Retro project Robbe ODIN

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door ArthurP, 23 aug 2019.

  1. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.286
    Locatie:
    Dordrecht
    Eeeh misschien toch maar op de lijst zetten lijkt me wel leuk om weer even te proberen.
    Is tenslotte al weer heeeeel lang geleden.
     
  2. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Kijk eens hier...
    Arthur ook op dit lijstje?
     
    Ton van Munsteren en ArthurP vinden dit leuk.
  3. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    Ja zet mij ook maar op het lijstje, ik had de datum al vrij gehouden in de agenda.
     
    Ton van Munsteren vindt dit leuk.
  4. CL carrier

    CL carrier In Memoriam

    Lid geworden:
    5 jun 2014
    Berichten:
    254
    Als het gaat, kom ik kijken

    MVG

    Max
     
  5. CL carrier

    CL carrier In Memoriam

    Lid geworden:
    5 jun 2014
    Berichten:
    254
    Arthur;

    Zo;
    Lijnen zijn geknoopt, Dyneema 0,06 mm, 10 meter lang. =/- 10 kg per lijn.
    De tuimelaar heeft zijn lead-outs, 0,3 mm, 7 draads.
    Als ik de goede dikte pianodraad had gehad, had ik ook connectors gemaakt, helaas.
    Verder heb ik nog even naar je handvat gekeken, de lead-outs daarvan zijn redelijk dik, dat kan beter.
    Als je de brandstof komt halen, neem dan ook je handvat mee.
    Alles zit al in de post.

    MVG

    Max
     
    ArthurP en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  6. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik heb het binnen, fraai knoop en perswerk op miniatuurformaat! :thumbsup:. Tjonge wat is dat dun 0.06 mm, dat moet toch aanzienlijk in weerstand en gewicht schelen met de originele COX lijnen.
    De Sullivan handvat lead outs, zijn inderdaad wat dik en vooral stug.
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  7. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    794
    Cox lijnen vloog ik in 1973 op 6 meter. Met 1mm solids aan de tuimelaar.
    EJ-2.jpg
     
    Bruno van Hoek en ArthurP vinden dit leuk.
  8. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    Inmiddels zit 1 helft van de romp in elkaar, het blijf oppassen dat er bij LB een andere linker en een rechterhelft is, anders wordt het rondjes met de klok mee vliegen en anders dan bij RC kan je niet even stuurmode A en B omdraaien. In elkaar is ook in elkaar en dan kan je nergens meer bij dus de volgorde moet ook in de gaten gehouden worden. In de onderkant zit een dubbeling voor buik- en neus landingen, de vrijhangende zijkanten van de "motorkap" vond ik er bij het origineel wat kwetsbaar uit zien en missen op sommige oude foto's dan ook opeens. De stuurstang ziet er misschien wat heftig uit maar die is koolstof, dus het gewicht is maar 1/4 van dat van staaldraad.

    romp open.jpg

    Ik denk dat ik voor de COX versie het landingsgestel maar weglaat, scheelt weer wat weerstand en het zwaartepunt neigt nu een beetje naar voren met de motor met alle mogelijke accessoires er nog op geschroefd. Qua afwerking wil ik deze in de poriënvuller zetten en dan geel-blauw spuiten zoals die in het begin van mijn verslag al zou die ook gefolied kunnen zijn. De ander wil ik blanco-rood maken zoals het origineel, maar dat leekt me meer geschikt voor de electro versie die er geen olie en rook overheen spuugt.
     
  9. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Porienvuller???????? :eek::eek::eek::eek:
    Dat levert geen enkele structurele stevigheid, alleen maar (dood) gewicht.
    Als je een klein balsa LB model glad wilt hebben, dan gaat over al het hout een laagje dun (< 10gr/m2) tissue. (licht bekledingspapier)
    Kan hier met (verdunde) niet-spannende lak zodat de kans op kromtrekken ook kleiner is.
    Je wilt niet weten hoeveel sterker de toplaag na zo'n bewerking is geworden.
    Na iedere tweede laklaag, goed glad schuren. Het papier werkt als filler.
     
    ArthurP vindt dit leuk.
  10. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    Kan je nog spanpapier kopen dan? De laatste keer dat ik dat ging halen zei de modelwinkelier "hier, neem de rest van de voorraad ook maar mee, er is al 10 jaar niemand meer om geweest".
     
  11. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
  12. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    794
    Ik heb voldoende dun geel spanpapier in voorraad, stuur even een pb waar het naar toe moet.
     
    ArthurP vindt dit leuk.
  13. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    Dat zou geweldig zijn, blauw heb ik zelf nog, wellicht hoeft er dan helemaal geen verf op. :thumbsup:

    Edit,
    Hallo, F2B ik mag jouw geen bericht sturen van MBF wellicht staat er iets uit in jouw postvak, kan je mij er 1 sturen?
     
    Laatst bewerkt: 5 sep 2019
  14. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    794
    Bericht verzonden, met gekleurd tissue lijkt mij ruim voldoende.
     
    ArthurP vindt dit leuk.
  15. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.215
    Locatie:
    Amersfoort
    Gekleurd tissue is voor een klein model altijd beter dan verf. Dus je zit op de goede weg! Blauw en geel zijn ook nog mijn favoriete kleuren....
     
  16. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik heb als test eerst het stabilo bekleed met de gele tissue gedoneerd door F2B, nogmaals bedankt F2B! De randjes vastgezet met sterk verdunde houtlijm en opgespannen/geimpregneerd met Parket Plus. Parket Plus is een sterk verdunde acryllak bedoeld om parket een beschermende laag te geven, een tip van Wout Moerman uit het VV forum, het ruikt een stuk aangenamer dan spanlak en je kan het met je vingers gladstrijken en dan er gewoon afspoelen.

    Dat spanpapier werk toch wel heel wat aangenamer dan dat foliespul en geeft wel een lekker retro look, al betwijfel ik of ooit een ODIN in de jaren '70 ooit zo is afgewerkt. Ik was even bang dat geel te doorzichtig was, maar het dekt perfect. Ik heb er absoluut geen spijt van dat ik niet ben gaan spuiten, goede tip Henk!

    Wat ik nog niet helemaal begrijp is de schuur fase, ik heb nog nooit spanpapier geschuurd, ik neem aan dat dat met een heel licht polijstkorreltje gaat?, anders zit ik zo door het papier heen.



    Bekleden.jpg
     
  17. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    794
    Waar de acryl het spanpapier verzadigd heeft is de klans klein dat je er doorheen schuurt, met een beetje beleid schuur je alleen de plooitjes weg die er "uitsteken". Als de laklaag te dun is alleen er overheen waaien voor de stofpukkeltjes en pas na een latere laag echt gaan schuren. Kwestie van aanvoelen wat er gebeurt. Ik begin meestal met 280 en vrij scherp schuurpapier en dan hoger als je verder komt.
     
    ArthurP vindt dit leuk.
  18. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    En als we dan toch retro bezig heb ik de scharnieren volgens AeroModeller recept maar gestikt met zeilmakers garen. En verder met schuren en lakken en schuren en lakken, je hebt wel wat meer bouwuren pret voor je geld dan FF een folietje erop strijken :koud:. De volgende uitdaging is de Robbe decals op de tissue proberen te printen.

    stiched.jpg
     
  19. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.215
    Locatie:
    Amersfoort
    Ziet er prima uit! Desnoods stik je de hele scharnierlijn door. Het zgn. ijzergaren is ook prima geschikt voor dit werk. Is niet van ijzer, maar heel stevig garen. Wel even wat Uhu Hart over het garen smeren zodat het vast zit op het tissue.
     
    ArthurP vindt dit leuk.
  20. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    IJzergaren heb ik ooit gebruikt op het origineel maar dit is net wat sterker en stugger, sterk zat op deze lengte voor dit mini formaat vliegtuig. Fixeren doe ik het liefst met dunne secondelijm, dat loopt ook lekker het gat in. Het scharniert prima zonder speling, beter dan folie en minstens net zo goed als een echt scharnier.
     

Deel Deze Pagina