fabriek... http://www.rcuniverse.com/magazine/article_display.cfm?article_id=756 maar het gaat hier specifiek om de BAe 146.

Laatst bewerkt:
Bellen gaat nog niet, winkel is op maandag gesloten :(

Dash 7 is inderdaad anders maar ook prachtig. Helaas is het thuis nu echt vol, er staat / stond laatst 1 te koop.

Okee, ze willen dus wel gaan maken maar dan moet iedereen wel gaan zeuren bij de dealers. De meeste zullen toch zeggen van staat niet in het boekje dus ik bestel niet :( Ach, als ze zo zeldzaam blijven heeft ook wel iets....

Gisteren heb ik de mal afgewerkt. De randen zijn mooi op maat en er zitten 2 dikke triplex spanten onder. Dit zijn meteen de steunen zodat de mal goed stabiel staat. Er zitten nu 2 lagen was op en er gaan vanavond nog 2 a 3 lagen op. Woensdag ochtend even goed nakijken en dan eens een schil maken :)

Hebben ze de kit van de originele Robbe BAe-146 nog bij 'de Concorde' modelbouw liggen ?

Da's natuurlijk helemaal mooi om daar vanaf mee te beginnen.

full

Jammer dat de bouwdoos er niet meer is, maar gelukkig hebben we de foto's nog...

Laatst bewerkt door een moderator:
Het is het even onder de knie krijgen van het foto's uploaden op het Modelbouwforum.

Die stijghoek heb ik nu ook, maar ik gebruik (gelukkig) niet meer de start-elastiek.

Dat was nodig omdat in die opzet er twee vertraagde 600-motoren (niet-brushless) opzaten met een flinke drieblad erop.

Nu heb ik gewoon twee brushless motoren erop, gaat als een speer en zonder hulpmiddelen omhoog, alleen het laden moet wat sneller. De twee A123 paketten van 4 cellen kunnen maximaal met 10 A worden geladen, maar m'n lader gaat maar tot 6 A.

Back