Retro F3A Modellen

Discussie in 'F3A' gestart door Ed Heemskerk, 20 sep 2020.

  1. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.204
    Locatie:
    Lisse
    Winfried ,bedankt het lijkt mij wel dat je eerst het CG goed moet hebben.
     
    Laatst bewerkt: 7 nov 2021
  2. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.204
    Locatie:
    Lisse
    Na een tijdje programmeren met de RS 200 programmer van electron werkt bijna alles naar behoren.
    De poten gaan in en uit met de toegewezen schakelaar, het neuswiel lockt keurig in de sparing.
    Het neuswiel stuurt evenals de richtingroer servo.
    De geardoor servo maakt de juiste uitslag om de deur te bedienen, maar moet reverse ingesteld worden.
    Er is van alles te vinden op youtube over electron retracks behalve een aansluitschema van de RS 200 en in welke stekker de uitslag van de servo afgesteld kan worden met de richtingsroer stuurknuppel.
    Om verder te kunnen moet eerst de geardoor werkend gemaakt worden in het model.
    Is er iemand die mij uit deze impasse kan helpen

    [​IMG]
     
  3. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.204
    Locatie:
    Lisse
    Het is gelukt, een stekker verbinding maken met de steer in en gasuitgang van de ontvanger en je kan de door servo heel mooi stellen.
    Het gaat ook met een servo tester.als je in het menu van de door settings komt kan je elke positie van de door stellen.
    Eerst kwam ik niet in het menu, ook hier kan het manual enige verbetering gebruiken.
    De door gaat snel open en dan komt het landingsgestel.
    Anders om gaat eerst het landingsgestel in en dan sluit de door.
    Kan weer verder met inbouwen.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  4. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.204
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]


    De Magic begint zijn voltooiing te naderen.
    Alle stuurvlakken zijn afgesteld met de vleugel gemonteerd. Alle uitslagen en conditie menu s geprogrammeerd.
    Wielen gaan in en door gaat open en dicht.
    Regelaar is afgesteld.
    Ook het zwaartepunt ligt precies op het op tekening aangegeven punt.
    Voor de eerste vluchten is is het CG wat meer naar voren aangegeven.
    De Lipo kan in het compartiment tot 50 MM verschoven worden.
    Er zijn 3 vliegcondities ingesteld.
    Conditie 1 bijzondere uitslagen, in deze condite bewegen de landingskleppen contra een het hoogteroer.
    Conditie 2 Normaalvlucht
    Conditie 3 Landing. In deze conditie gaan de landingskleppen vertraagd naar beneden. wat grotere uitslag op hoogte en nog een paar combi s.
    De bediening is zoals bij al mijn modellen met een 3 standen schakelaar.
    Morgen weer verder.
     
    MicropropSport en Cnn vinden dit leuk.
  5. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.204
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    De Magic staat op de pootjes, de positie van de lipo uitgemeten.
    Alle stekkers aangesloten en de grondspeling gemeten.
    Met een 15X10 propeller is de grondspeling 45 mm.
     
  6. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.313
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
  7. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.204
    Locatie:
    Lisse
    Zo te zien is de curare 40 verkocht en heeft iemand er een retro model bij .
    Ben even zonder dremel.
    Mijn dremel 4000 is stuk gegaan na 12 jaar trouwe dienst.
    Moet nog wat pasmaken aan de motorkap en dan de letters nog aanbrengen.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Terwijl ik moet wachten kan ik mij bezighouden met een motorbok maken voor een motor die alleen al 1 kg meer weegt dan de complete Magic.
     
  8. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.204
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    [​IMG]
    En ineens is de Magic afgemonteerd.
    Kan het nazorg traject in, alles nalopen en meten.
    Binnenkort de letters ,moet de kleur rood nog afstemmen.
     
  9. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    711
    Mooi resultaat, en wat weegt de complete Magic?
     
  10. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.204
    Locatie:
    Lisse
    De Magic weegt 3267 gram zonder lipo.
    Op de tekening staat een indictatie van 4200 gram voor het brandstofmodel zonder brandstof.
    Mijn E Magic weegt met een 6 S 3600 ma lipo pakket van 500 gram vliegklaar 3766 gram.
    Het brandstof model zal met brandstof zo een 4500 gram zijn geweest.
     
    Laatst bewerkt: 28 nov 2021
    MicropropSport, F2B en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  11. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.204
    Locatie:
    Lisse
    Op verzoek:
    Na 8 maanden is de Sebart retract controller for avanti XS weer leverbaar.
    Ik had er 2 in backorder staan.
    Sinds 1987 ligt mijn Giezendanner retrack set voor F3 A modellen in een doos.
    Toendertijd stuurde ik de poten aan met een relais en 2 klein nicads.
    Lomp en zwaar maar wel betrouwbaar.
    De avanti retrack controller aangesloten en voila het werkt prima voor 1 poot.
    De nieuwste poot werkt prima op 7.4 volt , de 3 oudste niet.
    Gaan in een soort beveiliging.
    Een voltregulator van 5.4 volt is de oplossing.
    Na bijna 35 jaar werken alle 3 de poten weer als vanouds.
    Mogelijk de start van een nieuw project.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Cnn vindt dit leuk.
  12. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.204
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    De stickers zijn binnen eerst de romp ,volgende week de vleugels .
     
    MicropropSport, HansH en Cnn vinden dit leuk.
  13. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.259
    Locatie:
    Almere
    Het is een mooi model geworden. Je komt de Magic niet veel tegen. Mogelijk is het de enige in Nederland.
    Mooi vlieggewicht, zal vast net zo mooi vliegen.

    Grt,

    Arnoud.
     
    Ed Heemskerk vindt dit leuk.
  14. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.204
    Locatie:
    Lisse
    Een model met veel functies bracht mij langs veel mogelijkheden van de moderne besturing.
    In eerdere passages van het draadje schreef ik over S Bus 1, de servo s van de flaps worden via S Bus 1 aangestuurd.
    Er is echter ook S Bus 2 beschikbaar voor Futaba,bij S Bus 1 moet je in mijn geval bij de 8 kanaal ontvanger 1 kanaal omzetten naar S Bus 1.
    S Bus 2 was tot ennige tijd geleden alleen voor telemetrie.
    De nieuwste servo s van Futaba zijn ook S bus 2 Compatible.
    De Flap servos in de Magic zijn S Bus 2 ,gelijk geprobeerd en werkt prima.
    Kanaal 8 komt weer beschikbaar.
    Ook hier was de aanleiding een expiriment.
    Ik heb een ander model met een intrekbaar landingsgestel, Futaba heeft een heel kleine gyro voor 1 functie, aileron of hoogte.
    Deze gyro werkt via S Bus 1 en 2 en heeft als vast schakel kanaal het kanaal 5 ,dit kan je niet veranderen.
    In mijn modellen heb ik op 5 het landingsgestel. Deze schakelfunctie wil ik verzetten naar kanaal 8 het Sbus 1 kanaal. De Gyro gaat over een 3 standen schakelaar.Positie 1 2 en 3
    Positie 1 is gyro actief positie 2 is gyro uit en positie 3 is gyro met heading.
    De gevoeligheid (Gain) moet je met een schroevendraaier instellen.
    Voor d eeenheid ook de Magic maar het kanaal 8 instellen voor het intrekbare landingsgestel.
     

Deel Deze Pagina