Restauratie vliegend kruis

Hoi allemaal,

voor vele jaren vloog ik met een vliegend kruis en dat met zeer veel plezier. Jammer genoeg is mijn trouwe toestel 2 jaar geleden in Weert gecrasht. Het fijne was dat 5 minuten na de crash mij al werd beloofd dat ik "snel" opnieuw een vliegend kruis zou hebben. En het vertelde geschiedde, en idd enkele weken daarna, had ik opnieuw een vliegend kruis in handen. Ik ben nog steeds de gulle gever erg dankbaar.

Het toestel is wel erg "gebruikt", dat kan alleen betekenen dat de eigenaar er ook veel plezier aan heeft beleefd. Voor mij houdt het in dat ik de volgende weken/maanden veel werk ga hebben om hem te restaureren.

Aangezien het mijn eerste keer is dat ik een toestel ga restaureren en ik hierin een volledig noob ben, wou ik hier wat hints en tips vragen.

Ik zou nl het toestel helemaal willen afschuren, bijwerken en dan terug (laten) spuiten. Nu vraag ik me echter af hoe ik hier het best aan begin. Ik ben ondertussen al begonnen met gaatjes en scheurtjes te vullen met Micro Filler. Toen ik daarmee klaar was, stelde ik mezelf al de vraag of ik dit niet beter had gedaan na het schuren, maar goed...

kruis1.jpg

Als ik nu van het toestel de verf laag wil afschuren, kan dat dan met bv zo'n driehoeksschuurmachine ? En zo ja, met welke korrel van schuurpapier ? En hoe ver mag ik doorschuren ? Moet ik het afgeschuurde hout daarna met iets bewerken of dan eerst beginnen met alles terug op te vullen met Micro Filler ? Is deze Micro Filler trouwens sterk nadat het droog is geworden ?

kruis2.jpg

kruis3.jpg

Om het toestel daarna te spuiten, moet ik nog iets speciaals doen ?

Alvast vriendelijk bedankt voor alle tips !

Groetjes,

Davy

Laatst bewerkt:
mooi davy weer wat aparts n vlieged kruis!!! dit jaar meschien weer vliegend te zien op een of andere meeting???

mvgr johan snijders

Hey Johan,

mijn tempo kennende zal dit seizoen wel niet meer lukken... :-( Of ik moet serieus hulp krijgen. :-)

Is wel de bedoeling dat deze electro word. Ik heb de motor en regelaar al gekocht... Maar nu eerst vinden wat de beste manier van schuren wordt.

Groetjes,

Davy

als je het toestel wil gaan spuiten moet je hem eerst helemaal mat opschuren en daarna de oneffeheden met plamuur straktrekken maar daarvoor zul je eerst nog wat houtwerk moeten vervangen onder de neus ziet er niet erg jofel uit:sad: gewoon alles netjes voorzover dat gaat!! los snijden., en daar nieuwe paneeltjes voor maken en als alles weer keurig verlijmd zit ga je het onbehandelde hout lakken met g4 of waar ik ook graag mee werk is porien fuller., daarna glad opschuren en wat niet helemaal glad is plamuren en schuren en daarna het hele model mits hij helemaal gespoten is opmatten en in de spuitplamuur zetten., dan kun je precies zien of hij al strak is of er nog wat bijgeplamuurt moet worden., als hij naar je zin is kun je hem het eigenlijk het best spuiten in de 2k lak:yes: maar je maakt hem elektro dus van branstof is geen spraken meer en kun je hem ook heelmooi spuiten met n acryl lak of met n klein rollertje lakken gaat overigens ook supergoed :wink:

mvgr johan snijders

mvgr johan snijders

Ik dacht alles al wel gezien te hebben,
maar dit is toch weer een lekker apart geval!
Ik neem even een abbotje. :p

Hey Johan,

ik zal proberen jouw tips in acht te nemen.

@Sven : ben verbaasd dat toch nog mensen het toestel nooit gezien hebben. Ik was met de vorige nogal redelijk "berucht", vooral door het jengelende geluid als ik ermee rolde. Door de vorm en de prop die maar 2mm van de neusvoorkant raasde, werd het een klankkast... Dus janken deed die wel echt.

P.S. Jongens, deze versie is met intrekbaar landingsgestel, dat had de vorige niet.

Trouwens, foto's van de vorige (RIP) vind je hier

Groetjes,

Davy

Haha, ik ken dat jankende geluid, dat doet mijn picojet ook zo lekker, alleen voorop zal het denk ik NOG erger zijn. ;)
Moet toch wel een bijzonder vliegbeeld geven lijk me. Zijn er mischien filmpjes van?

Sven,

filmpjes zijn altijd zo moeilijk vast te krijgen he ! Het enige beeld dat ik er van heb, is erg kort en dan ook nog eens zonder geluid... Maar het is beter dan niks he :

De originele vloog met een 6,5cc OS motor (een héééééle ouwe). Deze zal uitgerust worden met volgende setup :

* Motor
* Regelaar
* 6S1P Lipo's (5000 mAh)

Groetjes,

Davy

Laatst bewerkt door een moderator:
Oei ik heb me miskeken op het formaat,
met zon aandrijving is het nogal een bakbeest toch?
Hoegroot is dat kruis eigenlijk?

Zon geval verkleinen en uit depron peuteren lijkt me ook wel grappig,
misschien zijn er nog knutselaars die hier een idee vinden. ;)

Sven,

je vergist je denk ik hoor. Het toestel heeft een spanwijdte van 90 cm (als ik me niet vergis). Valt qua gewicht en grootte dus echt wel mee ...

P.S. Ik heb er een plan van, dus bij interesse kunnen we wel iets regelen.

Hoe dan ook, daarnet mezelf goed ingewikkeld en de kou getrotseerd. Op eigen "ervaring" maar wat gaan testen en de driehoeksschuurder met een 240'er uitgerust en maar proberen. Omdat het niet echt goed vooruit ging, overgeschakeld op een 120'er maar ook daarmee is het een hele klus.

Maar goed, ik heb ondertussen de onderkant voor de helft "behandeld". Maar de kou werd toen echt te erg. En ik wou eerst een professionele mening. Ik zou nl willen weten hoe ver ik moet gaan schuren. Moet echt ALLE verf er af ? Zodat ik het hout kan zien (zoals op bepaalde foto zichtbaar is) ? Je ziet de foto's hieronder ook met de verschillen tussen origineel en afgeschuurd.

Groetjes,

Davy

Kruis4.jpg

Kruis5.jpg

Kruis6.jpg

Kruis7.jpg

Kruis8.jpg

Kruis9.jpg

Hmm nee hij is dus toch niet zo groot, maar dan moet hij toch wel ontzettend veel wegen?
Ik bedoel je zet er niet voor niks een flinke 1000 watt op, toch?

Het is echt een model waar ik kriebels van krijg,
maar houtbouw is voor mij helaas niet weggelegd (geen bouwplek).

Stuur je plannen eens naar multiplex? :lol:

Hoi Davy,

Sorry dat je zoveel werk met het kruis hebt.
Maar ik heb er idd veel plezier aan beleefd.
Suc6 met het kistje.

De gulle gever, Twan

Ik ging er vroeger met afbeiz tegen aan.
Je moet er alles afhalen.

Hey Johan, waar haal je dat afbeiz ? Of bedoel je afbeits ? Bijt dat de verf een beetje meer uit of wat ?

Hmm nee hij is dus toch niet zo groot, maar dan moet hij toch wel ontzettend veel wegen? Ik bedoel je zet er niet voor niks een flinke 1000 watt op, toch?
Het is echt een model waar ik kriebels van krijg,

Sven, weegt eigenlijk volledig vliegklaar niet zoveel. Ik zou hem eens moeten wegen om het juist te weten. De motor is er vooral voor de snelheid. Het is een leuke kist op speed en om snel mee te rollen. Motor is gekozen in samenwerking met vosje. Hij helpt me altijd met zoeken naar motoren en regelaars. Ik denk dat hij deze motor op zijn vliegende Gargamel heeft staan en die daarom had aangeraden !

Stuur je plannen eens naar multiplex? :lol:

Ik denk niet dat dit veel zin heeft ! Het is trouwens een officieel plan uit de jaren stillekes. Ik zou eens moeten checken uit welk jaar ! Het is trouwens ook zo dat bedrijven zoals Multiplex altijd zullen kiezen voor een veel gewild model. Zo'n kruis heeft maar enkele aanhangers dus dan komen de ontwikkelingskosten veel te hoog uit ! Als ik me niet vergis zijn het de jongens van Horst die ooit met een heel team van deze kruisen rondvlogen !

Hoi Davy,
Sorry dat je zoveel werk met het kruis hebt.
Maar ik heb er idd veel plezier aan beleefd.
De gulle gever, Twan

Hey Twan, ik wist niet dat jij ook op het forum zat ! Ben blij te zien dat je meevolgt ! Geen zorgen hoor, werken hoort bij de hobby ! En ik wil hem zeker goed in orde krijgen ! En dat mag tijd en moeite kosten. Sowieso, nogmaals bedankt he ! Ik werd er (toen je zei dat ik hem kreeg) echt wel weemoedig van ! :-) :-) Je wist niet hoe gelukkig ik toen opeens was na zo'n k*tdag vol crashes ...

Vriendelijke groeten,

Davy

Ik kan iig niet wachten tottie klaar is, Davy.
Dit beest moet ik een keer zien vliegen. ;)

Echt jammer dat mensen hier zo weinig interesse in hebben.
Ik ben snel uitgekeken op die conventionele plank vliegtuigen,
en zoiets als dit werkt echt als een magneet op mij.
Zijn er geen ARF versies van bekend?

Sven,

door tijd problemen en erg weinig bouwervaring gaat het toch nog een tijdje duren hoor ! Na het schuren moet ik toch nog wat zaken bijwerken en dan iemand vinden die hem wilt spuiten.

Het feit dat mensen weinig interesse in zulke dingen hebben, is omdat het meestal toestellen zijn die niet simpel te vliegen zijn. De conventionele "plank vliegtuigen", zoals jij ze noemt, zijn gemakkelijker te vliegen maar ook door de ARF's van tegenwoordig, sneller klaar. Van dit kruis denk ik echt niet dat er een ARF bestaat, of ook ooit zou kunnen bestaan. Of wij zouden ze moeten gaan produceren ! :-) :-)

Voor mij is dit ook een magneet hoor, ik probeer altijd tegendraads te zijn met vliegtuigen. Er moet toch een beetje kunst-en vliegwerk nodig zijn om het in de lucht te krijgen ! :-) Ik ben niet de duurder-en-groter-is-beter type. Liever een goedkoop bizar ding waar het soms erg veel tijd neemt om het vliegend te krijgen.

Hopelijk morgen avond meer schuurwerk ...

Groetjes,

Davy

Vandaag dacht ik om nog wat te gaan schuren. Dat is gelukt voor ongeveer 45 minuten, maar de gierende snijdende wind in mijn oren zorgde ervoor dat deze vent tegen de vlakte ging. Denk een probleempje met mijn evenwichtssysteem ?? :-(

Hoe dan ook, de hele onderkant is toch al voor een groot deel geschuurd. Heb het nu gedaan met korrel 60, maar ik had niet de indruk dat het extreem veel beter ging dan met korrel 120 of 240.

Kruis10.jpg

Ik weet echter nog steeds niet hoeveel er nu echt van de verf afmoet. Ben ik goed bezig of niet ? Gisteren nam ik hem mee naar de club in de hoop tips te krijgen, maar even voelde ik me echt slecht, als je zo'n opmerkingen krijgt van "oh, is dat alles wat jij op 1u schuurt , als ik het gedaan had, dan was al alles gedaan"... Pffff, dan gaat de moed over.

Hopelijk de volgende dagen geen te scherpe wind !

groetjes,

Davy

Doorzetten Dave.
Over het spuiten kan ik je niet zoveel vertellen, maar je primer zal een licht ruw oppervlak nodig hebben om te hechten, en dan de kleur daar weer over heen na licht schuren met 800 grid.

En meteen even meten, zodat ik een tekening voor je kan maken, dan kunnen we Johan er een paar laten frezen....

Dat bouwt lekker snel....

Sucses, Frank.

Laatst bewerkt:
Hey Frank,

door een veel te drukke week, zal er niet veel terecht kom van verder werken voor het weekend ... :-(

Wat bedoel je met tekening maken ?

Ik heb nl een officieel plan van het toestel, dus een tekening is toch niet meer nodig ?

groetjes,

Davy

Back