Restauratie Sopwith Pup

Jan, zonde van het verlies. Moet eerlijk zeggen dat ik pas echt zag hoe groot (klein) dit toestel was op 1 van de foto's waar je duidelijk de antenne er onder ziet hangen. Dan pas zie je hoeveel details er in verwerkt zijn (wat moeilijker is voor een klein toestel dan voor een grote).

Jan, wat een triest bericht :puppydogeyes:
Eindelijk, na alle moeilijkheden met de roundels en andere zaken, is je model klaar, vliegt het prima en dan dit...
Ontzettend jammer van al die tijd en moeite die erin zit.
Gelukkig hebben we de foto's nog :wink:

Sterkte en niet te lang bij de pakken neerzitten en verder met bouwen.

Heee, we zijn nu wel allemaal bezig met Jan zijn Pup, maar hoe zit het met zijn tegenstander, hoe is die eraan toe en wat is daar nog van over of heeft die het overleeft?

Maar triest blijft het wel voor beiden.

Sterkte en niet te lang bij de pakken neerzitten en verder met bouwen.
Zo is het. :yes:

Ik maakte er wel een grapje over, maar het is natuurlijkwel wel erg sneu. :cry:

Maar goed, zoals ik altijd al zei: brand is erger.

Het merkwaardige is dat ik tegen de vleugel van de P-47 aangevlogen ben.

Van de proplellor is niks over, maar de propmoer zat nog op de motor! 8O

De motorkap is total aan gort (niks van teruggezien), en de piloot (met dat mooie shawltje :P ) moet ook
nog ergens liggen . . . :cry:

Van repareren is absoluut geen sprake.

Maar ik heb de 'musterribben' (hoe heet dat maar weer?), de tekening, alle aantekeningen en de wielen nog :wink: , dus
wie weet, ooit . . . :?

Nu zit ik met een fikse keelontsteking thuis . . . :(

Een ongeluk komt zelden alleen. :nooo:

En ik ben m'n tuinstoeltje ook nog vergeten! :evil:

Maar: het was een schitterende dag. :P

jan.

jan brilman zei:
en de piloot (met dat mooie shawltje :P ) moet ook nog ergens liggen . . . :cry:

jan.

Wij zijn nog een keertje het veld op geweest voor het zoeken naar de pilot-buistjes van Gerard R zijn Beech daar bij is de piloot van de Pup gevonden en afgegeven aan de zender bewaking

Eric

Toen wij gisteravond weggingen stond de stoel nog alleen en verlaten in de pitts, de afsluiters zullen hem wel binnen hebben gezet.

Ook van deze kant ons medeleven.

Het was geen groot toestel, maar het hoopje restanten bleek nog minder dan weinig te zijn. Wat een triest hoopje vliegtuig. Niet alleen het vliegtuig, want de ogen van de piloot stonden er ook behoorlijk triest bij.
Sterkte met een volgend project.

(en nog dank voor het ff lenen van je ANWB pas)

Oi,
Mees

Jan,
Stuur effe een PB-tje met beschrijving van je stoel en piloot naar atfreds, die is zowat elke dag bij Delta aanwezig.
Dan kunnen ze de boel even opzij zetten tot.....volgend jaar? Of kom je nog een keer langs tussendoor?
Mischien komt er iemand die je kent in de buurt.
Sterkte met je verlies!

Tijd om af te ronden.

wat het uiteindelijke vlieggewicht is geworden
Plm. 960 gram, waarvan 20 gram lood . . . :oops:

Bij een spanwijdte van iets meer dan een meter en een vleugeloppervlak van plm. 34 dm[sup:9091f73e02]2[/sup:9091f73e02], kom je dan wel op prettige vliegwaarden uit.

en of je met natte handjes stond te vliegen.
Frank heeft de eerste vlucht gemaakt, waarvoor alsnog dank.

De tweede vlucht heb ik zelf gedaan en moest toen nog erg wennen aan het gedrag, met name de traagheid op het richtingsroer, waardoor ik hem nog bijna verspeeld heb.

Zondag ging het al stukken beter. :D

De vertikale latjes in de staart, horen die niet parallel te staan?
Uiteraard! Er is er eentje aan mijn aandacht ontsnapt. :oops:

hopelijk komt er snel iets moois in de plaats
Ik heb de vleugel van de Strega uit de motteballen opgevist. :P

Ga daar weer met veel plezier aan werken!

een rare hobby
Ja, maar wel een hele mooie.

Zondag was voor mij ergens toch een topdag. :P

Vier keer zelf gevlogen (3 1/2 . . . :wink: ), zelf gestart en geland, mooi weer.

Ik voelde me er echt bij horen, bij de 'grote jongens', met een mooi toestelletje, waarvoor ik veel complimenten gekregen heb. :D

Dat geeft veel voldoening. :)

vele uren werk naar de kl@#e,
Gelukkig hebben we de foto's nog. :wink:

Hopenlijk zien we hem weer eens vliegend...
Sorry, maar dat kun je vergeten.

sprake van ruig vliegen van de p 47?
Nee, dat geloof ik niet.

Maar hij was natuurlijk geen partij voor de Pup. Die kroop met ik schat zo 25/30 km/h (?) door de lucht; die P-47 ging plm. vier keer zo snel. 8O

Ik heb maar rustig wat rondgevlogen, in de hoop dat . . .

hoe zit het met zijn tegenstander, hoe is die eraan toe en wat is daar nog van over of heeft die het overleeft?
De Pup is een van zijn vleugels binnengevlogen.

Hij is ook neergestort en ik denk dat we mogen zeggen dat de toetstand kritiek was.

Maar, mischien komt 'ie er nog weer helemaal bovenop.

Kortom, iedereen alsnog bedankt voor de foto's, de complimenten en het medeleven, en volgend jaar zien we mekaar hopelijk weer.

jan.

Gelukkig hebben we de foto's nog.
En waarschijnlijk ook hier of daar nog wel een stukje film voor de dvd, zal vanavond eens kijken of ik de Pup ergens voorbij zie kruipen.

voor de mensen die willen weten hoe de p47 eraan toe was:

de p47 was best zwaar beschadigd vond ik zelf, de rechtervleugelhelft was total-loss, een gigantische hap eruit die zelf een stuk van de hoofdligger mee had genomen, zag er een beetje uit alsof een haai erin gebeten had... de linker zag er redelijk goed uit en die ging hergebruikt worden door de eigenaar ( ik zelf zou het er niet op gewaagd hebben want er kan altijd ergens verborgen schade zitten...), de rechtervleugelhelft ging nabesteld worden.
de romp was op meerdere plekken open gescheurd en de staartvin was een beetje gekraakt, maar schijnt ook gerepareerd te worden.

ik denk dat jan nooit meer een p47 wil zien :wink:

Ik weet dat ik nu een keiharde uitspraak doe.
Maar bij een goede vlieger zal dat niet snel gebeuren.
Nu heb ik het niet over iemand met een trage langzame kist.
Maar als iemand met een snelle wendbare kist vliegt hoort hij te weten waar de andere modellen zich bevinden.
En ook hun richting te weten.
Ik heb heel lang geleden een keer een aanvaring gehad.
En dat zal me niet snel weer gebeuren.
Of het moet in een thermiekbel gebeuren waar we met meerdere lekker dicht om elkaar cirkelen.
Verder heb ik me erop getraind om alles om me heen in de gaten te houden.
Vandaar dat ik ook niet ga vliegen bij meer als 5 toestellen.
Want daarboven red ik het niet meer.
Mijn motto voor mezelf is altijd 1 oog is voor je eigen toestel en de andere voor de rest.
Je kan je er dus op trainen.
Het is gewoon vooruit denken net als in het verkeer.

@Bertus.
En dan nog kan je soms het noodlot niet ontlopen, het zij zo.
PS waar was je afgelopen weekend?
Ger.

@bertus

kanwel zo zijn, maar een ongeluk kan altijd gebeuren...

en de sopwith heeft een heel licht kleurtje dus als je het toestel vanaf het begin niet gevolgd heb duurt het effe voordat je hem weer in het oog krijgt, als je dan ondertussen nog op 3 andere toestellen moet concentreren, zelf moet vliegen, en die sopwith proberen te vinden, gaat dat moeilijk... daarbij komt dat het toestel niet echt groot is dus nog moeilijker te spotten...

Ger Kovacs zei:
@Bertus.
En dan nog kan je soms het noodlot niet ontlopen, het zij zo.
PS waar was je afgelopen weekend?
Ger.

Dat is waar .
En waar ik was ? boodschapjes doen :lol:

Speciaal voor Jan,

Ter nagedachtenis aan zijn Beauty:
[video width=400 height=350:ae3595be09]http://www.bosmodelair.nl/video/overige2007/sopwithpup.wmv[/video:ae3595be09]
Sopwith Pup

Teus is zo vriendelijk geweest om me een CD met de foto's (129 Mb!), die hij van de maiden van de Pup gemaakt heeft toe te sturen, en ze zijn MOOI! 8O

Dat geloof je gewoon niet. :nooo:

Maar ja . . . :?

129 Mb: dat kan ik hier niet laten zien. :nooo:

Misschien plaats ik een kleine selectie, maar juist het feit dat ze zo groot zijn qua Mb's maakt ze zo mooi . . .

Altijd dat resizen . . . :roll:

Teus bedankt.

jan.

je kunt ze toch ook uploaden en alleen de linkjes neerzetten zonder tags erbij??
op die manier kunnen de mensen die de foto's willen zien ze gewoon zien, en degenen die gewoon het forum willen zien kunnen dit ook blijven doen aangezien er niks uit zijn voegen gerukt word :wink:

Back