restauratie verslag svenson Duke.

janhein

PH-SAM
Van een vriend van dei helaas overleden is heb ik een aantal jaar geleden een Duke gekregen die nog afgebouwd moest worden.
Bij hem hing het model al jaren aan het plafond en hij was er nooit aan toegekomen de bespanning er op te zetten. Door een reeks oorzaken is het model bij mij ook op zolder beland en stond me al die jaren verlangend aan te kijken om een keer zo wer klaar gemaakt te worden om het lucht ruim te kunnen kiezen.

Enige tijd geleden heb ik het model van zolder gehaald en afgestoft.

De schade opgenomen door opslag en transport en alle losse en slechte lijm verbindingen na gelopen.

Dat is de status waar het model nu in verkeerd.

Bij Hk heb ik een bestelling lopen voor wat staal kabel voor een pull/pull besturing en wat kleine onderden.

Vragen hoop ik in dit draadje te kunnen stellen, en voor opbouwende kritiek sta ik ook altijd open.

De bekleding wordt coverall van sig om dat het heel lang mooi blijft en gewicht is bij dit model denk ik niet zo'n heel groot probleem. als ik die enorme lap vleugel zie moet daar wel een paar gram extra aan kunnen hangen.


Een verslag zonder plaatjes is saai dus hier de eerste ;-)

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
duke

Is dit niet the duke van svenson?
Ik ben deze namelijk ook aan het klaarmaken.
in mijn toestel ga ik een electro inbouwen.

Grts Jonathan
 
Klopt jullie hebben helemaal gelijk. Gelijk even aangepast.

Ook ik wil er een electro motor in bouwen. Geen vette vingers en geen kabaal.
Desnoods bouw ik er een geluids module in als ik een ster motor geluid wil
 
Zal wel over dit toestel gaan zeker.

Een andere Duke van Svenson heb ik niet gekend.

[URL="
Duke di Efo - YouTube[/URL]
Zelf heb ik van Svenson de Polo, Sunny, Twinny en Piper J3 gebouwd, buiten het balsa dat toen soms maar zus en zo was, waren het best wel goed vliegende kistjes, onbegrijpelijk dat zulks een firma ter ziele gaat.
Het bouwplan dat bijgevoegd was was gewoon fantastisch, je kon het toestel gewoon in zelfbouw nabouwen, misschien heeft dit tot de sluiting geleid, een kopie was vlug gemaakt bij een drukker.

Johan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zelf ook de Duke gehad met OS 61 FS (open kleppen)

Gewoon een mooi toestel en alhoewel de parasolvleugel anders doet vermoeden vloog hij op zijn rug alsof er niets aan de hand was.

Heb hier nog een oude foto van mij en mijn Duke ergens rondslingeren genomen met opa's Polaroid, ga ik even opzoeken.

Stevo
 
ook nog even een plaatje geschoten van de huidige staat van de romp.Alles wat er nu nog aan vast zit is ook goed gelijmd de rest zat los of vertrouwde ik niet.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik denk dat 4S voldoende gaat zijn om te vliegen.
moet zelfs te doen zijn op 3s maar denk niet dat je al te veel overschot hebt.
Nu ikzelf heb een gat door de firewal gemaakt met de juiste afmeting van het batterybakje dat ik er ga inbouwen waar ongeveer juist de battery in kan.
dit aangezien het zwaartepunt ver naar vooren moet kan ik zo makkelijk met de battery schuiven.
ik laat je zeker iets weten wanneer hij klaar is.

rop en vleugel zijn al in de beige solartex.
nu nog rudder en elov bekleden en plakken en klaar.
Gaat wel makkelijk die stof aanbrengen.


Grts Jonathan
 
tipje

misschien nog een klein tipje.indien je stof dat beetje doorschijnt gebruikt voor het toestel
het deel dat je behoud van het toestel dat jaren geleden is gebouwd moet je lichtjes langs buitenzijde opschuren.
dit omwille kleurverschil van oude balsa plankjes en de nieuwe die je gaat gebruiken voor de afbouw.
oogt mooier heb ik ook even moeten doen:p

grts Jonathan
 
Das wel een goeie tip, nor maal schuur natuurlijk altijd de boel wel gewoon glad maar aan kleur verschillen had ik nog niet gedacht.

plan is om het model te spuiten als hij klaar is alleen moet ik nog ergens het kleur nummer zien te vinden van oratex antique. google leverde bij mij niks op en ook de lijstjes met nummers die van oracover zelf komen staat hij niet tussen. heeft iemand een idee ?
 
zijn deze niet te verkrijgen in de modelbouwwinkel.
zo heb je ook verfpotjes van oracover.
normaal bestaan die dan ook voor oratex.
Grts Jonathan

Das wel een goeie tip, nor maal schuur natuurlijk altijd de boel wel gewoon glad maar aan kleur verschillen had ik nog niet gedacht.

plan is om het model te spuiten als hij klaar is alleen moet ik nog ergens het kleur nummer zien te vinden van oratex antique. google leverde bij mij niks op en ook de lijstjes met nummers die van oracover zelf komen staat hij niet tussen. heeft iemand een idee ?
 
afgelopen dagen slechts hier en daar een half uurtje kunnen bouwen maar ik ben weer een klein stukje verder.
de staart roeren zijn bespannen en ik heb een begin gemaakt met het bespannen van het rudder.

en ik moet zeggen dat mijn nieuwe schuurmachientje super werkt (gekocht via het MBF)
 
effe een paar plaatjes om in de stemming te blijven en de motivatie bij mezelf er in houden om in dit tempo door te bouwen.

full



full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
zondag weer verder, morgen moet ik werken maar kan ik tussen door wel ribben maken voor de vleugel :-D
 
vandaag even in een verloren uurtje een paar onderdelen gesneden.

eerst een kam gemaakt om de ribben uit te kunnen lijnen.

full


gelijk er achter aan de ribben gesneden

full


En zelfs na de thee nog even wat kunnen plakken aan de rolroeren. Ik heb tabjes aan de ribben gesneden en gaatjes in de strip .

op die manier zitten de onderdelen altijd op hun plek en als het geheel klaar is zie je er niets meer van.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik heb vandaag een onaangeroerde bouwdoos op de kop getikt dus zal soms wel even komen kijken hoe het gaat mischin dat ik hem dan ook sneller ga bouwen in iedergeval een leukding
 
zo zou ik nog wel ns n svenson vicomte willen maken als ik nog ns n doosje op de kop kan tikken ! en dan elektro ook n erg leuk vintage model :yes:
 
ik heb hier de originele tekeningen en daar kan ik wel een copietje van laten maken.

De vleugels staan in acad en daar kan ik een ribben set voor je van snijden.
moet je alleen zelf een romp bouwen maar dat moet niet zo'n probleem zijn.

De motorkap wil ik een mal van maken de mijne nis niet 100% en een beetje bros geworden door de leeftijd.


laat maar weten of ik wat voor je kan doen.

succes met bouwen

janhein
 
Back
Top