Restauratie vliegend kruis

Hoi Davy,

Ja, ja ik volg je draadje,

Het is volgens mij al 20 jaar geleden... maar volgens mij was het een 180 graden servo en echt sterke servo`s waren er toen nog niet (5 kg).

Ik meen dat de balsa behandelt is met glasmat en G4.

Gr oet Twan
 
Hey Twan,

ik heb geen ervaring met glasmat noch G4. Dus dat zal ik niet (kunnen) gebruiken.

Vandaag nog wat verder gewerkt en toch al een aantal probleempjes tegengekomen.

Allereerst de motor. Bij mijn vorige vliegende kruis, was de speling tussen de romp en de prop echt miniem. Als ik dit nu probeer te imiteren met de electro motor (zie foto1), dan raakt de motor de binnenkant van de romp. Deze gaat vooraan een beetje naar onder taps.

Kruis20.jpg


Ik heb ook een nieuw motorschot gemaakt (firewall) en als ik deze op dezelfde plaats zou zetten als waar de andere stond en ik de motor zo ver mogelijk naar achter breng, raakt die nog steeds de binnenkant van de romp. :-(

Kruis21.jpg


Als ik het schot verder naar achter zou zetten en zodoende ervoor zorg dat de motor de romp niet raakt, dan is de prophouder veel te ver naar achter om de prop te monteren.

Kruis22.jpg


Ben benieuwd hoe ik dit moet gaan oplossen ? Idee ?

Onlangs heb ik bij UH een 180 graden servo gekocht, die naar het schijnt dient voor landingsgestellen zoals hier in het kruis. Ik heb er een servohouder voor gemaakt. Ik moet even checken of de servo krachtig genoeg is. Ook moet ik gaan zoeken hoe ik deze het best moet installeren, sowieso waarschijnlijk op de kop (zie 3de foto hieronder) ...

Kruis23.jpg


Kruis24.jpg


Kruis25.jpg


Er is 1 voordeel, er is reeds een "vak" voorzien waar voordien de tank instak. Deze kan ik gebruiken voor de lipo batterij. Alleen moet ik dit bakje voorzien om de lipo er uit te kunnen halen. Daarom geprobeerd om een systeem te maken waarbij de voorkant d.m.v. een lipje onder de rand schuift en dan achteraan een cockpit systeem gemaakt. Dit moet nog aangepast worden, want het plaatje gaat nog vrij bol staan. :-(

Kruis26.jpg


Kruis27.jpg


Wordt vervolgd.

Davy
 
Hoi Davy,

Leuk project:)! Tis weer eens wat anders.
Maak je over dat schuren niet te druk. De verflaag die er nu op zit is schijnbaar een goede degelijke verf. Ruw opgeschuurd werkt dit prima als grondlak.
De kist zal net wat zwaarder zijn als je niet alle verf er af haald, alleen weet ik niet of dat wel nodig is op zo'n opknapper.
De kans dat je ineens het balsa schuurt is erg groot, wat de looks absoluut niet ten goede komt.
Zorg dat het geheel netjes is, de oneffenheden eruit zijn, en spuit hem in jou kleur.
Dat is echt meer dan genoeg.
 
Hoi allemaal,

sorry dat er geen update was. Maar helaas is mijn oma vorige vrijdag overleden en dus was het een week vol met allerlei zaken regelen met een hoop kerkelijke mis'sen en de begrafenis en zo.

Er was dus geen tijd en zin om te bouwen. Hopelijk kan ik er terug invliegen ergens volgende week !

P.S. Aangezien ik nog nooit zulke intrekbare wielen heb gehad, ga ik woensdag bij een kameraad kijken hoe dit het best wordt gemaakt.

Groetjes,

Davy
 
je neuspoot is niet compleet.
Daar mist namelijk het aanstuurstangetje, waar je de servo op moet aansluiten.

Je hoofdlandingsgestel. Daar zou als het goed is, aan de zijkant een kleine made schroefje moeten zitten. Dit schroefje moet zitten in de zwarte blok die omhoog en omlaag klapt bij het in/uit trekken
 
Hoe is het met het kruis Dave.
Wel doorgaan .
We willen op 9 mei wel een vliegend kruis zien. :mrgreen:
Mvg Johan

Johan,

eigenlijk niet zo goed. Zoals je misschien wist was het vorige week een erg zware week door het sterfgeval van mijn oma. Toen is er van bouwen niks in huis gekomen. Deze week ben ik tot gisteren op cursus geweest en dus ook geen tijd gehad.

Uiteindelijk heb ik gisterenavond een aantal dingen gedaan samen met een kameraad. We hebben de neus hersteld, het motorschot er in gelijmd (verder naar voren dan voorzien) en het landingsgestel er al ingepast. Ik had voor het landingsgestel een servo gekocht maar deze was veel te zwak. Gelukkig hadden we nog een grotere liggen die er nu in moet komen. Het landingsgestel stropt wel een beetje (oud).

Ik zit nog met een probleem. Om de gaten op te vullen had ik kneedbaar hout gebruikt en dat is zo megahard dat schuren daarover niet goed werkt. Er gaat meer af er rond dan er op. Dus daar moet ik nog een oplossing voor vinden.

Ook heb ik gemerkt dat het gat in de linkerzijde onderaan nogal ondiep is voor 6 cellen lipo. Daar moet ik dus ook nog een oplossing voor vinden.

je neuspoot is niet compleet.
Daar mist namelijk het aanstuurstangetje, waar je de servo op moet aansluiten.
Je hoofdlandingsgestel. Daar zou als het goed is, aan de zijkant een kleine made schroefje moeten zitten. Dit schroefje moet zitten in de zwarte blok die omhoog en omlaag klapt bij het in/uit trekken

Ik heb ondertussen gevonden hoe ik het landingsgestel er in moet krijgen, maar nog niet hoe het neuswiel er eigenlijk in moet. Moest je een tekening hebben die het me kan uitleggen, dan graag.
Ook veronderstel ik, uit de opmaak, dat ik voor het neuswiel 2 servo's nodig heb ? Eentje voor het intrekken en eentje voor het sturen ? Klopt dit ? Zo ja, enig idee hoe die moeten geplaatst worden ?

Ik had eventjes gedacht om het neuswiel in te bouwen in het bakje links en dan de lipo achter de motor (in het grote vak) te steken. Maar ik weet hoe een kruis nogal onstabiel is op de grond, dus als het neuswiel zo ver naar links komt, dan gaat hij zeker overstag.

Ook moet ik uitzoeken of ik er groter wielen in kan krijgen, want op deze motor moet een 12x8 prop komen. Als ik een 10x6 steek, is er nog een halve centimeter vrij tot aan de grond. Een 12x8 is dus veel te hoog. Dus moet ik een groter neuswiel steken... :-(

Nog een hoop werk dus, 9 mei wordt voor mij onhaalbaar. Of er zou een fee moeten neerdalen. Moest het toestel klaar zijn, dan nog weet ik niet wie hem eventueel kan spuiten, dus dat wordt nog een beetje rondzoeken...

Groetjes,

Davy

P.S. Fotootjes volgen !
 
Voor een sturende intrekbare neuspoot heb je idd twee servo's nodig. Helaas kan ik je zo niet vertellen hoe deze aansturing precies werkt. Is al moeilijk genoeg als je het voor je hebt liggen.

Wat ik tot nu toe heb gezien is de retract servo met stangen en de stuuring met kabels die spannen als de poot uit is geklapt.

M.v.g. Frank.
 
komt goed davy rustig aan en breek het lijntje niet:yes: je moet er zeker geen haastwerk van maken., met intrekwielen heb ik ook niet veel ervaring maar het zal best goedkomen :wink:

mvgr johan snijders
 
@davy

Hier is een foto, hoe je neuspoot mechaniek eruit moet zien.
Op de foto zie je het messing stangetje met de servo-aansluiting. Op jouw foto mist deze

retract4.jpg
 
Hey Franky,

bedankt voor de foto.
Toevallig had net een medelid me gisteren een verstaanbaar tekeningetje gemaakt. Dus ik begin het allemaal te snappen.

De rand waarmee het neuswiel wordt vastgezet is kapot. Dus misschien is nieuw kopen op dit moment beter ? Maar waar haal ik zoiets ? Is dat van een bepaald merk (Twan ?) ? En zo ja, hoeveel zou zoiets mogen kosten ?

Groetjes,

Davy

P.S. Seffens even gaan schuren !
 
Inderdaad, dat is zo.
Ik heb op Conrad er wel een handleiding bij gevonden en heb die uitgeprint. Daar staan mooi de afmetingen op van de gaatjes voor de schroeven. Daarmee heb ik ontdekt dat dit landingsgestel te klein is !! En ik kan via Google geen van hetzelfde merk vinden dat de zelfde grootte heeft als de huidige.

Ik vond wel deze op Kapaza en ik DENK dat het de zelfde is als de mijne. De man vraagt 25 EUR. Ik weet niet of dat een goede prijs is voor 2de hands materiaal ?

P.S. Ondertussen is het kruis voor de 3de keer geplamuurd en geschuurd. Vanavond nog een laatste keer met korrel 60 schuren en daarna alles nog een keer met 120 korrel. Daarna is hij in principe klaar om in de lak te gaan. En daar knelt nu het schoentje. Ik zelf kan niet spuiten en ik ken ook niemand die het wilt doen. Misschien is er hier iemand kandidaat om me daarmee te helpen. In principe slechts 2 kleuren, rood en wit !

Groetjes,

Davy
 
Das het voordeel van electro, het hoeft geen 2K te zijn...
En zelfs voor 2K zijn spuitbussen te krijgen met blanke lak.

Als je een goede ruimte hebt om te spuiten, zelf doen, wel goed ventileren....
 
Heren,

ik heb schrik dat na al deze moeite het spuiten gaat zorgen voor een lelijk resultaat omdat ik het nog nooit gedaan heb ! :-(

Ondertussen beetje verder gewerkt (niet veel, maar ja).

Allereerst alles nageschuurd met korrel 150. Is nu allemaal echt wel glad.

Daarna terug de stootstang ingebouwd naar het hoogteroer en het (ondertussen) afgebroken roerhoorntje vervangen.

Kruis34.jpg


Daarna begonnen aan het inbouwen van de servo voor rolroeren en hoogte. Ik vond nog enkele van deze MSX-6 servo's, ik hoop dat ze voldoende zullen zijn.

Kruis36.jpg


Ik zal hier nog wat over moeten nadenken want ik vrees dat de servo's nu net wat te hoog zullen zijn voor de bodemplaat... Onderzoek vanavond of later...

Groetjes,

Davy
 
Hoi allemaal,

het project met het kruis ligt helemaal stil.
Ik ben nog steeds op zoek naar het juiste landingsgestel en heb het in verschillende modelbouwwinkels nog niet gevonden. Sinds gisteren heb ik wel al 2 servo's voor het neuswiel, maar dus nog geen neuswiel.
Ondertussen zit ik ook met het probleem dat de 13x6 prop te groot is voor het neuswiel. Dat wordt zoeken hoe ik dat moet gaan oplossen.
Ondertussen heb ik van een vriend het aanbod gehad om het kruis te laten spuiten, dus dat komt hopelijk in de eerste week van juni in orde.

Groetjes,

Davy
 
Afmetingen afstemmen is iets wat in de modelbouw nog ver te zoeken is.
Jammer dat zo'n retauratie project daarop hangt.

Kun je het landingsgestel niet vervangen door een langer exemplaar?
Als je toch geen passend model gevonden krijgt, zover, kun je het mischien meteen ophogen om met die grote prop uit de voeten te kunnen....

Sterkte Dave.
 
Back
Top