Restaureren/ombouw Bell 47 G Graupner (Oldie)

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door Helibobter, 11 nov 2013.

  1. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Nou, de mijne vliegt nu ook!

    De trotse eigenaars... :p

    [​IMG]


    [​IMG]

    Binnenkort maken we een echte video met de 2 kleine Bell47G's tegelijk.
     
  2. CorM_Heli

    CorM_Heli

    Lid geworden:
    1 sep 2011
    Berichten:
    172
    Locatie:
    Anna Paulowna
    Hoi Marco,

    Ik kreeg van Albertino de link door van jouw project.
    Geweldig gedaan en ik ben jaloers op jouw (en die van Albertino) vliegkunsten met de bell.
    Ik heb nog wat moeite met haar (ik noem het maar gedweil) vooral als je naar rechts stuurt lijkt ze wel te versnellen. Ik heb het inmiddels door en het gaat al wat beter.. Je hebt alles mooi origineel gehouden. Ik heb er een eigen look aan gegeven om het wat persoonlijker te maken maar vooral jouw canopies zijn maagdelijk. gelukkig heb ik er ook nog een vrijwel puntgaaf liggen en die ga ik ook origineel namaken.
    Ik ben wel benieuwd hoe jij de motor ESC en batterijen hebt weggewerkt. Ik ben vooral geinteresseert in die centrifugaal koppeling die je waarschijnlijk zelf gedraaid hebt om op de electro motor te zetten. Vooral de filmpjes zijn super. Ik dacht dat ik er een paar mooie had maar ja er is altijd baas boven baas :) Groeten Cor
     
  3. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Nou, baas boven baas dat weet ik niet hoor! Ik ben ook maar een eenvoudige boerenl.. zong jaren geleden de groep Normaal al eens. :)

    Zoals in het stukje te lezen heb ik inderdaad een adapter op de CNC gemaakt met de originele plastic koppelingsschoenen en pennetjes erop gemonteerd. De motor zit zelf d.m.v. een GFK schot in de originele romp gelijmd. Daar bovenop zit een houten plaatje voor de piloot en daaronder een houten plaatje voor de LiPo gelijmd.
    De 6S1300mAh (Turnigy t.b.v. Trex450 Pro) Lipo past precies onder de cockpit op deze manier. Hij haalt hier ruim 5 minuten mee en dat is zat, het zwaartepunt ligt hiermee precies goed. De regelaar zit tussen de zijwand van het frame en de elektromotor geplaatst. Dit is slechts een 40A regelaartje en die doet het prima. Merk weet ik even niet maar hij komt gewoon uit de RCH shop.

    Je hebt gelijk voor wat het vlieggedrag betreft is hij (zij) wat eigenaardig. Zelfs Albertino, die veel beter kan vliegen dan ik, zegt: "Af en toe moet je hem gewoon even zijn gang laten gaan want dan kun je sturen wat je wilt. Hij luistert toch niet".
    We hebben de uitslagen op de swash zo groot mogelijk gehouden met 15% expo.

    Ik vind het een superding!

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 23 jan 2015
  4. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Hier nog 2 foto's ter verduidelijking.

    Het gewicht van de heli ex rotorbladen is 1750gr. De rotorbladen wegen 180 gr. Erg licht dus voor een 500 zelfs naar moderne maatstaven.
    ik heb onder de cockpit nog een liposaver geplaatst zodat de accu in principe nooit te leeg gevlogen kan worden.
    [​IMG]

    [​IMG]
     
  5. CorM_Heli

    CorM_Heli

    Lid geworden:
    1 sep 2011
    Berichten:
    172
    Locatie:
    Anna Paulowna
    Hey Marco,
    Gaaf hoor en leuk om te zien dat iedereen het net weer even anders doet. Ik heb thuis geprobeerd een adapter met originele centrifugaal koppeling te maken maar kreeg dit niet met huis tuin en keuken materiaal voor elkaar. Maar ik zou graag zon setje willen (kopen) met gfk plaatje als dat kan.
    Ik heb namelijk nog een gave Bell liggen en die zou ik hiervoor willen gebruiken.

    Knap dat je 5 min kan vliegen met een 6 cel 1300 mah.
    Ik gebruik 2 3s 2200 mah in serie en kan net 6 a 7 min vliegen met een 1100 kv motor met 350 watt en 50 amp. die wel wat warm wordt. wellicht is jouw motor beter.

    In iedergeval leuke filmpjes waar je (jullie) echt beter vliegen dan ik. :)
     
    Laatst bewerkt: 24 jan 2015
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.942
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Kweenie.... Da's 2100 gram, ruwweg, en daarmee vrijwel exact her destijds haalbare vlieggewicht (lichter kreeg je hem niet, ondanks dat Graupner 1900 gram opgaf...).

    Maar het is geen 500 hoor.. Rotor diameter is 97 of 98 cm, dus een bladlengte in de buurt van de 400 mm, niet 500.. Dus zo licht is hij ook niet..

    Groet, Bert
     
  7. CorM_Heli

    CorM_Heli

    Lid geworden:
    1 sep 2011
    Berichten:
    172
    Locatie:
    Anna Paulowna
    Mijn Vintage Bell is met batterij ongeveer 2,2 kilo en de rotor diameter is 96 cm. Bladlengte is 45 cm. Laten we het op een 475 heli houden :) maar vlgs de maatstaven is het gewoon een 500 size. Mijn andere Bell met drijvers is 2,3 kilo met een rotor diameter van 104,5 cm. Maar zoals Marco ook al zei. Het is (nu we ze elektrisch hebben gemaakt) zulke super gave helies geworden dat ik die nooit meer ga verkopen. Je wordt er gewoon vrolijk van :)
     
    Laatst bewerkt: 26 jan 2015
  8. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ik heb ff een kleine tegenvaller. Ik had dus de Align gyro vervangen door een GY401 die ik al een tijd geleden gekocht heb. Waarschijnlijk is dat een neppert want de staart draait soms ineens 90 of 180 graden weg zelfs als de gain op 100% staat. Wat dus eigenlijk niet kan. :(

    Anywayzzzz dat zorgt voor wat bruine sporen in de onderbroek want je wilt zo'n helietje echt niet crashen!
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.942
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Weet je zeker dat het in de gyro ligt? geen rare toestanden in de aandrijving of aansturing? Bij mij wilde een enkele keer dat staalkabeltje van de aansturing nog wel eens wat raar doen. Het is per slot van rekening de servo die de ene kant uit trekt, en een lullig veertje wat de andere kant uit trekt, en daar wil het nog wel eens vreemd gaan...

    Daar was iets met de blad aansturing (leading edge of trailing edge) van de hekrotor, waarbij de krachten in de hekrotorbladen bij ene variant het veertje tegenwerken en de andere variant het veertje helpen. Als dat veertje tegengewerkt wordt, is er minder kracht beschikbaar om dat staalkabeltje door die frame buis heen terug naar achteren te trekken.
    Ik weet het niet meer precies (is al 30 jaar geleden) maar ik had destijds nog geen zender met omkeerbare kanalen en dus deed ik destijds in mijn onwetendheid die hekrotorblaadjes omdraaien om de stuurrichting goed te krijgen. Hoe het precies zat weet ik niet meer, maar een van beide varianten stuurde raar en het heeft heel wat staartframes gekost voor ik dáár achter was....

    Overigens, toch over de staart pratend, ik weet niet hoe je met de onderdelen zit, maar ik kwam gisteren nog een hekrotor-huis van een Bell 47G tegen.... Volgens mij nog goed, hooguit erg vervuild (kogellagervet en stof...:rolleyes:).

    Groet, Bert
     
  10. CorM_Heli

    CorM_Heli

    Lid geworden:
    1 sep 2011
    Berichten:
    172
    Locatie:
    Anna Paulowna
    Heb je ook aan het norm/rev schakelaartje op de gyro gedacht? dat is vaak de oplossing ;).
    IK heb geen problemen met de besturing van de staart. gewoon er voor zorgen dat alles super soepel loopt. ook het staalkabeltje in de alu buis smeren. Alles moet boterzacht aanvoelen. ook het pennetje met veertje in het staartrotorhuis moet kaarsrecht zijn en niet tegen werken. Een velletje toilet papier in de pendek (onderbroek) wil ook helpen :)
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.942
    Locatie:
    Oldeberkoop
    30+ jaar geleden hadden maar héél weinig zenders die mogelijkheid...

    De zender die ik destijds had (Robbe Starion) kon dat op zich wel (moest je een stekker in de zender omzetten), maar de gyro die ik "damals" gebruikte (de beruchte volledig mechanische Kavan gyro) niet.... het was dus de gyro die bepaalde wat er gebeuren moest.

    Overigens moet ik je teleurstellen, "pendek" betekent "kort".... (ik weet dat het in het NL taalgebied voor onderbroek gebruikt word, maar dat is niet geheel en al correct ;) )

    Groet, Bert
     
  12. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Bedankt voor het meedenken mannen.:p

    Nou, de gyro opengemaakt en vergeleken met een "zeker weten echte" GY401 want deze was ooit nieuw gekocht. Blijkt het uiteindelijk toch ook een echte te zijn.
    Na wat gepuzzel en kleine wijzigingen hier en daar heb ik de delay op 0 gezet en de staartrotorblaadjes wat meer spoed-in-middenstand-stick gegeven. Dat blijkt de oplossing. De heli is erg licht en draait heeeel erg langzaam, daardoor moet de heckrotor harder werken en heeft dus meer statische spoed nodig.
    Die van Albertino lijkt wat harder te draaien en dus daardoor ook deze problemen niet te hebben. Zijn accu (GensAce) is iets zwaarder en dat maakt het verschil vermoed ik.

    De heli vliegt erg goed maar is supergevoelig voor wind. Soms gaat hij nog steeds achteruit terwijl je (zichtbaar) vol tuimelschijf vooruit geeft. Kwestie van wennen denk ik.

    Groeten, Marco.
     
  13. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    De rotorbladen wegen 180 gram samen. Dus het totaalgewicht is slechts 1930gram.

     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.942
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Daarmee is het een absoluut vedergewicht, en ik denk dat zowel je staart beter gaat reageren als dat het in de wind op vliegen sterk verbetert als je er een 200 a 300 gram extra aan LiPo eronder hangt.
    Het levert je daarnaast ook nog eens extra vliegtijd op.

    Vergeet niet dat die hekrotorblaadjes van een allerbelabberdste kwaliteit waren (geen profiel, heel erg slap, niet echt spelingvrij opgehangen), en een klein beetje toeren meer of minder heel erg veel verschil kunnen maken, omdat ze niet alleen aerodynamisch "beter worden" maar met wat meer toeren "fladderen" ze ook wat minder.

    Want windgevoelig waren ze sowiso wel, maar ze wilden echt wel in de wind op: de topsnelheid zal gauw 60~70 km/u geweest zijn dus tot 3 Bft mag er geen enkel probleem zijn, en zo herinner ik de mijne ook niet. Wel als heel erg lastig vliegen in wind door de trage tuimelschijf reactie, maar niet dat hij bij ieder zuchtje wind met de wind meedrijft.

    Groet, Bert
     
  15. Helibobter

    Helibobter

    Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    136
    Locatie:
    Ergens in Maas en Waal.. (RMVC-Cumulus)
    Mijn Bell weegt 2110 gram met 2x 3S 2200 mah. Ik heb deze geplaatst waar de brandstof tank hoort te zitten. Het zwaartepunt ligt hierdoor ook direct goed. Qua wind heb er ook weinig last van. Ver vooruit denken met sturen dan gaat het zonder problemen. De heli heeft zijn eigen eigenwijze eigenschappen die ik wel kan waarderen..
     
  16. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Er is inderdaad voorzien dat er evt. een tweede 6S LiPo onder de heli geplaatst kan worden waar eerst de tank zat. Met een parallelkabeltje zou ik dan 10 minuten moeten kunnen halen. Ik denk dat je dan wel behoorlijk afgemat wordt. :D

    Ik zal er eens een mooie bevestigingsmethode voor gaan bedenken.

    Groeten, Marco.
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.942
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Origineel haalde hij ongeveer 20 veilige minuten op het tankje, en ik heb het ding indertijd toch meerdere keren leeggevlogen....

    Gelukkig wel altijd in heel lage hoover....

    Groet, Bert
     
  18. CorM_Heli

    CorM_Heli

    Lid geworden:
    1 sep 2011
    Berichten:
    172
    Locatie:
    Anna Paulowna
    Reactie op Bert, Overigens moet ik je teleurstellen, "pendek" betekent "kort".... (ik weet dat het in het NL taalgebied voor onderbroek gebruikt word, maar dat is niet geheel en al correct ;) )

    Klopt Bert. Even off topic. Bij de Marine werd/wordt dit woord gebruikt voor (korte) broek ofwel de onderbroek.

    Verder leuk te lezen al die diverse opmerkingen en verschillende aanpassingen van de Bell.
    Je moet inderdaad vooruit denken bij het vliegen maar als je dit eenmaal weet is het goed te doen en kun je mooie rondjes vliegen. Hoewel wind echt niet makkelijk is en de heli vaak zelf even zn eigen weg gaat. De staartrotor is een kwestie van afstellen. Ik heb overigens de zeer kwetsbare blaadjes beplakt met rood witte tape en dat staat mooi en maakt het plastic wat steviger. Kortom het is wel een 35+ vintage heli en ik vindt voor die tijd een vooruitstrevend model qua bouwwijze en uiterlijk. Dat we daar nu nog steeds plezier van hebben is alleen maar schitterend en bewijst dat de heli tijdloos is ;)
     
  19. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Hij Cor, contact mij maar met WhatsApp 06-20722627, groetjes, Uwe
     
  20. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    790
    Locatie:
    Drechterland

Deel Deze Pagina