Restauratieverslag 'Oud ding' -> HB-1

Hier ga ik een restauratie bijhouden van een 'Oud ding', zoals ik hem gedoopt heb. Ik heb geen idee welk model het is. Hij doet me denken aan een Spacewalker, met een span van ongeveer 180cm. Het lijkt op een zelfbouw model met een balsa/triplex romp en een met balse ingedekte schuim vleugel. De naam 'Oud ding' komt van het vanzelfsprekende: het is een oud ding.

Ik ben er gister aangekomen via Marktplaats, waar hij te koop stond omdat hij als decoratie gebruikt is en een nieuw huisje verdiende. Ik werd verliefd op de nostalgische lijnen en heb hem voor een mooie prijs mee gekregen, met als voorwaarde dat de vorige eigenaar een filmpje krijgt als hij weer vliegt.

IMG_2715.JPG IMG_2716.JPG IMG_2717.JPG

Span is dus 180, lengte ongeveer 125.
Er is een hap uit de vleugel genomen.
Er zit een oude OS 61 bij, jammergenoeg past de uitlaat niet echt dus hiervoor zal ik een nieuwe moeten zoeken.
Al het houtwerk lijkt in goede staat, met uiteraard de nodige gebruikssporen.
Het model is met linnen bespannen, wat nog in verbazingwekkend goede staat is.
Het model is volledig leeg, zelfs de servotray en brandstoftank zijn er uit gehaald.

IMG_2718.JPG IMG_2721.JPG IMG_2722.JPG IMG_2724.JPG IMG_2725.JPG

Mijn plannen zijn om eerst de grote problemen aan te pakken, de kist vliegklaar maken en deze zomer hopelijk de nodige vlieguren maken. In de winterstop gaan we nog eens kijken of hij ook mooi gemaakt kan worden.

Het eerder vermelde gat in de vleugel is inmiddels dicht. Nog wat afwerking en hij is weer netjes
IMG_2728.JPG IMG_2731.JPG

Nu volgt de uitdaging om de servodraadjes door de vleugel heen te krijgen. Tips zijn erg welkom, omdat ik anders bang ben dat de bekleding er deels af moet.

Na twee lagen plamuren, grof en fijn schuren heb ik weer een hele vleugel :)

IMG_2732.JPG

Electronica en andere benodigdheden zijn besteld, dus we wachten op het pakketje en kunnen gaan testen.

Hallo Sjefman,
Ik neem in zo,n geval een aluminium buisje waar ik aan de voorkant
wat tandje,s aan vijl en deze voorzichtig naar de servo gaten boor.
De alu buis iets verwarmen gaat ook prima. Vleugel vlak leggen en
het buisje onder steunen met 2 blokje,s op de juiste hoogte.
Hoop dat deze uitleg iets helpt.
M.v.gr. Albertmobiel

Hey,

Deze tip he ik van een mede clublid ook al gekregen. Ik ga het op deze manier proberen. Het word lastig omdat de vleugel uit 1 stuk is en er in het midden niet echt ruimte is om door te prikken.

Het zal wel lukken, het is een kwestie van uitproberen zodra de bestelling ( met oa servo's en servodraad) binnen is.

Voorlopig ben ik hard op zoek naar een uitlaat voor het motortje, ze zijn moeilijker te vinden dan ik dacht.

Zo te zien is het een HB. Ooit ontworpen door Henk en Cees Kaijim. Het ontwerp is gebaseert op de Lazy Ace.
De kist vliegt erg goed en geeft ook een leuk vliegbeeld. Er zijn diverse draadjes over de HB hier op het forum.

Mvrgrt,

Arnoud.

Oh, dankjewel!

Ik ga op zoek. Alle informatie is welkom. Toch fijn om de geschiedenis en constructie van je kist te kunnen achterhalen.

Toch besloten om de servobakken ook onder handen te nemen. Deze zijn door en door uitgesneden, met een heel dun laagje folie/lak aan de bovenkant van de vleugel. Er zijn stickers over geplakt om het een beetje te verstevigen, maar zoals je ziet heeft het niet echt gehouden
IMG_2733.JPG

Men begint met het ruim insnijden van de bekleding
IMG_2735.JPG
Haalt deze vervolgens weg
IMG_2736.JPG
En plakt er een nieuw plaatje balsa in
IMG_2738.JPG

Hij is geschuurd en staat nu in de plamuur voor een sterke en gladde afwerking.
IMG_2739.JPG

Hoi Sjefman,
Je kunt ook proberen om via de vleugel tip een gaatje tot hart vleugel te boren.
Dit heb ik ook al div. keren gedaan,als jij de vleugel opnieuw gaat folien kun
je ook een v uitsnijden en de servo draad er dan in leggen.
Succes ermee.

M.v.gr. Albertmobiel

Een V uitsnijden zat ik zelf aan te denken als 'backup'. Dan wel gelijk een buisje in de vleugel lijmen voor als er in de toekomst nog iets aan gedaan moet worden.

Zodra de servo's en servodraad binnen zijn ga ik het gewoon proberen, we zien dan wel waat het schip strand.

Voor de rest is de vleugel in ieder geval in orde, dus zodra de servo's en het draad er in zitten is dat gedeelte klaar (mechanisch).

Alles om hem mooier te maken laat ik nog even wachten tot in ieder geval na de maiden. Het zou zonde zijn om tijd en geld in een mooie kist te steken die vervolgens crash wegens verborgen gebreken ;)

De afgelopen dagen heb ik niet stilgezeten. Er is een bestelling binnen gekomen en een trip naar de dichstbijzijnde RC winkel hebben me veel onderdeeltjes verschaft om verder te gaan met vliegklaar maken.

Als eerste heb ik een brandstoftank ingebouwd. Deze zit vast in een goede hoeveelheid schuim. Toen volgde het inbouwen van servo's. De servotray is er door de vorige piloot uit gehaald, waarschijnlijk om het tankje er ook uit te kunnen halen. Ik heb een simpele oplossing genomen, waarover ik zeer tevreden ben. Het zit stevig in elkaar en biedt heel veel ruimte om kabeltjes netjes weg te werken. Alle servo's in de kist zitten, ook de ontvanger met schakelaar is gemonteerd.

IMG_2768.JPG IMG_2766.JPG

Ik heb een ontvanger accu besteld die precies in de opening tussen gasservo/tank zal passen. Dit punt ligt ook vrijwel boven het zwaartepunt. Als hij neuslastig blijkt te zijn kan ik hem altijd nog aan de andere kant van de servotray kwijt.

Een nieuwe motor is ook besteld, een 10cc ASP. Na wat bellen/mailen en informeren blijkt het toch erg lastig te zijn om een fatsoenlijk passende uitlaat voor de oude OS te krijgen.

De servo's zitten inmiddels ook in de vleugels gemonteerd. Het servodraad kreeg ik er netjes doorheen na 'doorboren' met een geslepen messing buisje. Bedankt voor de tip!

IMG_2761.JPG

Nu is het weer even wachten op de volgende bestelling. Tussendoor wellicht nog wat afwerken. Ik had sowieso al niet verwacht dat ik hem zo snel zo ver zou hebben. Heel veel kleine dingetjes vergen wel wat aanpassingswerk. Niks lijkt in 1x te passen, maar daar wordt het leuk! :)

Hopen op goed vliegweer deze zomer, en dan in de winter er een mooie kist van maken!

Zo, vandaag weer een pakketje binnen gekregen met onderdelen en wat zitten knutselen.

In feite is hij nu klaar om te vliegen, althans, dat hoop ik.

De servo's zijn gemonteerd, ontvanger met accu zit er in en de nieuwe .61 tweetakt is klaar voor de eerste brandstof. Ik hoop morgen te kunnen beginnen met inlopen aangezien ze voor zondag mooi weer voorspellen.

Het zwaartepunt ligt ook mooi op ongeveer een derde van de vleugel. Nu vroeg ik me af of er iemand weet waar hij precies moet liggen en hoe te meten met een brandstof kist? Aangezien de vullingsgraad van de tank invloed heeft of het zwaartepunt... Als ik met lege tank neutraal zit kan hij nooit te ver naar achter komen is mijn gedachte?

Bij een brandstof kist moet je het zwaartepunt bepalen met een lege tank.
De idee hierachter is dat een iets voorlijk zwaartepunt niet "gevaarlijk" is. Meestal vliegt het toestel dan zelfs makkelijker. Op het moment dat je het zwaartepunt bepaald met de tank vol zal het naar achteren schuiven wanneer de tank leeg raakt en wordt het model lastig te besturen.

Die 10cc ASp is dat een tweetakt? Of is dat een viertakt. Voor een viertakt is een .60 aan de magere kant. Ik zou kiezen voor een 15CC viertakt heeft een veel mooier geluid groter koppel en daarvan is de uitlaat makkelijker weg te werken en maakt een veel vriendelijker geluid. Zeker voor de omgeving.

Die 61 is een tweetakt. Ik heb inderdaad nagedacht over een 15cc viertakt maar wegens budget komt die voorlopig nog niet.

De uitlaat zit trouwens netjes, het motortje zit schuin gemonteerd, waardoor de uitlaat precies onder de romp langs loopt. Foto's komen nog

Feest! De motor loopt.

Het duurde even voor hij wilde starten met de nodige frustraties van dien, maar na een nieuwe gloeiplug (nouja, tweede nieuwe gloeiplug) en een (tweede) verse batterij in de gloeiplugstarter startte hij.

De buren zijn blij met me, een 10cc tweetakt in laten lopen in de achtertuin.

Hier nog wat fotos van een vliegklare hb-1:
image.jpg image.jpg image.jpg

Hij is nog niet mooi, maar eerst is het belangrijk dat hij zich bewijst in de lucht.

Zo ziet de HB 1 van mij er uit is nieuw gebouwd vanaf tekening na een fatale crash en uitgerust met een Saito.72 heeft zich al weer bewezen met het beren-vliegen, in de voorste cockpit is ruimte gemaakt om een beertje te kunnen meenemen.

Grotefoto-US6YAKZQ.jpg

Laatst bewerkt:
Mooie kist!

Hoe heb je de cowl gemaakt? Deze wil ik bij mij namelijk afneembaar maken, en ietwat stroomlijnen. Het is nu zo'n klomp.

En waar zit je zwaartepunt?

Morgen gaat de maiden jammergenoeg niet worden in verband met moederdag. Hopen op meer vliegweer de komende tijd!

P.s.: mijn piloten liggen ook al klaar: Nijntje en een hond.

Feest! De motor loopt.

Het duurde even voor hij wilde starten met de nodige frustraties van dien, maar na een nieuwe gloeiplug (nouja, tweede nieuwe gloeiplug) en een (tweede) verse batterij in de gloeiplugstarter startte hij.

De buren zijn blij met me, een 10cc tweetakt in laten lopen in de achtertuin.

Als je kijkt naar het geluidsniveau (dBA) dan geeft een 2-takt niet veel meer druk dan een 4-takt. Echter, de frequentie van het geluid is bij een 4-takt lager. Dat is logisch, het toerental is lager. In het meetgebied dBA valt dit echter weg omdat beide motoren in het dBA frequentie-spectrum vallen.

Een 4-takt kost echter meer dan het dubbele van een 2-takt en is in gewicht zwaarder. Tja dan is de keus snel gemaakt.

Jammer genoeg kan ik niet kiezen op de club waar ik vlieg. 2-takt moet daar voldoen aan 74 dBA op 7 meter afstand. Dat is niet haalbaar als je een acceptabel vermogen wilt.

Veel succes en plezier met de maiden van de HB!

Mvrgrt,

Arnoud.

Laatst bewerkt:
Back