restauratieverslag Hegi SB-10

Heren mooi filmpje met die zwever zit het wel goed. wat weegt ie nu??
Volgens mij mag dat elastiek wel wat zwaarder of was er helemaal geen wind?
Ik denk het laatste want de landing ging ook wind af/mee.

Succes

Succes

Hallo Willem,

Het was een combinatie van beide. Het elastiek was inderdaad aan de lichte kant maar was er gisteren weinig tot geen wind en/of thermiek te vinden op het veld. De thermiek begon pas boven de 150 meter en da's net te hoog voor het elastiek.
Qua gewicht weet ik nog niet; ik zal hem vanavond eens op de weegschaal leggen.

Grt, Louis

Ja kan niet anders zeggen,,,mooi filmpje met een geweldig vliegende kist, :yes::yes::yes:.

En nu aan de slag om de Hegi voor 13 sept vliegend te krijgen. En ondertussen zoveel mogelijk vlieguren maken met de Varta, voordat je aan deze toe bent;);) . Want het is bij deze kist 2 stappen vooruit denken met wat je doet.

:worship::worship:

Succes

ik denk dat de elastiek helemaal nog niet op zijn einde zat...
als ik mijn elastiek tot het einde trek moet ik er bijna in 30° tegen gaan hangen of ik vlieg mee naar voor (en dan is het nog maar tot 1,5kg zwevers)

als ik zie hoe vlot hij het toestel en elastiek nog naar achter trekt duid het volgens mij alleen maar op het punt dat de elastiek nog wat kan rekken.

Leuk om te zien dat de kist nu in goede handen is, en bovendien erg goed vliegt. Hoop dat je er nog veel plezier mee hebt :)

Laatst bewerkt door een moderator:
Na bekomen te zijn van de succesvolle maiden van de Carrera SB10 gisteren maar weer verder gegaan met de Hegi.
De romp is in de spuitplammur gezet om verdere oneffenheden naar voren te krijgen.
Beide vleugels zijn aangepakt.
Allereerst het zijde verder verwijderd en vervolgens de breuken vol laten lopen met epoxy.
1 van beide vleugels was er toch wel erg aan toe; hopen dat we hier weer de stevigheid in kunnen krijgen welke gewenst is.

Tenslotte nog wat foto's.

De romp welke te drogen hangt....
full

De beide vleugels na het vullen van met de epoxy....
full

full

en tenslotte nog een plaatje van het kockpitkapje van de carrera SB10, beplakt met ruitenfolie....
full

Later meer.....

Laatst bewerkt door een moderator:
Louis,

Ik heb net die 2e vleugel die het ergste aan toe was eens bekeken,, niet goed moet ik zeggen. :confused::confused::confused:
Die andere zit wel goed en daar kan een matje overheen.:p:p

Die 2e echter zullen we moet uitstukken en de abachi vervangen.

Ik bel wel ff naar Hobbyinn en kijken of ze het daar hebben.

Laters

ik zal je vanavond de foto's sturen die ik gisteren gemaakt heb.

Balen van de 2e vleugel zeg, was het gat toch te groot om op te kunnen vullen met lijm?

Het probleem is dat ik wat hout heb weggehaald en de breuk loopt niet alleen over de breedte maar in de lengte is ook een groot stuk verbrijzeld.

Ik denk dat we zo'n 30 cm moeten uitstukken,,,PFFFF

Gr T

Ton,

dat uitstukken snap ik nog, maar hoe krijg je van de binnenkant weer 1 geheel?
Purschuim? of misschien een aantal carbonstaafjes erin verwerken.

Louis

Of een nieuw stukje schuim snijden?? Een trafo, een draadje uit zo'n plastic waslijn een houten beugeltje en snijden maar ;-)

Staat bij mij ook nog op het lijstje om een keer te doen. Succes verder!

Gr,

Johan

Kun je het uitgehakte stuk niet vervangen door licht balsa? En de verwijderde beplanking zou ik ook gewoon vervangen door 1,5mm iets harder balsa.
Suc6

Ik heb zelf wel eeen idee hoe we dat moeten doen,,,maar alle tips en trucks zijn welkom.

Dus heren kom u maar.

Ben benieuwd.

O ja Thanks Huibert, die beplanking is al besteld.

is het niet sneller van een geheel nieuwe vleugel te maken? als ik het zo lees kruipt er al aardig wat tijd in.

Moi die tijd valt wel mee,,ik heb de schuim alweer op z'n plek zitten:p:p.

Tis nog ff opvullen en nieuw beplanken.

Kijk als je een nieuwe vleugel moet maken kun je er beter 2 maken,,,en als je dat doet kun ook beter ook een andere romp kopen. Dan kies je voor de makkelijke weg.

Maar van de andere kant heb je wel gelijk ja, het is makkelijker om hem helemaal nieuw te maken,,maar dat is niet wat we gaan doen.
Wij zijn nu eenmaal eigenwijze Hollanders;););)

Maakt niet uit hoelang je er over doet,,het idee is deze kist geheel te restaureren,,juist daar ligt onze uitdaging,, en geloof me dat gaat goedkomen.

:sleepy::sleepy:

is het niet sneller van een geheel nieuwe vleugel te maken? als ik het zo lees kruipt er al aardig wat tijd in.

het is niet alleen makkelijker om een nieuwe te maken... maar ook nog eens BETER.

1. je hebt een veel stevigere vleugel dan een herstelde.
2. je gewicht van de herstelling ga je altijd merken in het vliegen (gewicht ligt uit het midden, en je zal dus moeten compenseren)
3. het is ook mooier dan zo een herstelde vleugel waar je altijd de plek blijft zien waar hij geraakt was.
4. je hebt ineens een reserve vleugel voor de andere zijde als je er een set zou maken :p hehe

Tja,

We zitten er aan te denken om dat zowieso te doen,,en de oude repareren en ook nieuwe snijden.
Echter ik heb dat nog nooit gedaan, alleen gezien.

We gaan in overleg.

Laatst bewerkt:
Back