Restauratie 'Weser'

Regelaars regel ik wel, maar frezen en zo heb ik de spullen en ervaring niet voor.

Grof uitlijnen lukt me uiteindelijk wel. Dat moet echter daarna nog gefinetuned kunnen worden. En dan drie stuks vlak naast elkaar.

De oude steuntjes waren aluminium hoekstukjes. Dat buigt wel wat maar niet veel, echter waren de boutgaatjes niet ovaal dus niet meer te finetunen. Horizontaal is met dat hars opgelost. Vertikaal ook een beetje maar niet veel. De dubbele kruiskoppelingen moesten de rest opvangen. als ik die ertussenuit kan halen of tot enkele kan reduceren dan heb ik al wat ruimte gewonnen richting de schroeven en kan ik een nieuw plaatje op de bodem maken als basis.

Zal eens een potje zoeken naar oplossingen en kijken of ik ook zoiets kan maken.

Aangezien de askokers al in de romp vast zitten is het moeilijk om de motoren exact recht uitgelijnd te krijgen. Aangezien de dubbele kruiskoppelingen van Robbe en Graupner moeilijk of geheel niet meer verkrijgbaar zijn zou ik het volgende proberen. Zet de motoren (als ze weer acceptabel lopen) op de motorsteun en monteer motor + steun zo recht mogelijk voor de as. Houd 1,5 a 2 mm speling tussen motor en schroefas. Daarna de motor demonteren en een koppeling maken van rubber brandstofslang. Het is even zoeken naar de juiste diameter. De slang moet stevig op de assen gaan. Slang op de as schuiven, motoras in de slang en dan de motor weer monteren op de steun. Kun je 3 dubbele kruiskoppelingen vinden, nog mooier natuurlijk. Heb al een 4-tal CTI motorregelaars in gebruik en ben daar zeer content mee. Schappelijke prijs, klein en licht. Zou geen enkele kruiskoppelingen gebruiken. Die kunnen alleen een hoek in de uitlijning aan. gr. Klaas.

Als je rubber zoekt voor een koppeling die op de raboesch asmeenemers past, heb ik dat wel voor je. Kan zo iets voor je op de post doen. Gebruik het zelf ook en is heel erg sterk.

Gaat dat niet slippen na een poosje als je zo'n rubber gebruikt (heu...:oops:) door het vet uit de schroefas?

As is 3mm, kan 'm opruwen en eventueel met een borglijm aan de schroefkant vaster maken, dan kan de motorkant altijd nog slippen bij vastloopellende.

Maar nog steeds moet ik dan de as van de schroefas zien door te trekken door de motoren en dat vast zien te fabrieken. Ik denk een dubbele vlakke plaat in de romp als basis. Daarop drie stuks hoekijzer met een bout en ring in het midden in een te groot gat (voor de bout). Dan heb ik enige speling horizontaal.

Dan verticaal door het hele hoekijzer te verhogen middels ringen onder het hoekijzer en de motor zelf monteren op dat hoekijzer in ovale gaten zodat dat ook nog op en neer kan.

De neiging kan dan door buigen van het ijzer maar daar ben ik niet zo kapot van eigenlijk: daarmee verkloink je ook de andere instelling maar goed, dat is eventueel op te lossen.

Daarmee heb ik dan de posities. Plaat eruit en alle verbindingen goed maken, versterken etc. Daarna plaat er weer in en de koppelingen erop schuiven. Lijkt me een slimme oplossing waarbij je er niet meer bij moet daar onder het dek.

Als je rubber zoekt voor een koppeling die op de raboesch asmeenemers past, heb ik dat wel voor je. Kan zo iets voor je op de post doen. Gebruik het zelf ook en is heel erg sterk.

Da's aardig van je. Maar ik ben 'm even kwijt: ik begreep dat je een rubber 'buisje' in plaats van de koppelingen bedoelde. Dus kale motoras en kale schroefas.

Maar bedoel je dat meer als zoiets:
ro1445.jpg

Denk dat ik je snap na wat goegelen; waar bovenstaand het rubbertje zit, zat voorheen de kardan. Dat type heb ik wel in een andere boot maar in deze zaten van die ronde bolletjes met een haakje en een uitschuifbaar middenstukje.

Zoals in die plaatje te zien:

arashi%20motor.jpg

Laatst bewerkt:
Da's aardig van je. Maar ik ben 'm even kwijt: ik begreep dat je een rubber 'buisje' in plaats van de koppelingen bedoelde. Dus kale motoras en kale schroefas.

Maar bedoel je dat meer als zoiets:
ro1445.jpg

Denk dat ik je snap na wat goegelen; waar bovenstaand het rubbertje zit, zat voorheen de kardan. Dat type heb ik wel in een andere boot maar in deze zaten van die ronde bolletjes met een haakje en een uitschuifbaar middenstukje.

Zoals in die plaatje te zien:

arashi%20motor.jpg
Wat je schreef is correct. Ik bedoelde idd de koppeling die je linkte. Ipv de cardan een stuk rubber er tussen. Dat is ook wat klaas bedoelde. Ik gebruik het in combinatie met de adapters van raboesch

Zoiets is helemaal ideaal. Er zitten busjes bij om de boel passend te maken op motor en schroefas.
Om 3 motoren op 1 vlakke plaat te zetten gaat goed als je nieuw begint en de assen kan richen op de motoren.
Nu moet je de motoren richten naar de assen. Dus motorsteun aan de motor en dan zo inbouwen dat het geheel rechtvoor elkaar staat. En dat 3x. Heb je de ruimte (hoogte) om onder de motoren een vlakke plaat te zetten, prima.
Ga niet knoeien met vulringen tussen motor en steun. Dat geeft alleen maar gelegenheid voor trillingen, herrie en slijtage. Je zou kunnen overwegen om de oude roestende assen te vervangen door RVS exemplaren. Kost je wel 30 euro extra, maar dan ben je van dat corrosieprobleem af en gaat het nooit meer vast zitten. Gr. Klaas.

Waarom niet terug op de oude manier, maar beter uitgelijnd.
je bent toch zeker niet van zin om elk jaar de motoren te reviseren?

ik plaats eerst een buisje over de schroefas en de motoras ( strakke rechte verbinding )
motor met schroefjes aan de steun bevestigen, uitlijnen en eventueel een spie onder de steun.
als alles netjes draait met epoxy vast zetten.
nadien buisje vervangen door een enkele kardan koppeling ( heeft als enig nut , te breken als de schroef vastloopt zodat mijn motor niet verbrand )
Mochten de steunen er ooit uit moeten is het een kwestie deze op te warmen tot de epoxy loslaat.
Hoe je het ook oplost er zijn steeds voor en nadelen aan, het is dus een kwestie van je er goed bij voelen op de manier dat jij het uitvoert.
vgr Marc

In de Norderney heb ik dat ooit inderdaad zo gedaan en in de Smit kan dat ook. Maar de Weser heeft een stuk dek precies tussen motoren en assen, met de motoren gemonteerd kun je er niet bij om netjes te werken. Slopen gaat wel maar uitlijnen lukt met de eerste, misschien de tweede maar de derde niet denk ik.
Heb je net dr motor op zn plek, krijg je dat buisje er niet uit of de kardan niet vastgezet.

Vandaar wat zoeken naar oplossingsrichtingen.

Zoals het was heeft als nadeel dat je er dus voor onderhoud niet bij kunt zonder de motorposities te verliezen. Liever dus iets schroeverigs denk ik nu.

Een hoop getob zo.
Nog een tip: gebruik M4 boutjes i.p.v. schroeven om de motoren aan de steunen vast te zetten.
Met een ringsleutel 6 of kleine ratelaar met dop 6 rijg je het bijna altijd weer los zonder veel inspanning.

Is de aandrijving het enige wat aan revisie toe is?

Groet,
Mathieu

Inderdaad boutjes of op z'n minst kruiskopjes. Met boutjes kan ik tenminste ook zijdelings bijstellen.

Getob is een groot woord, het is leuk om er weer in te komen en de boot weer tot leven te wekken. De 'rest' aan servo's, lampjes etc is klein bier vergeleken met dit gepruts onder het dek. En ik leer er weer van; zoals het nut van een paar stukjes ledstrip onderdeks.

Inbus is mooi als het heel blijft, zodra er een keer iets mee is en de krachten groot draai je ze vlot rond en ben je de sjaak.

Jeremy, bedoelde je deze onderdelen waar dan een buisje tussen moet? http://www.rcworld.nl/home.php?printable=Y&cat=372

RAB106-02,03,04,05,07,08,09-k.jpg

vond nog een paar onderdelen en kan op zich die oude plastic bollen dingen weer heel maken maar er zit me toch een speling op, dat lijkt me niet gezond.

Ook vond ik een paar koppelingen met een soort staaldraadje er tussen, kende ik niet. Maar ze zijn erg lang dus dat helpt niet.

Die bovenstaande met een stukje slang lijken mij een slimme en onderhoudsvrije oplossing. Nieuwe assen is me voor deze boot te kostbaar en denk het met goed vet lang heel te kunnen houden. (professioneel lagervet waarvan ik zoveel heb staan dat ik er elke week wel een nieuwe lading in kan persen als het zou moeten)

Ben het de vorige keer vergeten te vermelden, maar als de roeren demontabel (te maken) zijn kun je de assen naar achteren trekken om aan de koppelingen te werken. Bij een van mijn schepen kan dat niet en moet de as er langs de binnenkant uit. Gelukkig kan ik daar goed bij de motor voor (de)montage. Gr. Klaas.

Dat is precies wat ik bedoelde. Bij rcpo!nt hebben ze die raboesch 'adapters' die kun je in verschillende maten krijgen voor je assen. Hier gaat norma gesproken de cardankoppeling op. Zo kun je met die setjes alle maten maken zegmaar. Alleen ik vind de cardan van raboesch wat minder en heb er dus een rubberen stuk tussen gezet. Draaid als een tierelier. En heel erg stil ook.

Mbt tot assen invetten. Een spuitje van de apotheek doet wonderen. Van de ene kant inspuiten en je vinger op de andere kant houden. As goed vol stoppen en dan de as er door duwen.

In mijn bouwverslag Elbe naar Jacht kun je goed zien wat ik bedoel:)

Even je foto linken voor de volledigheid hier:

_b8BnJaQbsK3oKY03Hqvc-rTJ25Fi-gfPQG5LxJ-UqlHEAOwXS0KPLwGWVJIY_uTU1fQOjmmNXdPb4VMnza1B5DOdq10QYwkJCb99ZcZuHf0JxBPHknJbKIsDEl2dNLEwJxas2xOb4LfgO2ERU9hXvMuIs7C2nwGKzxd3ZygLiG7f6GBC7DoP1Ye3_lakk2DgonkOG5W1-IiRxlrx6XHyaTIwPiXVIO1MNdP_TU1vceJfumXnFbwFdmrWu5-fqpk4VCS6orKS5YN4kHY0o7YS_ddX3zsfM2HUM7qc-4e8v1s_7wxHz9hbsUTy4ZKT2r-8uAygs22U7wH1M-Co0an8JJ2SBl-KoMVCbhSiPC4bFekJxKpc2qhs-F4jqT7PCMuNuL1KlwdlYqqDjPujZv2-spn7dLiJQN3NJ2g9IGMi90mC6LwP0HBip0BWzPFW-YV_tiSO2Thl9AZr5BII8-U1fc3U2zVhU5lZDIqf5XeTxMUa3G6T63TMeR41ZeIsEBxp6vUFc1E4W162SKBeto2VlSeAxH-lcbwyEJrTQVhLCE=w1668-h1250-no

Even een foto update:

Deze gaan we dus niet gebruiken:

IMG_2528.JPG

Test opstelling. Ik ben tevreden over de werking zonder last inmiddels.

Je ziet rechts een regelaar klassiek en die doet z'n werk probleemloos. Ze zijn nog te koop maar met 90-100 euro kostbaar.
Links zie je een regelaar 'modern' met BEC, een ledje en een schakelaartje. Zodra die begint te werken werkt ie goed (puntje bij het opstarten is dat ie de nulstand wil vinden en dat gaat niet altijd even soepel lijkt het). Heeft wel wat meer last van radiostoring maar ja, kost 9,50 ongeveer en kan het amperage ook aan (hoop ik... specs vs echie)
De goedkope kan wel mooier langzaam draaien dan de grote, en zonder pieptoon ook. Dus dat vind ik wel mooi.

Ik had even bedacht dat de middelste schroef voor langzaam varen kon dienen maar dan mis je het effect van de roeren. En eigenlijk is het beter om dan de buitenste via de mixer (die ik nog niet aan de praat heb) te bedienen en de middelste is dan overbodig.
Dus wellicht toch beter om die alleen bij max vermogen in te schakelen, kan gewoon met een simpele aan/uit denk ik. Misschien wel leuk om te combineren met een lamp op het dek.

IMG_2529.JPG

De oude motormounts, ik heb nog ergens een stuk alu hoekijzer (hoekalu?)waarvan ik drie losse mounts kan maken. De oude zijn niet meer haaks en bovendien vind ik ze te slap. Als die Speed dingen op volle toeren draaien trilt het hele plankje de tafel over dus daar komt wel wat kracht op. Moet nog zien of ik er iets van rubber of zo tussen moet/kan plaatsen tegen de herrie in de romp. Anderzijds; als je zo hard vaart ben je toch een eind verderop dus wat maakt het uit.

IMG_2530.JPG

Laatst bewerkt:
Back