Restauratie vliegend kruis

Ik kan iig niet wachten tottie klaar is, Davy.
Dit beest moet ik een keer zien vliegen. ;)

Echt jammer dat mensen hier zo weinig interesse in hebben.
Ik ben snel uitgekeken op die conventionele plank vliegtuigen,
en zoiets als dit werkt echt als een magneet op mij.
Zijn er geen ARF versies van bekend?

Hoi Sven,
ook ik volg dit draadje op de achtergrond.
Het vliegend kruis mag namlijk op een vliegshow niet ontbreken, net als de fietsende smurfen. Maar daar zorgen Davy en Maurice wel voor.

Snel uitgekeken op een conventionele plank?
Dan daag ik je uit om deze eens te bouwen:
Modelbouwclub Weert Batwing

Die hebben we binnen de club tientallen gehad waar we menig vliegshow mee hebben opgeleukt. Momenteel liggen er nog een paar hier en daar op zolder, ook bij mij.
Ik kan stellen dat ze beter vliegen dan de Stratossen van Hanno Prettner.

Enfin, we zien komend seizoen het vliegend kruis wel weer door het luchtruim scheren....

Succes Davy met de renovatie!

Grt Frank

Leuk voor een depri projectje.
Maar dan moet die staartvin ook batterig Frank!

Niek, mijn gedacht!
Heb 'm al eens als depron uitvoering ooit in de lucht gehad. Halve grootte.
Staartvin kun je maken zoals je wil. Ook 'batterig' zoals de mijne ;-)

Johan,
lijkt me een leuke uitdaging. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Heb nog een OS 7,5 liggen. Zou zomaar kunnen.
Toestel is wel helemaal gaar, maar met wat kunst en vliegwerk nog wel luchtwaardig te krijgen...

Maar dit is off-topic. Het gaat over het kruis van Davy.... ;-)

Hey jongens,

in plaats van mijn draadje in te pikken met Batjes, kom naar mij thuis en kom me helpen schuren !!! Hahahahahaha, grapje natuurlijk !

Ben blij de "hechte bende" hier weer te ontmoeten. Betekent dat jullie volgen. Alleen moet ik nog een aantal tips losgepeuterd krijgen... Want nog steeds ben ik niet helemaal overtuigd of ik wel goed bezig ben !

groetjes aan alle plank-piloten !

Davy

Hey Johan,

als je geen geduld hebt, raad ik het volgende aan :

Jij komt het plan bij mij afhalen en bouwt er dan ook ineens een nieuwe voor mij ???? Deal ? :-) Maar als je dan hier bent om het plan af te halen, kan je beter ook ineens helpen met schuren...

Groetjes,

Davy

Omdat Plotterwelt toch niet komt om te schuren, heb ik vandaag toch nog zelf een uurtje kunnen uittrekken om te schuren. :-)

Ik had echter echt wel het gedacht dat schuren veel sneller ging en je echt wel snel tot op het hout zou zitten. Maar ik denk dat Twan gewoon superverf heeft gebruikt, want met korrel 60 en echt wel lang schuren en hard krijg ik het rood gewoon niet weg. Het wit gaat op sommige plaatsen beter, maar ook niet overal.

De bovenkant is nu ook volledig geschuurd, maar eigenlijk heb ik nog steeds geen bevestiging of ik nu verder kan ? Of moet het rood echt wel weg ?

Kruis11.jpg

@Johan, wat was dat toen van die beits ?

Zou ik nu kunnen beginnen met bijwerken met houtmastiek ?

Groetjes,

Davy

Voor het schuren zou ik gaan tot het begint door te schemeren. Wanneer je op het kale hout komt gaat het schuren ineens veel harder :oops: en zit je snel te diep.

Eerst de verf afbreken met thinner oid?

(jij zult nu ook wel aardig roodgestoft zijn ;))

Met die beits wordt afbijt bedoelt ;) Zou ik niet doen, want dan wordt het een papperige bende vrees ik. Niet alles wegschuren, anders moet je weer gaan gronden.

Eerst de verf afbreken met thinner oid?
(jij zult nu ook wel aardig roodgestoft zijn ;))

Niek,

onder het hout zit er isomo (of in het Nederlands : piepschuim). Als ik me niet vergis, dan vreet thinner ook piepschuim op ? Zodoende niet echt haalbaar... Denk ik...

Wat dat stof betreft : ALLES ziet hier ondertussen rood ja ! Man man man... Hahaha.

Het geschuurde oppervlak is al bij al nu vrij glad en vlak. Dus in principe zou ik durven stoppen en dan met de grondlaag gaan beginnen. Maar aan de andere kant bestaat het gevaar dat de verf niet direct pakt ...

Ik moet er nog even over nadenken ... Alhoewel, dat doe ik al veel te veel...

Groetjes,

Davy

ja davy de doorzetter wint :lol:komt helemaal goed met je kruisje!!:oops: ik weet niet wat voor verf je op je vliegend kruis hebt zitten maar het is wel n gemeen verfje als je daarvan tegen de vlakte gaat:hammer:???straks n mooi kleurtje dr op en dan is alle ellende weer gauw vergeten. tot zover :thumbsup:

mvgr johan snijders

Hoi allemaal,

bedankt voor de steun... :-)

Ik heb nu een belangrijke vraag : Kan ik de volgende tube gebruiken om de gaten op te vullen ?

Polyfilla.jpg

Groetjes,

Davy

Balsafiller nemen (modelbouwwinkel) of een lichte spachtel van de Gamma (voor plafons)

Kneetbaar hout is te zwaar en zal ook niet goed houden op balsa.

Mvg Johan

Een ervaren bouwer ben ik niet, maar ik heb al veel positieve reacties gehoord op Alabastine Easyfiller. Als je dit in de zoekfunctie intypt kom je vanzelf bij deze draadjes uit denk ik.

Succes!

Die Easyfiller is een erg goed en licht product, wil alleen wat lastig smeren. Wanneer je dit product aanlengt met enkele druppels water gaat dat uitsmeren gelijk al een stuk beter. Ook als je dit een beetje ,erg, dik aanbrengt kun je het uitstekend en erg makkelijk weer vlak schuren.

Da's ook het spul wat op modelbouwsites wordt aangeboden voor zo'n pakumbeet 16-17 euro. Bij de bouwmarkt staat ie voor 7,50 Euro.. Ik wist het wel... (ben nochtans geen 'Hollander' maar gewoon een Nederlander. ;-) )
Heb 'm sinds ons bouwproject bij MBC ook aangeschaft en het werkt super!
Succes Davy, I'll 'cross' my fingers..
Frank

Hoi allemaal,

vandaag nog eens wat verder gedaan met het kruis, alhoewel weer niet veel tijd gehad.

Allereerst het motorschot er uit gehaald omdat dat volledig los zat. Ik wil het volledig vervangen om zeker te zijn dat het niet meer los kan komen.

Kruis12.jpg

Ik ben dan ook de gaatjes beginnen opvullen. Toch met dat kneedbaar hout want in de Gamma vond ik de boven vermelde spullen niet. Maar geen nood, er zijn zo weinig gaten dat het echt het gewicht niet gaat maken .

Kruis13.jpg

Dan heb ik even het intrekbaar landingsgestel geprobeerd en heb er wat olie tussen gespoten om het wat soepeler te maken.

Kan echter iemand me vertellen hoe ik de wielpoot vast moet maken in dit systeem ?

Kruis15.jpg

Voor de neuspoot heb ik geen ENKEL idee hoe ik dit werkend moet krijgen. Hoe moet de servo dit aansturen ?

Kruis16.jpg

Daarne heb ik kapotte neuslat afgesneden en de volledige voorkant gelijmd met 5 minute epoxy. Dit moet nu eerst uitharden. Dan moet de nieuwe neuslijst er op.

Kruis17.jpg

Daarna in het bakje voor de servo's nog wat hout gevonden dat los zat en dat dus ook maar even gelijmd.

Kruis18.jpg

Het plankje onder de neus, waar het neuswiel in gaat, is ook helemaal kapot. Ik heb dat provisoir bij elkaar geplakt om zo over te tekenen en dan later opnieuw uit te snijden.

normal_Kruis19.jpg

Twan, moest je nog mee aan het lezen zijn, kan je me dan even antwoorden op volgende vraagjes ?

1. Welke servo gebruikte je voor het hoogdlandingsgestel ? Een sterke zware ? En voor de neuspoot ?
2. Had jij de balsa plankjes met doek en epoxy ingesmeerd ?

Ik hoop woensdag opnieuw de tijd te vinden om te gaan schuren met een fijnere korrel om dan klaar te zijn om te spuiten ! Wie kan me helpen met hem terug te spuiten daarna ? Ik kan het alleszins niet ...

Groetjes,

Davy

Laatst bewerkt:
Back