Restauratieproject: SG Futura 111s, 1/8 pancar

Hoi,

Even in het kort iets over mij. Mijn naam is Alexander. Ik ben na jaren niets gedaan te hebben met rc auto's 4 jaar geleden weer begonnen met de toerwagen klasse. Ik kwam er al snel achter dat toerwagen niets voor mij was met 4 schokbrekers en al die instellingen en 2 differentielen (toen nog). Ik hou meer van KISS (keep it simple stupid!). Ik ben altijd geinteresseerd geweest in achterwiel aangedreven auto's (toen ik iets van 12 jaar was had ik een Tamiya Datsun 280ZX waar ik veel mee gereden heb).

Vandaar dat ik 3 jaar geleden pro10 ben gaan rijden. (1/10- 235mm brede pancars) Ik doe dit nu nog steeds met heel veel plezier.

Vorig jaar kwam ik op een site waar ze met 1/8 klassieke auto's reden. Daarna ben ik gaandeweg, naast de pro10 auto's, ook geinteresseerd geworden in de 1/8 pancars. 30-35 jaar geleden had je alleen 1 klasse en dat waren dus deze 1/8 pancars. De klassiekers kosten helaas te veel geld voor wat je krijgt. Een Team Associated rc300bd kan zo maar 500 euro kosten en sommige nog wel meer. Ook al is het een klassieker, het is voor mij te veel geld :D.

Zo'n 3-4 weken geleden heb ik voor een aangename prijsje toch een klassieker weten te bemachtigen. een SG Futura 111s. Een 30-32 jaar oude 1/8 pancar. Een leuk project om de winter maanden door te komen.

De auto bestaat uit een stalen achterpod waar de motor op is aangebracht en een epoxy chassis waar de voorophanging op zit. Geen schokbrekers of demping. De enige vering en torsie komt uit het epoxy chassis. De auto bevat wel een tandwiel differentieel! Vroeger was een differentieel een luxe. Er zaten ook nog twee hele oude servo's in:D.

full

Bij de koop zat er ook een authentieke kap bij van die periode. De kap is ook nog in een redelijke staat gezien de leeftijd! Ik mis alleen de grote spoiler gemonteerd op het chassis dmv staaldraad. Echt old skool.

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb de auto al bijna uit elkaar gehaald. Ik heb hiervan geen foto's gemaakt. Het was een smerige klus. Olie, en smeer zat over de hele auto en dus ook over mijn handen. De motor en alle andere onderdelen zitten nu in een verfblik en ik zal deze verder uit elkaar halen en schoonmaken/ontroesten.

Hiervan wil ik een kleine bouwverslag maken voor het nageslacht. Ik kan wel alvast zeggen dat de techniek behoorlijk vooruitgang heeft geboekt!:D

Hier toch nog even een foto van het uit elkaar gehaald chassis. Als vergelijking mijn 1/10 pan car erboven

P1040447.jpg

Laatst bewerkt:
dat is toch gewoon zo eentje waar een aantal tandwielen parallel zitten? In een massief bloke alu? Is net afgrijselijk eenvoudig! Daarom dat ik van die dingen hou.

klopt, zou in principe heel eenvoudig moeten zijn maar ik krijg het ding (nog) niet uit elkaar omdat ik niet weet hoe die uit elkaar gehaald moet worden. Er zit een inbusboutje in en die heb ik eruit gehaald maar daarmee heb ik hem nog niet open kunnen krijgen. Is nog even googlen/vragen :). Ik maak er binnenkort even een foto van de diverse onderdelen die ik al uit elkaar heb, inclusief de Dif. :cool:

Gaaf Alexander!!! Eindelijk dat wat je wilde, ben erg benieuwd naar de vorderingen en uiteraard volgend jaar hoe hij rijd op de buitenbaan. ;)

De 2 helften passen vaak erg goed in elkaar, beide in aluminium, dus die zijn wel eens goed aaneen gekoekt. Waarschijnlijk is het bij jou zo. Beetje kruipolie kan vaak al helpen.

Normaal zou je het vrij gemakkelijk er af kunnen schuiven, zie voorbeeld hoe het ongeveer in elkaar zit.
VCS002.jpg

maar volgens mij heeft iemand wat te gulzig bezig geweest met een sealer of zoiets. Het is ongeveer hetzelfde groene spul als wat je ziet op de tube. Ik krijg de tube er niet af. Zelfs niet met het voorverwarmen met een verfstripper. Ik zag wel wat bubbeltjes onder de tube en de diff lichaam vandaan komen maar verder zat er geen beweging in. Het hele gevaarte was zo heet dat ik me zelfs door een handdoek mijn hand een klein beetje heb verbrand :rolleyes:

P1040445.jpg

Ik ga het nog wel een paar keer proberen. Als het nog niet lukt dan is het jammer maar helaas, gelukkig loopt de diff wel soepel. De buitenkant begint al wel mooi te blinken ;).

P1040454.jpg

Laatst bewerkt:
Het epoxy chassis heb ik behoorlijk schoon gekregen. Echt veel aangekoekt vuil en olie resten. Het merkje SG zie je ook in het epoxy. Mooi detail:D

Het epoxy is niet recht maar staat een beetje bol, wat erg vreemd is want ik had verwacht dat het door het gewicht van de auto de kromming juist tegenovergesteld zou zijn.

Voor:

P1040448.jpg

na mijn schoonmaak actie met baby doekjes.

P1040453.jpg

Ik weet nog niet wat ik met de epoxy bovendek ga doen. Het is een gele kleur en volgens mij niet origineel. Alle foto's wat ik dusver heb gezien blijkt dat de originele auto met een aluminium bovendek komt, al dan niet gekleurd. Wellicht dat ik het in epoxy namaak.

P1040450.jpg

Laatst bewerkt:
Nog even een fototje van de motor. Een Super Tigre. Het is een oude motor maar wat ik heb gelezen is de motor wel van dezelfde periode als de auto dus kwa jaartallen klopt het. Super Tigre maakt nu alleen nog maar vliegtuig/helicopter motoren.

P1040443.jpg

Helaas is de buitenste lager niet meer te redden. Lijkt wel of er roest op zit. De binnenste lager was nog goed.

P1040444.jpg

De bus etc ziet er op zich wel goed uit. Een paar liter zou nog wel gaan (wat ik heb gehoord). De bus moet ik nog wat beter schoonmaken.

P1040456.jpg

P1040455.jpg

Laatst bewerkt:
De motor en alle overige onderdelen zal ik in een potje met diesel leggen om alle vuil en smeer eraf te halen. Dit moet ik nog doen.

Gaaf Alexander!!! Eindelijk dat wat je wilde, ben erg benieuwd naar de vorderingen en uiteraard volgend jaar hoe hij rijd op de buitenbaan. ;)

Het duurt nog wel even voordat ik hem helemaal klaar heb maar ik heb wel een donkerbruin vermoeden hoe die op het buiten circuit zal gaan haha.
:schrik: ........ :morning: ....... :help: ..............ok weer op de plank :D

Maar dat geeft niet, dat weet je met een oldtimer. Ik ben wel van plan om er nieuwe donuts op te zetten. iets van 30-35 sh achter en ca. 42-45 shore voor. Beter onderstuur dan overstuur.

Laatst bewerkt:
Goeie vraag.

Ik ben een electro rijder en wil niet al te veel geld hier aan spenderen. Lekker low budget opknappen met een plaat epoxy/aluminium, potlood en handzaag:cool: . (deden ze 30 jaar geleden ook)

Ik vindt het wel ontzettend interessant om dit te restaureren en wat te spelen met de oude nitro motor maar ik zal er niet vaak mee rijden. Het compleet reviseren van de motor is gewoon te veel geld voor wat ik er mee ga doen (op dit moment). :cool: Een lager hier en daar vervangen is het enige wat ik nu wil doen haha.

Laatst bewerkt:
ik denk dat ik dezelfde motor heb op mijn MRC buffalo. Draait goed, ik moest er weinig aan doen. Alleen is de buffalo denk ik wat zwaar om er deftig meer vooruit te komen. Hoe dan ook, succes met die diff.

Goeie vraag.

Ik ben een electro rijder en wil niet al te veel geld hier aan spenderen. Lekker low budget opknappen met een plaat epoxy/aluminium, potlood en handzaag:cool: . (deden ze 30 jaar geleden ook)

Ik vindt het wel ontzettend interessant om dit te restaureren en wat te spelen met de oude nitro motor maar ik zal er niet vaak mee rijden. Het compleet reviseren van de motor is gewoon te veel geld voor wat ik er mee ga doen (op dit moment). :cool: Een lager hier en daar vervangen is het enige wat ik nu wil doen haha.

op dit moment is het te duur, maar als hij stuk gaat door een defect denk ik dan: "had ik hem maar volledig gereviseerd"
en met een gereviseerde motor heb je langer lol (denk ik)

just my 2 cents

Voor 160 euro heb je een nieuwe N21-3t basic motor verzonden en al. Het is wel mooier als de motor van dezelfde periode is als de auto, kwa verzameling is het wat interesanter als de jaartallen overeenkomen. Wel denk ik dat er geen onderdelen meer voor zijn? Of kan ik onderdelen van andere merken gebruiken? Als het niet te veel geld kost dan zou ik de motor best willen reviseren. Aan de andere kant, als het kapot gaat kan ik het toch alsnog reviseren of gaat dat niet?

Laatst bewerkt:
Back