Hallo,
Voordat ik begin over het project even een kleine inleiding waarom... Voor mijn geboorte (1977) was mijn vader een modelvlieger die in 1975 is begonnen met modelvliegen en wel met de Graupner Bell 47 G. Het was voor hem de eerste modelheli en voor mij het eerste wat ik heb aanschouwd van uit de box waarin ik sliep. Er zijn nog foto's van mij in de box aan de fles met op de achtergrond de Bell...
Het modelvliegen is dus bijna letterlijk met de paplepel ingegeven. Iedere keer als hij ging "vliegen" ging ik mee. Na veel en veel en veeeeel afstellen toch diverse "vluchten" gemaakt. De HB .25 motor was altijd een probleem... De temperatuur liep te snel op, afstellen was lastig (Perry carburateur) etc.etc. De heli heeft toen, na een tijd jarenlang stil te hebben gestaan en na een mislukte vlucht (meer een hopje) veel schade op gelopen. Zelf ben ik enkele jaren later begonnen met helivliegen met de Schlüter Champion waaraan ik leuke (en minder leuke
, lees pijnlijke) herinneringen aan heb.
Door de jaren heen is mij de Graupner Bell 47G altijd bijgebleven als voor mijzelf een beginsel van mijn hobby. Aangezien de oude heli van mijn vader helaas met een verhuizing verloren is gegaan wilde ik toch een keer weer zo'n heli hebben......
Van een (oud)lid van onze vereniging ( ik zal zijn naam uit respect niet vernoemen) wist ik dat hij er een had. Hij had deze wel eens tentoongesteld. De goede man heeft enkele jaren geleden een beroerte gehad met als gevolg dat het helivliegen voor hem niet meer mogelijk was. Hij was toen der tijd een rustige en zeer nauwkeurige modelvlieger die bij wel wat respect afdwong. Omdat het allemaal nog niet ernstig genoeg was kreeg hij er nog een beroerte over heen waardoor het modelvliegen voorhem met een klap volledig voorbij was........ Hij was genoodzaakt na enig herstel zijn geliefde hobby te verkopen met tranen in de ogen.
Met altijd die Bell 47 G in het achterhoofd gelopen te hebben durfde en wilde ik niet een voor mijn gevoel een "lijkenpikker" zijn en bij hem het laatste stukje van zijn hobby wegnemen. Via via is er jaren later door een clublid (zonder mijn medeweten) weer contact gezocht met hem. Het oud lid heeft het verhaal van mijn gedachte over zijn situatie aangehoord en de heli voor een symbolisch bedrag meegegeven.
En toen ..op een avond stond hij daar.... Ingepakt, stoffig ,alles vast, maar..... Ik had hem.

. Als een kind zo blij...... Compleet met alle bouwbeschrijvingen en foto's. De gedachte om heb weer vliegend te maken kwam al snel boven. Ik wilde hem een keer aan het oud-lid vliegend kunnen tonen.
De heli heeft ondertussen een complete controle en schoonmaakbeurt gehad en blijkt nooit te hebben gedraaid en is dus nog nieuw. Ik heb de heli geheel gedemonteerd en alles is weer schoon en gangbaar gemaakt. Alvast een impressie van de staat van de heli zoals hij nu is:
Bijna 40 jaar verschil in techniek..........
Ik wil de heli ombouwen naar electro (6S). De orginele motor HB.25 zit er wel bij maar wil ik niet gaan gebruiken wegens zijn onbetrouwbaarheid. Deze heb ik samen met de brandstoftank ook al uitgebouwd. Ik zal het verloop van de ombouw en de maiden na 38/39 jaar hier op het forum tonen.
Wish me luck..
Voordat ik begin over het project even een kleine inleiding waarom... Voor mijn geboorte (1977) was mijn vader een modelvlieger die in 1975 is begonnen met modelvliegen en wel met de Graupner Bell 47 G. Het was voor hem de eerste modelheli en voor mij het eerste wat ik heb aanschouwd van uit de box waarin ik sliep. Er zijn nog foto's van mij in de box aan de fles met op de achtergrond de Bell...

Het modelvliegen is dus bijna letterlijk met de paplepel ingegeven. Iedere keer als hij ging "vliegen" ging ik mee. Na veel en veel en veeeeel afstellen toch diverse "vluchten" gemaakt. De HB .25 motor was altijd een probleem... De temperatuur liep te snel op, afstellen was lastig (Perry carburateur) etc.etc. De heli heeft toen, na een tijd jarenlang stil te hebben gestaan en na een mislukte vlucht (meer een hopje) veel schade op gelopen. Zelf ben ik enkele jaren later begonnen met helivliegen met de Schlüter Champion waaraan ik leuke (en minder leuke

Door de jaren heen is mij de Graupner Bell 47G altijd bijgebleven als voor mijzelf een beginsel van mijn hobby. Aangezien de oude heli van mijn vader helaas met een verhuizing verloren is gegaan wilde ik toch een keer weer zo'n heli hebben......
Van een (oud)lid van onze vereniging ( ik zal zijn naam uit respect niet vernoemen) wist ik dat hij er een had. Hij had deze wel eens tentoongesteld. De goede man heeft enkele jaren geleden een beroerte gehad met als gevolg dat het helivliegen voor hem niet meer mogelijk was. Hij was toen der tijd een rustige en zeer nauwkeurige modelvlieger die bij wel wat respect afdwong. Omdat het allemaal nog niet ernstig genoeg was kreeg hij er nog een beroerte over heen waardoor het modelvliegen voorhem met een klap volledig voorbij was........ Hij was genoodzaakt na enig herstel zijn geliefde hobby te verkopen met tranen in de ogen.
Met altijd die Bell 47 G in het achterhoofd gelopen te hebben durfde en wilde ik niet een voor mijn gevoel een "lijkenpikker" zijn en bij hem het laatste stukje van zijn hobby wegnemen. Via via is er jaren later door een clublid (zonder mijn medeweten) weer contact gezocht met hem. Het oud lid heeft het verhaal van mijn gedachte over zijn situatie aangehoord en de heli voor een symbolisch bedrag meegegeven.
En toen ..op een avond stond hij daar.... Ingepakt, stoffig ,alles vast, maar..... Ik had hem.



De heli heeft ondertussen een complete controle en schoonmaakbeurt gehad en blijkt nooit te hebben gedraaid en is dus nog nieuw. Ik heb de heli geheel gedemonteerd en alles is weer schoon en gangbaar gemaakt. Alvast een impressie van de staat van de heli zoals hij nu is:
Bijna 40 jaar verschil in techniek..........
Ik wil de heli ombouwen naar electro (6S). De orginele motor HB.25 zit er wel bij maar wil ik niet gaan gebruiken wegens zijn onbetrouwbaarheid. Deze heb ik samen met de brandstoftank ook al uitgebouwd. Ik zal het verloop van de ombouw en de maiden na 38/39 jaar hier op het forum tonen.
Wish me luck..

Laatst bewerkt door een moderator: