Retro F3A Modellen

Discussie in 'F3A' gestart door Ed Heemskerk, 20 sep 2020.

  1. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.631
    Locatie:
    Lisse
    Inmiddels na wat opnieuw beginnen de regelaar aan de gang gekregen.
    De programmeerkaart 3 werkt wel met de regelaar.
    De regelaar werkt correct en ook de freewheel functie werkt.
    Bij het starten wel een muziekje maar geen 6 piepjes welke de 6 cellen moeten aangeven.
    Moet nog wat experimenteren met de de startup speed.
    Nu start de motor zoals bij de vroegere Jeti spin 99
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.943
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De yge kaart werkt maar je moet bij programmeren de zender op 90% plus en min zetten en dan de eindpunten inlezen.
    Na programmeren zet je de zender op 100% en voila, het werkt.
    De 150A sunrise kan makkelijk 200A aan, metingen gezien van 500A voor een seconde of 3.
    Een YGE fikt al onder zijn opgegeven waarden af.
    En dan geeft Heino Jung geen garantie, ook niet als je de loggergegevens meestuurt.
    Eikel.

    GJ
     
  3. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.631
    Locatie:
    Lisse
    Iets voor in de instructie te vermelden?
    Een verbeterpunt voor de regelaar is de softstart.
    De softstart van YGE is beter.
    Ik ga de F3A brake ook testen.
    Zijn hiervoor nog instructies?
    Bij YGE moet ik voor Futaba het begin punt op -130% zetten
     
    Laatst bewerkt: 10 jul 2024
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.943
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Softstart heb ik destijds niks mee gedaan omdat ik wil dat de regelaar zo snel mogelijk opstart.
    Bij de YGE zitten er zoveel onzin beveiligingen ingebouwd dat de start vreselijk traag is.

    GJ
     
  5. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.631
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    De PETG geprinte mal eerst bekleed met 80 grams epoxy doek en 1 laag epoxy.
    Na 2 dagen kan ik het schuren en weer een laagje epoxy er op, glad en strak maken met polyester plamuur en afwerken met spuitplamuur.
    Als alles glad en strak is de mal als laatste spuiten met een 2 K lak.
    Daarna kan er een afdruk van gemaakt worden met de vacuüm machine
    Wel een beetje werk maar geeft ook voldoening.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  6. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.631
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    Ook het stabilo is verlijmd met epoxy, er is een Gator adjustable set in het stabilo verwerkt.
    Het stabilo is afneembaar en verstelbaar.
    Altijd fijn als tijdens het uit trimmen de instelhoek goed afgesteld kan worden.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  7. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    813
    De vacuum machine van HobbyIn staat in Belgie, ze proberen deze in september operationeel te hebben.
     
    Laatst bewerkt: 16 jul 2024 om 17:17
    MicropropSport vindt dit leuk.
  8. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.631
    Locatie:
    Lisse
    Weekeindje België altijd leuk.
    Maar bij Ray Struik in Arnhem staat er ook een.
    [​IMG]
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.943
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Sebastiaan van rc europe in Amersfoort kan het ook en Rob Bulk van rbc kits in Boskoop ook.
    Waarom gebruik je polyesterplamuur en spuitplamuur.
    Ik leg altijd een of 2 laagjes ingedikte epoxy en maak dat spiegelglad door te schuren naar korreltje 2000 en dan Commandant.
    Polyester hecht slecht op polyester, de geleerden zeggen, nooit polyester op epoxy, wel epoxy op polyester.
    En spuitplamuur hetzelfde.
    Hechting is vreselijk slecht.
    indikken van epoxy is simpel.
    Koop zakje aerosil en gooi dat bij lamineerepoxy tot het yoghurt of vla achtig is.
    Zo heb ik balsa als een spiegel gekregen om af te mallen.
    Is ook nog eens goedkoper, aerosil kost bijna niks.
    En het stinkt allemaal niet.

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 16 jul 2024 om 18:46
  10. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.631
    Locatie:
    Lisse
    Polyester plamuur schuurt gemakkelijk en is snel hard.
    Ik heb tot nu toe geen hechting problemen gehad, maar een cockpit mal van PETG is nieuw voor mij.
    Maar ik kan het wel proberen.
    Bedankt voor de tip, welke type raad je aan 200 of 380,
    Het wordt wel erg hard en is misschien moeilijk te schuren.
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.943
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik gebruik alleen harsen van HP Textiles dus 200 of 380 heb ik geen ervaring mee.
    Gewoon een trage (55 minuten) lamineerhars.
    Ik kreeg ooit deze tip van een goede duitse bouwer toen ik schreef dat ik met polyester en spuitplamuur bezig was.
    Ja, het is iets meer schuren maar eigenlijk geen nabewerking, dus niet spuiten met lak en zo,
    En kei en kei hard en spiegelglad.
    Na polijsten was het 5 laagjes lossingwas en het kwam ook heel makkelijk los.
    Ook spiegelglad.

    GJ
     
  12. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.631
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    Binnenkort maar mee beginnen.
    Dit is 100 gram, voor de komende jaren genoeg zo te zien.
     

Deel Deze Pagina