Retracs voor een Mick Reeves Hawker Hunter

Hmmm ik vrees dat ik hem niet onder de 10 kg zal kunnen houden... Ik krijg niet alle batterijen in de neus. Een beetje te weinig plaats. Ondertussen de layout van de electronica op de plaat begonnen. Toch raar dat ik de tank moet naar voren schuiven om hem enigzins op zijn zwaartepunt te krijgen... Ik werk met de nieuwe Emcotec (innoflyer) verlichting ipv Unilights. Leuke software trouwens. Lampjes bestaan uit 1 vast kleur en 1 witte strobo. Oude offset drukkerijplaten doen dienst als aluminium aan de binnenzijde. 1 vleugel bijna klaar om in glasmat te zetten.

IMG_0040.jpg
IMG_0046.jpg
IMG_0049.jpg
 
Laatst bewerkt:
Pas wel op met de tank te ver voor het zwaartepunt, dat verschil is in de vlucht minder fijn dan wat meer gewicht.
 
Ik ga nog even wachten met hem definitief vast te zetten tot ik er een beter oog op heb. Maar als ik nu alles op zijn plaats zet volgens Mick Reeves plan. Dan ligt het zwaartepunt met een lege tank veel te ver naar achter. Het heeft ook deels te maken dat mijn Dubro tank meer naar achter steekt waardoor ook mijn turbine een 5 tal centimeter naar achter schuift en zo het geheel staartlastig wordt. + een extra servo op een elevator. En ik er ook niet in slaag om het batterijgeheel volledig in de neus te steken. Zwaartepunt wordt toch altijd berekend met een lege tank? Of niet? Oplossing zou ook kunnen zijn om een 2,5 liter mee te nemen ipv 3 liter... En dan de turbine naar voor schuiven. Maar ik vertik het om lood toe te voegen...
 
Tank een deel vol, zoals in de landing, is het beste. Weinig variatie tijdens de vlucht vliegt gewoon het beste anders zit je steeds met een andere trim om lekker te vliegen.
 
Goeie tip voor het zwaartepunt. Ga ik zeker doen.
Vleugels zijn nu volledig beplankt met balsa en de tailpipe en rompgedeelte zit op zijn plaats. Het begint warempel op een Hunter te gelijken.
Heb volgens mij al stoflongen van al dat balsa schuren.
IMG_0047.jpg

IMG_0057.jpg
 
Vandaag de 2 vleugels definitief bevestigd en ze sluiten zo goed als naadloos aan. De 2 tanks zitten nu ook op hun plaats onder de vleugel en de halve cirkel die in de flaps moet worden uitgehaald is nu ook ok. De ronde gaten in de flaps met een special boor eruitgehaald. Nog een extra scharnier in de tip en roll geplaatst. Gat in de neus voor licht enz... Beetje bij beetje...

IMG_0073.JPG
IMG_0072.JPG
IMG_0077.JPG
IMG_0078.JPG
IMG_0074.JPG

IMG_0071.JPG
 
Terug de draad opgenomen van de Hawker, eerste vleugel in de glasmat en uitbekleden van de air intakes. Ik ga proberen om er met de regelmaat van de klok aan verder te werken.

Tussen de lijnen: Ik vond persoonlijk PMF een droevige bedoening. Lijkt mij steeds meer een jet-treffen van wie er de meeste centen tegenaan gooit en niet wie uitblinkt in het bouwen van een schaalmodel. Genoeg Chinese rommel gezien dit jaar. Ieder jaar dezelfde deelnemers en dezelfde toestellen... Boring... Het veld was volgens mij net goed genoeg om patatten op te planten. Rafale van Schroëder lijkt mij meer een samenbouw van dode delen. Moet een Rafale voorstellen. Jezus! Groot wel, maar daar stopt het helaas. We waren eerst naar Nuth gegaan, super ontvangst veel lol beleefd, maar bleek te klein voor de F16 van mijn compagnon. Dus de zaterdagavond toch besloten om naar Pampa te gaan. Jet-treffen in Gerpinnes veel kleinschaliger en leuker om te vliegen. Maar ja... dat is natuurlijk mijn mening hé. Of ik ben jaloers :)

35745469840_9e6e067daa_o.jpg
Schermafbeelding 2017-07-24 om 18.41.28.png


IMG_014wcsdf2.jpg
 
Vandaag de panel rivets geboord met de dremel, neuslicht geplaatst... 1 vleugelzijde geschuurd met water en zeep. De gun blisters klaargemaakt om te monteren. Batterij bays in de neus gelijmd. Tailpipe definitief bevestigd.
IMG_0197.jpg
IMG_0195.jpg
IMG_0196.jpg
IMG_0186.jpg
IMG_0188.jpg
IMG_0189.jpg
Kortom wat noodzakelijke prutsen.
 

Bijlagen

  • IMG_0190.jpg
    IMG_0190.jpg
    182 KB · Weergaven: 290
Ziet er mooi uit!
Maar hoe richt je pijp uit zonder turbine? Ik bouw de pijp en turbine tegelijk in zodat ik zeker weet dat ze goed tov elkaar gepositioneerd zijn.
 
Hé Jan,
nu moet ik men oren spitsen :)
Het spuiten van die plamuur ook met een airbrush ?
En welk merk en type van plamuur?

We kenne elkaar van op de pampa, heb laatst nog jou F15 staan bewonderen met de Niels.
 
Thats it... beetje voorzichtig mee zijn dat je de details en rivets niet dichtspuit... dan schuren met warm water en veel handzeep - waterschuurpapier (3M) vanaf korrel 600 tot 1500.
Tot de gelcoat terug zichtbaar wordt. De voorbereiding is cruciaal voor een mooi resultaat.


alabastine-spuitplamuur-wit-wit-400ml.jpg
[/QUOTE]
 
Thats it... beetje voorzichtig mee zijn dat je de details en rivets niet dichtspuit... dan schuren met warm water en veel handzeep - waterschuurpapier (3M) vanaf korrel 600 tot 1500.
Tot de gelcoat terug zichtbaar wordt. De voorbereiding is cruciaal voor een mooi resultaat.
 
Waarom handzeep bij het schuren? Ik schuur het altijd gewoon nat met 400. Te glad is ook weer niet goed voor het spuiten toch? Het schuurstof in het water zorgt voor een mooi polijst effect maar het blijft een beetje mat (satijn) zodat de verf makkelijker hecht.
 
Ik heb nog geen problemen gehad bij het hechten... de zeep dient alleen maar om het schuurstof beter af te voeren en je minder krassen hebt. Maar heb het ook al zonder zeep gedaan...
Ik werk dan af met een Dupont Centari 6000 en een lak met mateerpasta. Maar dit zal je normaliter ook hier kunnen volgen.
 
Back
Top