Soms is het een zoektochtje, door bouwen vindt het z'n weg...
Plaat kuis op de neus is het verstandigst.
Prop op een lange prop-as heeft een hoge belasting op het motorlager.
Je wilt vanwege de lengte van de hefboom, de propmeenemer zo dicht mogelijk bij dat lager hebben.
In de F5B klasse wordt een epoxy spant in de ronde romp verlijmd, met een streng carbon of glasvezel. Veelal wordt daar dan UHU-Endfest voor gebruik.
Bij de competitie F5B is het vermogen behoorlijk hoog.
Mijn Enigma F5B is al goed voor 3,5 kilowatt, op 16 x16 Freudenthaler smal.
Dat spant is kuis in de ronde Aramide romp verlijmd.
De motoren wordt geschrikt, op hoog vermogen, zeer korte bursts, en minimale looptijd.
Krijgen de kans niet om heet te worden.
Met ventilatie-stroming is iets vreemds aan de hand. De luchtstroom blijkt vanuit de romp naar de
motor te stromen. Dit ontdekte men na wat motorbrandjes, de rook die ontstond.
Destijds heb ik voor mijn zondags-mooi-weer vlieger, een spant uit aluminium gemaakt,
Met 4 automotive bolkop-parkers aanhet hout geschroefd. Voorgetapt, en versterkt met CA.
Nu draait deze kist wel op een zeer slanke motor op reductie (en relatief grote efficiënte prop).
Een van de redenen was ook de veel slankere inbouw, de ander,
het moest zeer lang volhouden op 4S. (13 x 10)
Edoch een grote 400Kv 'knol' op 6S was ook mogelijk geweest.
Voorheen gemonteerd in versie 1. Gaf bijna 4 kilo aan de unster op 14 x 10.
Bij dat motorspant gekozen uit aluminium. Glansfactor, koelfactor.
Carbonplaat was evenzeer een mogelijkheid. Maar vooral belangrijk, prop zo dicht mogelijk op het lager van de Robbe Planeta.
In de romp versterking aangebracht, zekere lengte voor krachtenverdeling, voldoende vlees om de parkers in te schroeven.
Zaakje moest geen eigen 'democratie' kunnen gaan opstarten...
Af deze post. Wellicht om wat ideetjes te genereren...
https://www.modelbouwforum.nl/threads/herbouw-rascal-40-ga-het-proberen.168189/page-6#post-3585556
Een goed in het rendement gezette motor wordt eigenlijk niet warm?
Hitte is verliezen immers. De energie moet zo goed mogelijk aan de prop worden afgegeven immers. Regelaars willen graag warmer worden bij terug regelen.
Voluit wordt het niet warm, omdat de FET's gepasseerd worden.
Gr Bas