Restauratie van de Macaret

• Topicstarter Topicstarter DIMATRIX
  • Startdatum Startdatum
Hoi,

Gisteren en vandaag gaan varen geweest,,
Maar zondag pechdag voor iedereen>> lege batterijen enz...
-
Ikzelf een lege zender na een half uur ,,had die nogtans die zelfde morgend aan de lader gehangen dus ???
-
Heb nog wel met een piepende zender ( onmiddelijk stoppen ) een andere boot naar de kant kunnen duwen die niets meer deed ,,
-
Heb ik ook een vraag !!

Met het vet aan de assen komt er geen spatje water binnen,,ok
Maar het probleem is terug die hik ,, regelaar reageerd vreemd >> als ik bv 2/5 gas geef gaat deze aan/uit aan/uit ???
-
Heel heel traag niet en bij volle gas of 3/5 ook weer niet ,,
In de club wisten de andere leden het ook niet ,,
-
En als ik de motoren alleen laat draaien is er niets aan de hand !!???
-
Regelaar juist afgesteld ,, dat is het niet >>
Electrische verbindingen alles ok >>
-
Zou het te maken hebben met de motoren zelf ??
Die zijn 9,6V ( speed 600 ) Regelaar tot 30 Ampere ( robbe kraft 120q )
Batterij 6V
-
De assen hebben een klein beetje weerstand door het vet ,,

Dus vannaf wat weerstand op de motoren begint de regelaar een hik effect te geven.

Iemand daar ervaring mee ??

grtz

@DIMATRIX

Zou het te maken hebben met de motoren zelf ??
Die zijn 9,6V ( speed 600 ) Regelaar tot 30 Ampere ( robbe kraft 120q )
Batterij 6V

Je gebruikt motoren van 9.6 volt. :oops:
Je gebruikt ook maar 6 volt daar gaat nog wat verlies af Regelaar.
Wat hou: je dan nog voor de motor over? :?:
En wat zijn het voor regelaars 6 volt 0f 12volt Gebruik je de Bec zo ja ,haal die er dan eens van af en zet daar een aparte voeding voor in de plaats 4.8 volt 5 mag ook nog wel hoor.
Dus 4 penlichts. dat zou ik eerst maar eens doen ten minste mocht het van mij zijn dan doe ik dus wel zoiets he
mvg Frederik

Frederik,

Dus 4 penlichts ??? wat is dat ??
-
Ja motoren werden mij aanbevolen door de winkel dus ??
Regelaar werkt van 6 tot 12v,,
-
Maar :roll: als ik de motoren alleen laat draaien is er geen effect op de speedregelaar ?
-
Vannaf ik de assen aansluit wel !?

Bedoel je de speedregelaar appart aansluiten aan een batterij ?

groeten,

:wink:

Ja dat bedoel ik dis
Je pakt 4 van die kleine batterijen 4 maal 1.2volt oplaadbaar dus
Doe die in zo.n houder waar zo.n stekkrtje aan zit die dus in je onvanger past
Het is dus de bedoeling je de ontvanger een aparte voeding geef en niet van af je regelaar bec dus

Wat kan gebeuren - echter niet zeker- is dat de moment dat je de assen aansluit de motoren plots veel meer werk hebben.

-> meer stroom uit de batterij.

Je zit met een voedingsspanning van 6V juist op de onderste limiet van de regelaar, misschien is je batterij niet helemaal opgeladen of wat versleten.... dan kan de spanning onder de 6V zakken als je gas geeft.

en daarop KAN de regelaar het effe opgeven.

KAN he... ik weet het niet zeker. Het is wel raar dat ze het toch goed doen bij meer gas dus dit spreekt het een wat tegen.

Als de regelaar aan het hikken gaat, doen de servo's het nog ?

Penlites zijn hier gewoon AA batterijen. Als je die gaat gebruiken moet je zeker de reverse stroomdraad tussen regelaar en ontvanger (de middenste denk ik) er tussenuit halen. (gewoon met een tangetje uit de connector trekken)

Ook alle tests doen met een opgeladen zenderbatterij.

Staan de motoren trouwens in parallel or in serie ?

Patrick

Wat kan gebeuren - echter niet zeker- is dat de moment dat je de assen aansluit de motoren plots veel meer werk hebben.

-> meer stroom uit de batterij. ja dat is logisch en dat snap ik

Je zit met een voedingsspanning van 6V juist op de onderste limiet van de regelaar, misschien is je batterij niet helemaal opgeladen of wat versleten.... dan kan de spanning onder de 6V zakken als je gas geeft.

Neen >> alles is nieuw en batt word geladen met de powerpeak dus zeker ook niet

KAN he... ik weet het niet zeker. Het is wel raar dat ze het toch goed doen bij meer gas dus dit spreekt het een wat tegen.

mmm ,, ja :roll:

Als de regelaar aan het hikken gaat, doen de servo's het nog ?

Ja geen bibberende servo >> alles ok behalve die hik

Penlites zijn hier gewoon AA batterijen. Als je die gaat gebruiken moet je zeker de reverse stroomdraad tussen regelaar en ontvanger (de middenste denk ik) er tussenuit halen. (gewoon met een tangetje uit de connector trekken)

Ow >> vind ik al gevaarlijk >> zou niet graag deze regelaar stuk krijgen ,,

Ook alle tests doen met een opgeladen zenderbatterij.

Ook dat ok >> zender deftig laten druppelladen dus ,,

Staan de motoren trouwens in parallel or in serie ?

Staan parallel

Kan ik bv de ontvanger niet aansluiten aan mijn andere batt van 6v ?
Die gebruik ik alleen voor boegschroef en licht+radar,,

-
En kan het zijn dat de motoren nog te nieuw zijn? Dat ze nog wat moeten inlopen ?
grtz

Je schrijft ervoor al dat je last had met de boot en dat je dacht dat dit te maken had met de olie in de schroefassen?

ik heb een beetje dit topic zitten uitspitten maar vond niet direct de volgende informatie ;

wat type motor zat er in toen de boot nog goed vaarde
wat type zit er nu in
hoe groot zijn je schroeven

simpelweg op een rijdje, welke veranderingen heb je gedaan tussen 'goed' en 'slecht' nu

PAtrick

perk zei:
Je schrijft ervoor al dat je last had met de boot en dat je dacht dat dit te maken had met de olie in de schroefassen?

ik heb een beetje dit topic zitten uitspitten maar vond niet direct de volgende informatie ;

wat type motor zat er in toen de boot nog goed vaarde
wat type zit er nu in
hoe groot zijn je schroeven

simpelweg op een rijdje, welke veranderingen heb je gedaan tussen 'goed' en 'slecht' nu

PAtrick

Ja met de olie was het nog vele erger,,
-
Ja goed :roll: blijkbaar alleen in het bad thuis deed hij het goed :?

Zelfs ook met de nieuwe motoren dus ???????
Vorige motoren ??? staat niets meer op ,, de nieuwe speed 600 9.6v van Graupner ,,
-
Proppellers ? Ik denk 3cm >> 3 blads ,, mischien te zien op een foto ergens,,
-
Nu ook volledig nieuwe cardan assen gestoken ,,
En ze draaien vrij soepel en gelijk,,

Ervoor ( met oude motoren ) had ik die hik ook :?

Had dan wel een as die meer stroefde als de andere >> daarom heb ik ze vernieuwd ,,

En nu >> zowel vooruit als achteruit heeft de boot die hik >> regelaar iets aan ??
-
Ps ervoor was de ontvanger ook aangesloten op mijn hoofdbatterij en draaide het in bad ook allemaal ok >> dus ???????
-
En ook is de ontvanger verder weg van de speedregelaars als ervoor ,,
Ontvanger achteraan en regelaars helemaal vooraan ,,

grtz

dit is gokken want ik heb geen idee wat een snelheidsregelaar laat 'hikken'

Soms bij lage toerentallen is de weerstand van as en propeller te groot om met een lage stroom alles aan het draaien te krijgen - dan merk je dat de assen pas beginnen te draaien bij iets meer gas.

Nu, met 2 motoren kan het zijn dat dit nog erger is, maw dat je niet echt lage toerentallen hebt bij kleine bewegingen van de stick

Daarbij zit je nog eens op 6v ipv de 9.6 die de motoren verwachten (ideaal) dus dit maakt het nog erger.

Ik zou eens 1 motor ertussen uit halen en gewoon proberen met de resterende motor en as/schroef. Misschien merk je verschil dat je een hint geeft wat er aan de hand is.

Als op 1 motor het probleem minder is dan weet je al meer he ...

Patrick

Ik ga zowieso naar de winkel waar ik alles gehaald heb !

Daar hebben ze mij die motoren laten kopen en ze kennen mijn boot ,,dus ??

Speedregelaar enz enz >> komt allemaal van dezelfde winkel ,,

Ik kan ze het op de toog laten zien wat er gebeurd >> ik heb daar geen boot ervaring mee ,,

Thanks alvast :wink:

F.van.Gent zei:
Ja dat bedoel ik dis
Je pakt 4 van die kleine batterijen 4 maal 1.2volt oplaadbaar dus
Doe die in zo.n houder waar zo.n stekkrtje aan zit die dus in je onvanger past
Het is dus de bedoeling je de ontvanger een aparte voeding geef en niet van af je regelaar bec dus

Hoi,

Probleem opgelost :banana: >> oeeff,, hik effect weg >> yes yes
-
Heb na nog wat zitten proberen dit gedaan >> de ontvanger apparte voeding gegeven en geen probleem meer >> werkt prima nu :wink:
-
Thanks

Ps heb ook naar een andere winkel geweest en daar zouden ze mij compleet andere motoren aanbieden en batterij :?
-
Motoren die geen regelaar nodig hebben ( ingebouwd ) met reductie systeem er ineens aan + een andere batterij,,
-
Had me inderdaad goedkoper uitgekomen >> motoren met reductie 32 euro het stuk en nu ben ik meer dan 100 euro kwijt voor de regelaar+motoren,,
-
Dus ben ik van plan de motoren en speedregelaar en batterij over te bouwen naar de Helgoland ,,
-
In de Macaret zou ik dan die motoren met reductie systeem willen inbouwen met een andere batterij,,
-
fotos volgen nog !!

grtz

@DIMATRIX
Ik zou het wel sportief vinden als dat je ook bekent maakte als dat ik je heb aangeraden omhet spul apart te voeden hje
Want ik had toch gelijk of zie je dat nu weer anders
eN DIE MOTOREN MET INGEBOUWDE REGELAARS KUNNEN WAARSCHIJNLIJK ALLEEN VOORUIT HE vLIEGTUIGMOTOREN DUS
mvg Frederik

ik zou toch geen motoren met ingebouwde snelheidsregelaar nemen, voor nog een andere reden.... dit is wellicht niet meer bruikbaar in een andere boot.

ik denk dat ze je dit aangeraden hebben of iets soortelijks :? http://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=6322

Als je alles netjes in modules hebt kan je de electronica/motoren nog voor andere zaken gebruiken later in andere combinaties.

blijf in het 'normale' componenten gebied... laat de winkel hun stock maar aan andere verkopen :-)

trouwens ik denk dat heer Van Gent nogmaals gelijk heeft... daar staat waarschijnlijk geen achteruit op. Als je zeer goedkope regelaars tegenkomt is dit meestal het geval. Indien de winkel je dus een vliegtuigmotor en regelaar wil verkopen voor je boot, zou ik daar mijn les uit trekken...

effe terug :

>Je zit met een voedingsspanning van 6V juist op de onderste limiet van >de regelaar, misschien is je batterij niet helemaal opgeladen of wat >versleten.... dan kan de spanning onder de 6V zakken als je gas geeft.

>>>Neen >> alles is nieuw en batt word geladen met de powerpeak dus zeker ook niet

ik denk toch dat dit het geval is -batterij nieuw of niet- die motoren trekken waarschijnlijk genoeg stroom om je batterij effe te laten dippen en daarmee de beveiliging van de regelaar te laten opslaan. (traditioneel zet die gewoon de motoren af en laat de rest aan)

Ik gebruik niet graag aparte ontvanger batterijen en voorzie een 12V spanning in mijn boten... nu 12V in jouw geval zou wel eens te veel kunnen zijn voor de combinatie motoren/regelaar.

dus toch 4 penlites zeker ?

Patrick

F.van.Gent zei:
@DIMATRIX
Ik zou het wel sportief vinden als dat je ook bekent maakte als dat ik je heb aangeraden omhet spul apart te voeden hje
Want ik had toch gelijk of zie je dat nu weer anders
eN DIE MOTOREN MET INGEBOUWDE REGELAARS KUNNEN WAARSCHIJNLIJK ALLEEN VOORUIT HE vLIEGTUIGMOTOREN DUS
mvg Frederik

Frederik >> ik was toch sportief :roll:

Ik had jou als quote gezet in vorig antwoord waar je plaatste om dit appart te voeden :wink:

Heb er zelfs Thanks ondergezet !!

En dan ben ik verder gegaan met mijn tekst >>

Dus nogmaals :wink:

En ja die motors met regelaars >> volgens deze winkel gaan die in de boot dus ,,,

grtz

Dimatrix,

zonder name me noemen etc... je moet echt wel opletten met advies. Zijnde van het forum of en zeker van winkels. Ik vertrouw meer wat ik hier lees dan wat je in de winkel verteld krijgt.

laat ons anders toch eens de type en merk weten van wat je nu gaat gebruiken ?

Patrick

perk zei:
ik zou toch geen motoren met ingebouwde snelheidsregelaar nemen, voor nog een andere reden.... dit is wellicht niet meer bruikbaar in een andere boot.

ik denk dat ze je dit aangeraden hebben of iets soortelijks :? http://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=6322

Als je alles netjes in modules hebt kan je de electronica/motoren nog voor andere zaken gebruiken later in andere combinaties.

blijf in het 'normale' componenten gebied... laat de winkel hun stock maar aan andere verkopen :-)

trouwens ik denk dat heer Van Gent nogmaals gelijk heeft... daar staat waarschijnlijk geen achteruit op. Als je zeer goedkope regelaars tegenkomt is dit meestal het geval. Indien de winkel je dus een vliegtuigmotor en regelaar wil verkopen voor je boot, zou ik daar mijn les uit trekken...

effe terug :

>Je zit met een voedingsspanning van 6V juist op de onderste limiet van >de regelaar, misschien is je batterij niet helemaal opgeladen of wat >versleten.... dan kan de spanning onder de 6V zakken als je gas geeft.

>>>Neen >> alles is nieuw en batt word geladen met de powerpeak dus zeker ook niet

ik denk toch dat dit het geval is -batterij nieuw of niet- die motoren trekken waarschijnlijk genoeg stroom om je batterij effe te laten dippen en daarmee de beveiliging van de regelaar te laten opslaan. (traditioneel zet die gewoon de motoren af en laat de rest aan)

Ik gebruik niet graag aparte ontvanger batterijen en voorzie een 12V spanning in mijn boten... nu 12V in jouw geval zou wel eens te veel kunnen zijn voor de combinatie motoren/regelaar.

dus toch 4 penlites zeker ?

Patrick

Ja op de duur weet ik het ook niet meer hoor :roll:
-
Ga je me toch niet vertellen dat er geneen winkel is die wat eerlijk zijn :roll:
-
Ik had de boot bij dus zou ik het straf vinden ( ik als nieuwe klant ) dat ze mij spullen van vliegtuigen in mijn nek gaan draaien enz ...
-
Kan van hieruit geen foto plaatsen van zo een motor met regelaar ineens aan ,

Alle bedankt in ieder geval voor de reactie :wink:

Een Winkelier wil verkopen en dan staat er ook nog ondeskundig personeel in een zaak.

Tot ergernis van de Verkoper bemoei ik mij er wel mee als ik in een winkel sta en er een verkeerd advies gegeven wordt.
Zelfs hier bij de Electronicaboer daar werd de verkoper boos maar hij gaf een verkeerd advies en had geen verstand van Modelbouwzaken.

Maar ik weet ook van vroeger dat Klanten eigenwijs waren je had hier in Groningen 3 Modelbouwzaken waarvan één te goed was als een klant een moeilijk model wilde kopen werd dat afgeraden door de winkelier, ja dan gaat die klant naar de concurent en koopt hem daar.
Nu hebben we nog één Modelbouwzaak in Groningen waar we het mee moeten doen.

Je schrijft de Zender moet vol zijn dat doe je met een Druppellader als er NIMH accu's in zitten zou ik je dat afraden.
Zender aan een gewone Universele lader laden met 10% van zijn Capaciteit.

En die Ouwe van Gent is een ouwe Rot in het Modelbouwvak, vaarde net als ik vroeger met een oude Klomp met een zeiltje erop of gebruikte een oude wekker voor een schroefaandrijving laatste was gemaakt van een conservenblik.

Alle adviesen hier op het Forum zijn ook niet altijd goede adviesen maar je pikt hier wat op en daar weer wat anders.
Veel lezen op het Forum verrijkt je kennis in de Modelbouw.
Ga ook een naar oude Topics en lees niet alleen de nieuwe.

Veel succes met de bouw.

Perk >> Ik weet niet welk model dat het was !

voorlopig laat ik alles zo >> de bedoeling is dat ik de motoren en regelaar overbouw naar de Helgoland >> waar ze me in een bepaalde winkel verkeerde en dure motoren laten kopen hebben voor de Helgoland,,
-
Kwam er dan bij dat ik een dure regelaar nodig zou hebben voor deze !
Pffoe >> al geluk dat ik dat toen ook niet ineens gekocht had !

Jan Vos >> Bedankt voor de reactie ! Lees maar hierboven hé >> als je er niets of weinig van kent zoals ik >> proffiteren ze ervan !
-
Ondertussen >> thanks forum en iedereen / en ik al wat wijzer geworden :wink:

Dimatrix,

ik leer ook de hele tijd bij hoor. Dat is een deel van de hobby.
eigenwijs ben ik trouwens ook al :-)

blijf maar gerust updates zetten, ik kijk er naar uit.

Ps, kom je binnenkort ook naar battelsluis varen ?

Patrick

Back