Weer een stukje verder:
Schroefasjes met Melkfett A.K.A. Uierzalf gevuld en doorgeduwd: alle vuil eruit, mooi ingevet en nog zachte handen ook.
Vet in een kopje, au-bain-marie opwarmen en in de spuit zuigen. Tegen de askoker en vullen maar. Hoeft natuurlijk in dit geval niet veel in maar voor het schoonmaken wel handig zo.
Nog een testje gedaan met een nieuwe brandbluspomp en deze was succesvol. Ik heb de oude graupner 6V waterpomp open gemaakt om te zien wat er mis was en dat was roest. De motor loopt via de as vol water en mede daardoor loopt de boel in de prut. Een van de borstelhouders was gebroken en in het kunststof vastgesmolten ooit. Het ding is zwaar en lomp maar deze niet:
Tandradpompje via Pollin in Duitsland voor 2,95
Pomp op de accu, slangetje in het water hangen, andere kant een blusmonitor erop (zo'n kleine als op de Weser, niet zo'n grote zoals op de Dusseldorf) voorbeeldfoto, niet mijn boot:
Spuitafstand ruim 2 meter, mogelijk meer maar dat probeer ik buiten nog wel een keer. En dan met twee of drie spuiten erop, kijken of ie dat ook trekt. Zo niet ook niet erg: met die kleine pompjes voor die prijs pak je er gewoon een per spuit als je ze apart wilt bedienen.
Aansluiting is wel kleiner dan die in de Weser zaten, ik weet niet wat standaard was/is maar dit is zeg maar aquarium formaat van 3 mm of zo (tussenstukje van 4mm werkt als overgangsstuk, wel borgen want de druk is groot (hoe weet ik dat...))
De blusmonitor bovenop is draaibaar, de andere twee zijn niet zo gemaakt en krijg ik ook niet meer zo denk ik. Tenminste niet zonder het dek te verwijderen en dat is me even een stap te ver nu. Als ik de radar aan het werk zou kunnen krijgen ben ik al blij, dat hoort toch wel op zo'n schip.
Heb al genoeg uit te vogelen met de motoren en de electronica door een kleine werkopening. De accu's blijken wel plat te kunnen (ja, dat kleine gat heeft er ook nog eens een schot in zitten) en dan kan ik 2 x 6V accu's meenemen. Motoren staat 7,2 op, blusmonitoren kunnen 3-6 volt hebben. Servo's 5 ongeveer dus moet lukken toch? Vaarregelaars zullen eerdergenoemde tokijoki dingen worden met BEC want klein en functioneel.
Nog wat: de oude opstelling het een servo met een microschakelaartje er aan geplakt voor een aan/uit functie. Kan dat niet beter inmiddels? Is er niet een relais dat je aan een ontvanger prikt? Hoe heet zoiets?
Schroefasjes met Melkfett A.K.A. Uierzalf gevuld en doorgeduwd: alle vuil eruit, mooi ingevet en nog zachte handen ook.
Vet in een kopje, au-bain-marie opwarmen en in de spuit zuigen. Tegen de askoker en vullen maar. Hoeft natuurlijk in dit geval niet veel in maar voor het schoonmaken wel handig zo.
Nog een testje gedaan met een nieuwe brandbluspomp en deze was succesvol. Ik heb de oude graupner 6V waterpomp open gemaakt om te zien wat er mis was en dat was roest. De motor loopt via de as vol water en mede daardoor loopt de boel in de prut. Een van de borstelhouders was gebroken en in het kunststof vastgesmolten ooit. Het ding is zwaar en lomp maar deze niet:
Tandradpompje via Pollin in Duitsland voor 2,95
- Betriebsspannung: 3...7,2 V-
- Stromaufnahme: 2,2...4,5 A
- Förderhöhe bei 6 V-: > 60 m (6 bar)
- Fördermenge: 0,7...1,6 l/min.
- Anschluß-Ø Saug- und Druckseite: 4,2 mm
- Maße (LxØ): 65x45 mm
Pomp op de accu, slangetje in het water hangen, andere kant een blusmonitor erop (zo'n kleine als op de Weser, niet zo'n grote zoals op de Dusseldorf) voorbeeldfoto, niet mijn boot:

Spuitafstand ruim 2 meter, mogelijk meer maar dat probeer ik buiten nog wel een keer. En dan met twee of drie spuiten erop, kijken of ie dat ook trekt. Zo niet ook niet erg: met die kleine pompjes voor die prijs pak je er gewoon een per spuit als je ze apart wilt bedienen.
Aansluiting is wel kleiner dan die in de Weser zaten, ik weet niet wat standaard was/is maar dit is zeg maar aquarium formaat van 3 mm of zo (tussenstukje van 4mm werkt als overgangsstuk, wel borgen want de druk is groot (hoe weet ik dat...))
De blusmonitor bovenop is draaibaar, de andere twee zijn niet zo gemaakt en krijg ik ook niet meer zo denk ik. Tenminste niet zonder het dek te verwijderen en dat is me even een stap te ver nu. Als ik de radar aan het werk zou kunnen krijgen ben ik al blij, dat hoort toch wel op zo'n schip.
Heb al genoeg uit te vogelen met de motoren en de electronica door een kleine werkopening. De accu's blijken wel plat te kunnen (ja, dat kleine gat heeft er ook nog eens een schot in zitten) en dan kan ik 2 x 6V accu's meenemen. Motoren staat 7,2 op, blusmonitoren kunnen 3-6 volt hebben. Servo's 5 ongeveer dus moet lukken toch? Vaarregelaars zullen eerdergenoemde tokijoki dingen worden met BEC want klein en functioneel.
Nog wat: de oude opstelling het een servo met een microschakelaartje er aan geplakt voor een aan/uit functie. Kan dat niet beter inmiddels? Is er niet een relais dat je aan een ontvanger prikt? Hoe heet zoiets?
Laatst bewerkt: