Restauratie Sopwith Pup

jan brilman

Forum veteraan
Ik denk dat het al weer zeker drie jaar 8O geleden is, dat ik door een domme fout mijn Sopwith Pup verspeelde (te lang (electrisch) doorvliegen op uiteindelijk lage hoogte, gas erbij, motor kapt ermee (BEC), Pup (heeeeeeeel veel weerstand) ligt voor ik er erg in heb in twee stukken op de grond . . . ). :evil:

Afgelopen vakantie realiseerde ik me ('s avonds in zo'n tentje, met die regen, moet je toch ergens over nadenken :wink: ), dat het toch wel eeuwig zonde is om hem zo te laten liggen, en ik begon meer en meer te verlangen om met de wederopbouw van mijn geliefde Pup te beginnen. :yes:

We zijn weer thuis, en nu is het zover! :P

Zo zag 'ie er ooit uit:

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=2012&highlight=sopwith+pup+oom

Zo ziet ‘ie er nu uit (ik was ooit al met kaal maken begonnen):

Picture%20054%20%28Medium%29%7E0.jpg

Picture%20053%20%28Medium%29.jpg

Picture%20055%20%28Medium%29.jpg

Picture%20056%20%28Medium%29%7E0.jpg

Picture%20057%20%28Medium%29%7E0.jpg

Romp is doormidden, verder is er eigenlijk geen noemenswaardige schade.

Wat moet er gebeuren?

- alles kaal maken (da’s een heel werk); in plaats van papier wil ik hem nu met litespan bekleden, en daarna waar nodig airbrushen (roundels etc.)

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=4102&highlight=litespan

- andere motor er in (PJS ipv. de Hacker BL20) (ooit zat er een 1 cc Schlosser diesel op! :P , maar dat was toch een beetje een toestand . . . :? )

http://www.czpjsza-motory.cz/product_info.php?cPath=1&products_id=37

- ik heb nog een GWS giro liggen; die moet er op (hij vloog niet zo strak, typisch kenmerk van korte neus)

http://www.gwsus.com/english/product/gyro/pg02.htm

- er moet een toegang komen voor een andere accu (lipo ipv. NiMH)

En nog zo het een en ander . . . :?

Begonnen met de motor:

Picture%20059%20%28Medium%29.jpg

Uitlijnen; de prop moet wel in het midden van de cowl komen.

Picture%20060%20%28Medium%29.jpg

Overigens!

Heeft iemand al eens (met succes) dummy-cylinders aan de buitenkant van een buitenloper geplakt, om zo een rotatiemotor te imiteren? 8)

In dit geval: een 80 HP Le Rhone Engine

http://images.google.nl/images?svnum=10&hl=nl&lr=&q=Le+Rhone+Engine&btnG=Zoeken

Testen van de gyro:

Picture%20061%20%28Medium%29.jpg

Over de gyro heb ik een vraag geplaatst, maar er wordt nog niet gereageerd.

Iemand van het schaalforum?

Vast wel! :P

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=44606

Binnenkort meer. :D

jan.

Jan Brilman!

Niet een ander project starten, maar die C130 afbouwen!

;)

Zonder gekheid, een sopwith is natuurlijk ook een mooi toestel en 1 lezer heb je!

Hmm, die stermotor lijkt me te realiseren met een alu kommetje ( met gaten voor de propas en koelgaten voor de motor) om de buitenloper geklemd, en daar die cilinders van binnenuit op vastschroeven, die moeten dan wel zeer stevig zijn, liefst uit één stuk, uit plastic gefreest ofzo.

maarja, ik heb er geen verstand van, en al helemaal niet van elektro... :roll: [/img]

Jan,

dummy-cylinders aan de buitenkant van een buitenloper geplakt

Plakken op de buitenmantel lijkt mij niet verstandig, wordt te zwaar voor de motor denk dat alles eraf zal worden geslingerd.

Denk ook dat de dummy erg veel onbalans zal geven :? vergeet niet dat de mantel maar aan een zijde vastzit op de as.

Wat wel een optie is eerst een kogellager op de mantel en dan de Dummy motor daar op aanbrengen.

Draait tie toch mee maar heeft minder invloed op de prestatie van de motor.

Onbalans in de dummy zal dan ook minder van invloed zijn en het geheel gaat alsnog draaien.

Misschien een testje doen met een paar slangklemmen op de buitenmantel en dan eens kijken wat de invloed is bij het laten draaien.

Bij brandstofmotoren wordt voor dit systeem een kogellager op de propmeenemer gemonteerd waar de Dummy dan weer op komt.

Ton

eerst een kogellager op de mantel
Creatieve gedachte!

Maar wat weegt een kogellager met een binnendiameter van 40,6 mm? :?

Gelukkig hebben andere zaken prioriteit, maar het is wel een idee om er wat mee te experimenteren. :)

(Sperrholz manteltje er strak omheen (niet vastlijmen), en dan bv. eerst eens met twee cylinders beginnen (goed uitwegen (weegschaal heb ik :P )); motor op proefstand en draaien maar! :P )

Weet niemand wat bv. 'gain' betekent (en die andere vragen over de gyro)? :?

@Hezik: C-130: tja . . . Ik ben 'm nog niet vergeten, maar het heeft geen haast. :nooo:

jan.

Jan,

Ja een lager van 40,6 mm lijkt me lastig :? maar dat randje aan de voorzijde van de motor kan daar geen lager op.

Wat is het toerental van de motor vind het namelijk al lastig een spinner mooi stil te krijgen op een electromotor.

Ton

Zo.

Dat heeft even geduurd! :?

Maar nu, na een aantal avondjes stug doorwerken, heb ik alle vleugel- en andere delen kaal. :P

En als ik zeg kaal dan bedoel ik ook kaal.

Alle resten van het papier en die aphilatic (?) lijm zijn eraf. :yes:

Enkele andere voorbereidingen zijn ook gedaan, en dan gaan we binnenkort echt bouwen (en afwerken). :D

Nieuw lijm maken (witte houtlijm verdund met water, da's goedkoper dan balsalock), en dan maar eens kijken of dat goed plakt (opgedroogd, en dan litespan erop met de foliebout).

Binnenkort meer in dit theater! 8)

jan.

Weer een draadje dat ik gemist had, maar goed met een abootje gaat het een stuk beter.

Wat lees ik nu, een gyro??????? Jan, ga je schamen. Een toestel vliegt zoals deze vliegt en in die tijd hadden ze helemaal niet zo'n ding. Haal je meteen de charme weg uit het toestel.

jan brilman zei:
aphilatic (?) lijm

Denk dat je aliphatic bedoelt :roll:

Inderdaad, een gyro is dan wel handig maar volgens mij ook zonde, een Pup vliegt zoals hij vliegt zoals Arvid al aanhaalde.

Stevo

@Jan
Als het een beetje mee zit kunnen we volgend jaar samen vliegen. :)
Zoals je misschien gelezen heb ben ik ook met een pup bezig, maar het afbouwen gaat bij mij nog wel 5 maanden duren.
ps heb je wat gegevens van jouw toestel
gr.

Eindelijk maar eens even wat plaatjes plaatsen.

Dit gat moet nog dichtgemaakt . . .

Picture%20072%20%28Medium%29.jpg

Onderstel met bodemplaat.

De bevestiging met vier schroefjes moet anders.

Picture%20073%20%28Medium%29.jpg

Kaal! :P

Picture%20023%20%28Medium%29.jpg

Picture%20024%20%28Medium%29.jpg

Zo ongeveer alle (hoop ik) beslagdeeltjes van de vleugels.

Vier 'variabelen' ( . . .): links/rechts, voor/achter, boven/onder, binnen/buiten.

Picture%20025%20%28Medium%29.jpg

Straks meer.

jan.

Meer plaatjes.

Omdat de accu tegen het motorspant komt, moeten de stroomkabels naar de zijkant geleid worden . . .

Picture%20026%20%28Medium%29.jpg

Dicht.

Picture%20030%20%28Medium%29.jpg

Plaatje 0,4 mm sperrholz aan de achterkant.

Dat heb ik vastgelijmd door het ding op z'n neus op de stalen plaat te zetten, en er magneetjes op te 'leggen'. :P

Picture%20028%20%28Medium%29.jpg

Op de plek van de schroefgaatjes zitten nu kleine magneetjes.

Picture%20033%20%28Medium%29.jpg

En aan de binnenzijde metaalstripjes.

Picture%20031%20%28Medium%29.jpg

Zo meteen nog een paar . . .

jan.

En de laatsten . . .

Ik heb er maar even een lusje aangemaakt. 8)

Picture%20034%20%28Medium%29.jpg

De stuurvlakken zijn bekleed met witte Oratex (oid.)

Had ik nog liggen. :P

Da's handig (dat het wit is), omdat de middelste baan wit moet blijven. 8)

Daarnaast wil ik airbrushen: rood en blauw.

Wel LOODzwaar, dat spul . . . :?

Picture%20002%20%28Medium%29.jpg

Hiermee (Litespan) gaan we de rest doen.

Houdt goed, met verdunde witte houtlijm. :P

Picture%20036%20%28Medium%29%7E0.jpg

En dit stukje is er gelukkig ook nog . . . :D

Picture%20003%20%28Medium%29.jpg

Tot zover maar eens eerst weer even . . .

jan.

maak je deze wel af jan ?
meestal duik je er plankgas in en dan stagneert de boel :(

komop fixen !

hey Jan,

altijd leuk zo'n restouratie project...de aanhouder wint he :wink:

ben gelijk geabonneerd.

groet,

Roy

meestal duik je er plankgas in en dan stagneert de boel
Klopt, daar zou ik nog wel eens een (filosofisch getint) draadje aan willen wijden. :?

Deze ga ik echt afmaken, hoor! :yes:

Vloog destijds prima (de eigenaardigheden in ogenschouw genomen). :P

Dit is relatief weinig werk, en veel resultaat. :D

jan.

Back