Restauratie van een Multiplex LS3

Rest nog een laatste stukje afwerking: de kap van de cockpit
Er zitten een paar kleine scheurtjes in, maar die kunnen verder geen kwaad. Verder zat hij vol met kleine krasjes, maar door goed poetsen met koperpoets knapt hij enorm op. Natuurlijk krijg je er niet alles uit, maar aan de andere kant: hij is tenslotte ook aardig op leeftijd.

MPX_LS3_187_W.jpg

Voor het afstellen van het zwaartepunt plaats ik mijn vliegtuigen op twee, in de werkbank ingeklemde, latten.

MPX_LS3_198_W.jpg

Op de vleugel heb ik eerst met een viltstift op een stukje isolatietape aangegeven waar het zwaartepunt moet liggen.

MPX_LS3_199_W.jpg

De latten zijn aan de bovenkant naar twee zijden rond geschuurd. Dit aan de ene kant natuurlijk om het aanrakingsoppervlak te verkleinen, maar ook om te voorkomen dat de vleugel op een hoek van de lat komt te rusten en dan een te hoge puntbelasting krijgt.

MPX_LS3_191_W.jpg

Naast het lood dat door de oorspronkelijke bouwer in de vorm van loodhagel en epoxy in de neus was gegoten (naar schatting toch zeker meer dan 200 gram) en de accu en servo’s die zo ver mogelijk naar voren geplaatst zijn,

MPX_LS3_197_W.jpg

Moest er nog dik 200 gram aan lood bij.
Het vlieggewicht komt daarmee op 2960 gram

MPX_LS3_200_W.jpg

Bij een spanwijdte van 3,26 m en een vleugeloppervlak van 55,3 dm2 geeft dat een vleugelbelasting van iets over de 53 gr/dm2.
Vrij hoog voor een zwever. De praktijk zal uitwijzen hoe hij vliegt, maar dat duurt nog even.
Eerst even wachten tot mijn eigen vlerk genezen is.

MPX_LS3_183_W.jpg

MPX_LS3_182_W.jpg

Groet Huib

Mooi hoor! Is dat sleufje op de zijkant voor de sleep koppeling?
Heel mooi resultaat, daar mag e je best trots op zijn!

Erg mooi gedaan Huib! op mijn kapje heb ik ook last van erg veel krasjes, ga het ook is proberen met koperpoets. een vraagje, wat is het CG op jouw kist? mijn duits is niet zo denderend en kan het niet vinden in de handleiding.

Erg mooi gedaan Huib! op mijn kapje heb ik ook last van erg veel krasjes, ga het ook is proberen met koperpoets. een vraagje, wat is het CG op jouw kist? mijn duits is niet zo denderend en kan het niet vinden in de handleiding.

Hoi Maarten,

Het zwaartepunt ligt bij de wortel gemiddeld op 90 mm van de voorrand (pag 11 Auswiegen). Voor een eerste vlucht zou dat goed moeten zijn. Daarna verstellen voor optimaal.

Verder wordt aangegeven dat bochten met de LS 3 met ailleron en richtingroer gestuurd moeten worden (pag. 11 Einfliegen).
Het fijn instellen van het zwaartepunt gaat hetzelfde als bij andere zwevers. Daarbij wordt geadviseerd om de ballast met minimaal 20 en maximaal 50 gram per keer te veranderen.

Je bent goed bezig.

Groet Huib

Hoi,
Dit topic weer eens opgezocht omdat ik me kon herinneren dat er een handige methode voor een ruitpatroon in stond;) Hoe is het afgelopen met de LS-3? Heb zelf mijn Graupner LS-6 hier nog steeds staan. Ben er helaas nog steeds niet mee begonnen, zie er een beetje tegenop.

Hoor het graag!
Groeten Rick R

Hoi Rick,

Door gebrek aan een goede sleepvlieger heeft ie nog steeds niet zijn eerste vlucht gehad. Jammer, maar komt deze zomer wel.

Groet Huib

Dat is erg jammer. Staat hij al bijna een jaar ongebruikt in de hoek! Hopelijk komt het er snel van.

Succes

een haak er onder en aan de lier ....is dat geen mogelijkheid? 3 meter zwevers gaan goed naar boven.......
Bovendien is hij ouder dan 20 jaar dus zien we hem graag op het volgende Vintage glider treffen. Zonde om alleen aan het plafond te hangen.
Via dit forum worden ook regelmatig sleeptreffens georganiseerd.....wordt je heel de dag naar boven getakeld. Erg leerzaam en vooral gezellig.

@Willem. Ik heb overwogen om naat het vintage glider treffen te komen, maar er waren helaas andere prioriteiten. Hij hangt overigens niet aan het plafond, maar ligt klaar voor zijn eerste vlucht.

@aurectar. Dank voor het compliment. Het is idd een mooie kist.

@Rick. Is het nog gelukt met het ruitpatroon?

Groet Huib

Hoi Huib!

Hoe staat het met de LS3, inmiddels de maiden al gehad? Ben toch wel erg benieuwd. Mocht het je leuk lijken.... zondag as houden we weer een Vintage Glider Treffen in Hoeven. Het is een heerlijk groot veld en we zien er graag mooie kisten zoals je LS3!

Groeten Rick

Hoi Rick,

Ik ben zeker een keer van plan om naar het vintage treffen te komen, maar komend weekend ben ik bij BIGGS in Sittard. Dus dat lukt niet. Als alles goed gaat krijgt hij dan (eindelijk) zijn maiden vlucht. Ik ben net zo benieuwd als jij hoe dit zal gaan.

Groet Huib
en een succesvol weekend met veel mooie vluchten toegewenst

Mooi

Huib,

Op de een of andere wijze heb ik dit draadje over het hoofd gezien! Erg mooi wat je gedaan hebt.

Het draadje vanaf de eerste pagine even snel doorgescand en toen zag ik de vleugelbevestiging op een foto. Deze lijkt erg op die van Arjan (PH_AJH) en was de reden dat zijn mooie ASW afgelopen zondag onzacht met moeder Aarde in aanraking kwam. Is wellicht verstandig om lering uit die les te trekken en het nog even te checken hoe het bij jou zit. Dit is dat draadje met uitleg wat er fout is gegaan waarbij jij dan denk ik het beste kunt beoordelen of de soort bevestiging identiek is.

Heel veel succes en plezier bij de Maiden, ik weet hoe het voelt

Groet,

Jacob

Hoi Jacob,

Bedankt voor je informatie. Ik heb het nog even nagekeken, maar bij de LS3 is de constructie anders en kan dit niet gebeuren.

Groet Huib

Okay mooi om te horen, goede timing dat ik net nu weer aan dit topic terugdacht;) Ik wens je veel succes! En met al die ervaren Biggs piloten komt het vast goed.

Groet Rick

Hoi Rick,

Ik ben zeker een keer van plan om naar het vintage treffen te komen, maar komend weekend ben ik bij BIGGS in Sittard. Dus dat lukt niet. Als alles goed gaat krijgt hij dan (eindelijk) zijn maiden vlucht. Ik ben net zo benieuwd als jij hoe dit zal gaan.

Groet Huib
en een succesvol weekend met veel mooie vluchten toegewenst

Het BIGGS weekend was bijzonder goed, ondanks dat het weer wat tegenviel.
Veel grote zwevers en sleepkisten. Mijn LS3 was met zijn 3,50 m de kleinste onder de groten; maar dat was geen probleem.

MPX_LS3_201_W.jpg

Omdat ik geen zweefervaring had, heeft Richard Branderhorst mijn kist ingevlogen en hebben we samen hier en daar nog wat getrimd en afgesteld. Daarna heeft Richard nog een paar keer de start en de landing gedaan en heb ik hem gevlogen. Na een paar vluchten op deze manier heb ik zaterdagochtend onder begeleiding nog een aantal vluchten volledig (inclusief start en landing) uitgevoerd. De zaterdagmiddag was er te veel wind voor mij (en ook voor een heleboel andere vliegers) om nog te vliegen.

De zondagmorgen was de wind weer gaan liggen en werd ik na een eerste proefvlucht volledig los gelaten. Tussen de buien toen nog een vlucht of 5 gemaakt.

Bij de laatste vlucht kwam ik te laag in het circuit en kreeg op het laatste moment de motorroutine helaas de overhand. In plaats van het circuit af te breken, toch nog geprobeerd dit uit te vliegen, met als gevolg te weinig snelheid en een onvrijwillige buitenlanding tegen een paaltje. Stevige deuk in de rechter vleugel en bij de wortel het achterste gedeelte ingedrukt.

Maar ja, ik was toch al bang dat ik niets meer te doen zou hebben.

MPX_LS3_204_W.jpg

MPX_LS3_206_W.jpg

Dit neemt echter niet weg dat het een fantastisch weekend was waarbij we gastvrij ontvangen zijn door de club van Sittard, dat goed georganiseerd was door BIGGS en waar ik heel veel geleerd heb. Meer foto's van het weekend vind je op de volgende link BIGGS treffen Sittard 14-15 mei 2011

Groet Huib

O ja, dat zou ik bijna nog vergeten. De kist vloog prima. Ondanks mijn gebrek aan ervaring en de afwezigheid van thermiek zondagmorgen nog twee vluchten van bijna 9 minuten na afkoppelen gemaakt.

Leuk om te lezen dat het vliegen je goed is afgegaan, en dat de kist mooi vliegt! Jammer van de schade, pech dat er bij die buitenlanding een paaltje in de weg staat. Snel de schade herstellen en je kunt in Juni mooi met ons wildvliegen in Twente. Daar komt een groot deel van de vintage glider group lekker een middagje vliegen.

Succes!

Back